Holsteins stamboek : Lordanos

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JollyJumper

Holsteins stamboek : Lordanos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 09:01

Wie kan me meer over deze hengst vertellen? En hoe zit het met papieren voor een paard die in het Holsteins stamboek is ingeschreven? Hebben die net zo'n stamboekbewijs als bij het KWPN of ziet het eruit als een paspoort of misschien beide? Ik heb nl. geen idee hoe dat met duitse paarden zit (paard is ook in duitsland geboren). De merrie is ingeschreven in het hauptstutbuch.
Kortom, wie weet hier iets van?

Tom7

Re: Holsteins stamboek : Lordanos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 10:11

De hengst kan je terugvinden op http://www.gerd-sosath.de/

Voor jongere paarden (maar ik weet niet juist vanaf welk jaar, wel zeker vanaf 2002 want ik heb een holsteiner merrie van dat jaar met paspoort.) is er een paspoort ( boekje ) en een eigendomsakte ( eigentumsurkunde ) . Alleen de eigendomsakte geld als bewijs van bezit van het betreffende paard, niet het paspoort! Wel moet het paspoort bij aalle transporten van het paard aanwezig zijn, de eigendomsakte moet je thuis bewaren.
Op het paspoort kan je allerlei informatie vinden : afstalmming, aftekeningen signalement, inentingen, eigendomwijzigingen, veearts controles , sportprestaties,...

Voor oudere paarden is er meestal alleen een roze afstammingsbewijs.
Ik veronderstel dat dit (misschien met her en der kleine wijzingen ) in de meeste duitse en europese stamboeken van toepassing is want dit zijn europese richtlijnen.

Adriana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 11:32

Vertel eens meer over die merrie?

RuizWish

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 15:59

Reini Tewis heeft een KWPN goedgekeurde zoon van hem, namelijk Vainqueur... www.tewis.nl!

Excuseme

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 18:52

Topicnaam en eigenlijke vraag horen niet bij elkaar.

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 19:51

Oke, dan moet ik er morgen dus op letten dat ik niet alleen het paspoort mee krijg, maar ook die eigendomsakte. Goed dat ik dat weet want van die duitse stamboeken heb ik niet veel kaas gegeten...
Ik zal de info over de hengst straks eens gaan bekijken, ben wel benieuwd.
Ik heb dus gisteren een Holsteiner merrie gekocht van net 3 jaar oud. De afstamming is v. Lordanos (Landos - Lord - Ladykiller xx), vm. Gold Ferdl (v. Gotthard). Volgens mijn schoonvader moet dit heel goed springbloed zijn ( tja, hij is springpaardenfokker ), maar de merrie kan ook superbewegen dus bij mij word ze toch echt dressuurpaard... . Misschien ga ik er in de toekomst nog wel mee springen, maar eerst maar eens zien dat we haar deze zomer zadelmak krijgen, en dan zien we volgend jaar wel weer verder .
Ze is nu 1.67, en misschien komen daar nog wel een centimeter of 2 bij, mooie maat dus.
Ik zal eens proberen of ik een foto kan plaatsen. Foto heb ik niet zelf gemaakt en de maakster zit hier ook ergens op bokt, dus ik hoop dat ik nu geen ruzie ga krijgen ... , maar ik heb zelf nog geen andere.
Afbeelding

Excuseme

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 20:21

Daar zal geen Holsteins papier bij zitten, want die Gotthard zoon is daar vlgs mij nooit ggk. Wat voor stamboek is ze van?

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 20:38

Oeps, sorry, sorry... Ik zit dus helemaal niet op te letten en type overal rustig Holtein in, maar ik bedoel dus Hannoveraner stamboek . Zal dat maar schuiven op het feit dat ik al twee nachten niet geslapen heb... .
Maakt het paard voor mij niet minder leuk, maar misschien voor jullie wel...