En daar is tie dan weer Pukpaleis op het eind-examen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pukpaleisje

En daar is tie dan weer Pukpaleis op het eind-examen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 17:35

Toch weer eens naar Ermelo getogen om de nieuwe voorjaars lichting "KWPN" hengsten te gaan bekijken....Een korte impressie:
Lupicor x Purioso: kort voorbeen, zeer fijn beenwerk met te kleine voeten, beweegt met ruimte en souplesse maar wat traag en slap, lang achterbeen op de sprong
Cassini x Lucky Lionel:mooi front achterbeen lang en sterk gehoekt kruis plat beweegt zonder souplesse of tact, werd niet getoond op de sprong
Cavalier x Corofino groot langelijnd paard erg op de kop in bewging taai en moeilijk te bewerken, moeilijke mond, springt niet door het lijf
Indoctro x Corland jeugdig type met veel bloed, iets hakkig op stand beweegt netjes met wat weinig kracht springt goed lijkt nog aan vermogen (kracht) te moeten winnen
Stakkato x Libero H kromme kop, kort voorbeen, gewone
bewegingen vlug voorbeen en veel afdruk maar weinig vermogen
Indoctro x Nimmerdor zeer krom achterbeen brutaal en lastig te bewerken gewoon lopen veel afdruk maar weinig ruimte springt erg vlug op ,maar weinig naar voren galop ook met kracht en afdruk maar te weinig naar voren gesprongen
Atlantic x Jus de Pomme groot langelijnd korte platte croupe sterk gehoekt achterbeen, mooi lange hals ,mooie kop, in beweging een vlak voorbeen gebruik, springt met de kop erop en niet door het lijf veel vermogen
Prado x Donnerwindgroot langelijnd met veel uitstraling maar een klein oog wat arm bespierd en onderhals ,voor bodemwijd, weinig souplesse in draf(zeker met Pipo de Clown aan het stuur), stijf in achterbenen in de drie gangen
Krack C x Ulft zeer veel bloed veel ras en uitstraling correct op de benen stap wat kort en gespannen rolt zich graag op en blijft met onderlip spelen zeer goede galop met veel buiging en afdruk, fijne iets beknopte hengst met veel techniek in de benen
De Niro x Flemmingh wat groot hoofd lang middenstuk gaat niet zitten in beweging breekt beweging af in lenden partij galop komt achter ook niet door
Lord Loxley x Ferragamo week in bovenlijn fijne onderstel veel knie gebruik in beweging zeer fraai front met veel uitstraling draf wat traag galop goed gesprongen
Jazz x Michelangelo erg lang en arm bespierd achterbeen wat lang hoofd met weinig uitstraling, mooi zweefmoment in draf maar achterbeen te traag in galop komt achterbeen duidelijk na, rechter voor voet slaat continu rechtsaf
Persoonlijk spreken Indoctro x Corland, Krack C en lord Loxely mij het meeste aan..maar dat is maar "de mening van........... "

kimberley12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 17:42

Hey pukpaleisje kun jij niet in de jury gaan? jij hebt er echt veel verstand van!

Pukpaleisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 17:46

kimberley12 schreef:
Hey pukpaleisje kun jij niet in de jury gaan? jij hebt er echt veel verstand van!

kimberley12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 17:54

Wel mooi dat Atlantic er weer een goedgekeurde zoon bij heeft, fokt ook erg mooie paarden vind ik.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 19:32

he lang niet gezien Pukpaleisje. Bedankt voor je mening,altijd leuk om te lezen.

TICKELS

Re: En daar is tie dan weer Pukpaleis op het eind-examen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 19:35

Pukpaleisje schreef:
Toch weer eens naar Ermelo getogen om de nieuwe voorjaars lichting "KWPN" hengsten te gaan bekijken....Een korte impressie:
Lupicor x Purioso: kort voorbeen, zeer fijn beenwerk met te kleine voeten, beweegt met ruimte en souplesse maar wat traag en slap, lang achterbeen op de sprong
Cassini x Lucky Lionel:mooi front achterbeen lang en sterk gehoekt kruis plat beweegt zonder souplesse of tact, werd niet getoond op de sprong
Cavalier x Corofino groot langelijnd paard erg op de kop in bewging taai en moeilijk te bewerken, moeilijke mond, springt niet door het lijf
Indoctro x Corland jeugdig type met veel bloed, iets hakkig op stand beweegt netjes met wat weinig kracht springt goed lijkt nog aan vermogen (kracht) te moeten winnen
Stakkato x Libero H kromme kop, kort voorbeen, gewone
bewegingen vlug voorbeen en veel afdruk maar weinig vermogen
Indoctro x Nimmerdor zeer krom achterbeen brutaal en lastig te bewerken gewoon lopen veel afdruk maar weinig ruimte springt erg vlug op ,maar weinig naar voren galop ook met kracht en afdruk maar te weinig naar voren gesprongen
Atlantic x Jus de Pomme groot langelijnd korte platte croupe sterk gehoekt achterbeen, mooi lange hals ,mooie kop, in beweging een vlak voorbeen gebruik, springt met de kop erop en niet door het lijf veel vermogen
Prado x Donnerwindgroot langelijnd met veel uitstraling maar een klein oog wat arm bespierd en onderhals ,voor bodemwijd, weinig souplesse in draf(zeker met Pipo de Clown aan het stuur), stijf in achterbenen in de drie gangen
Krack C x Ulft zeer veel bloed veel ras en uitstraling correct op de benen stap wat kort en gespannen rolt zich graag op en blijft met onderlip spelen zeer goede galop met veel buiging en afdruk, fijne iets beknopte hengst met veel techniek in de benen
De Niro x Flemmingh wat groot hoofd lang middenstuk gaat niet zitten in beweging breekt beweging af in lenden partij galop komt achter ook niet door
Lord Loxley x Ferragamo week in bovenlijn fijne onderstel veel knie gebruik in beweging zeer fraai front met veel uitstraling draf wat traag galop goed gesprongen
Jazz x Michelangelo erg lang en arm bespierd achterbeen wat lang hoofd met weinig uitstraling, mooi zweefmoment in draf maar achterbeen te traag in galop komt achterbeen duidelijk na, rechter voor voet slaat continu rechtsaf
Persoonlijk spreken Indoctro x Corland, Krack C en lord Loxely mij het meeste aan..maar dat is maar "de mening van........... "

Jij kunt onze gedachten lezen......

Excuseme

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 20:16

Vraag me alleen af waarom je er elk jaar nog weer naar toe gaat.

Missouri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 20:39

Hier heb ik persoonlijk meer aan dan aan die geweldige stukjes in de IDS
Dank!

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 21:01

Ik lees de 'mening van' ook altijd graag, zeker als ik zelf niet heb kunnen kijken.
Zit meestal meer op een lijn met pukpaleisje dan met de mediaberichten, dan vraag ik me regelmatig af of ik dezelfde paarden heb zitten bekijken

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 21:08

Ik lees de mening van... ook altijd, reageer niet altijd, maar goed

Als ik dit zo lees, dan vraag ik me af wat een aantal hengsten uberhaupt in Ermelo te zoeken hebben?

Bacannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 21:35

Pukpaleis, ben je een fokker dat je er zoveel van weet? Intressant verslag!

Pukpaleisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 21:44

Excuseme schreef:
Vraag me alleen af waarom je er elk jaar nog weer naar toe gaat.

Het verrichtingsexamen, blijft de uitgelezen kans om alle nieuwe dek-hengsten van het KWPN onder gelijke omstandigheden onder verschillende ruiters aan het werk te zien. Het is mooi om te zien of de verwachtingen van bepaalde dieren zoals die gewekt zijn op de keuring aan de hand wel of niet te zien uit komen. Daarnaast is het een evenement waar je veel "gelijkgestemde" ontmoet en heeft het zo zeker ook een sociaal aspect (lees: beetje ouwehoeren aan de bakrand met een bakje koffie....)

Bacannie schreef:
Pukpaleis, ben je een fokker dat je er zoveel van weet? Intressant verslag!

Mijn fokactiviteiten zijn de laatste jaren erg beperkt geweest maar probeer toch wel "op de hoogte" te blijven, ben breed geinteresseerd en probeer toch een paar keer per jaar "paarden" te gaan kijken (Pavo cup, Hengstenkeuring, NMK, en verrichtingen....)

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 22:50

Indoctro x nimmerdor, hoe komt dat beest dan aan zulke hoge punten voor zijn gangen? las geloof ik een 8,5 en negens op de site van het kwpn?

Whoopi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 22:53

Citaat:
ben breed geinteresseerd en probeer toch een paar keer per jaar "paarden" te gaan kijken (Pavo cup, Hengstenkeuring, NMK, en verrichtingen....)

Leuk om dit verslag te lezen, maar hieruit maak ik op dat er toch nogal wat aanmerkingen cq tekortkomingen bij bepaalde hengsten zijn.

Weet je misschien dan ook waarom bijvoorbeeld de Lord Sinclair x Landgraf en de Rhodium x Jetset D niet goed genoeg waren voor de eindbeoordeling? (je hebt ze vast wel kritisch kunnen bekijken).
Wat zijn er dan op deze hengsten voor aanmerkingen en/of positieve opmerkingen van toepassing?

stephanie123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 23:05

De lord Sinclair hebben ze eruit gedaan omdat die in het begin al niet goed staptte en ze hebben hem de kans gegeven om dat te verbeteren maar gedurende dit onderzoek verbeterde dit nauwelijks ofsow.....rhodium weet ik niet..geen goed rapport denk ik dat de eigenaren hem daarom hebben terug getrokken...

Pukpaleisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 09:52

Citaat:
Weet je misschien dan ook waarom bijvoorbeeld de Lord Sinclair x Landgraf en de Rhodium x Jetset D niet goed genoeg waren voor de eindbeoordeling? (je hebt ze vast wel kritisch kunnen bekijken).
waren vrijdag niet aanwezig, heb ze dus niet kunnen bekijken....

chantal1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 11:37

Lord Loxley x Ferragamo
Heeft iemand van deze hengst foto's?

Basvdv

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 12:03

chantal1 schreef:
Lord Loxley x Ferragamo
Heeft iemand van deze hengst foto's?

www.melissen.net

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 13:42

Thanks Pukkie voor je heldere visie
Hier hebben we tenminste wat aan!

Trouwens ik snap echt niet hoe sommige hengsten aan zulke hoge punten komen....
Ze lijken daar in Ermelo steeds meer op Sinterklaas.... heel veel strooigoed

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 14:59

listiglistje schreef:
Trouwens ik snap echt niet hoe sommige hengsten aan zulke hoge punten komen....
Ze lijken daar in Ermelo steeds meer op Sinterklaas.... heel veel strooigoed

Ik geloof het wel,die punten.
Als een fokkerij niet achteruit wil gaan moeten de hengsten steeds beter worden dan de voorgaande ( vlgs. de index) en dat zie je ook terug in de punten.

Mr_PLH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 15:22

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 16:10

Het is wel erg negatief allemaal, ik denk dat de meeste hengsten toch wel potentie hebben om uit te groeien tot de betere paarden.
Als je het hier leest, kunnen ze beter rechtstreeks naar de slager!

Maar toch fijn dat je eerlijk de negatieve punten hier opsomt!

Mr_PLH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 16:16

misschien had je het al gelezen maar hier is mijn verslagje:

Om te beginnen vond ik dat alle hengsten er braaf waren, vooral met dit K*t weer

Oke,

Winningmood(de Prado): Vond ik een heel fijn dier, mooi grootramig wel nog erg jeugdig. Exterieur was correct. Z'n stap was erg ruim, heeft in draf een mooie zelfhouding, mist alleen nog wat aan kracht maar ik vind het een aanwinst! Voorbeen was met voldoende heffing. Mist wat tritt is z'n benen. Galop was bij momenten goed maar soms beroerd...(kwam voornamelijk door pipo de )
Mag alleen over wat meer ras en hengstenuitstraling beschikken. Karakter was wel fijn...

Webster (de krack c):
Vond ik eerlijk gezegd wat tegenvallen Ik vond hem te beknopt kwa model, en z'n beenwerk is in verhouding weer wat grover. Hij rolt z'n hals helemaal op en maakt zo'n typische valse knik.
Z'n stap was net voldoende kwa ruimte maar kan ruimer. Z'n draf vond ik ook wat kort en krabbelig aan het begin, later werd hij ruimer en onspannender, was wel te sluiten en goed te verruimen. Wel mooie techniek. Galop was erg goed! En al mooi gedragen met zeer veel techniek en buiging in de gewrichten. Karakter is wat sensibel, is wel eerlijk en cool op stal.

Winston (de Jazz):
Weer zo'n fijn dier! Mooi langgelijnd, achterbeen is wat gebogen, wat je wel vaker ziet bij de jazz nakomelingen. Mocht over meer uitstraling beschikken... Hengst had een heel fijn karakter! Liet zich fijn rijden. Heeft ook een fijne stap, goede draf, fijne galop, moet daarin wel sterker worden, miste nog wat afdruk.

Lord leatherdale:
Niet echt mijn type paard, z'n hals is iets te fijn uitgesneden. Wel zeer rijtypisch model. Paard dat goed kan stappen, zou nog wel wat meer souplesse mogen hebben. Hij draaft met een mooie techniek in het voorbeen. Mocht resoluter aantreden met het achterbeen. Galop was zeer fraai mooi bergop gesprongen met goede buiging in de gewrichten. Heeft nog even tijd nodig, ik zie er wel toekomst in.

tot slot: De de niro was ook een fijn dier en is niet ingeschreven vanwege z'n bovenlijn... Hij brak in z'n beweging af volgens het kwpn. Vond het wederom een fijne hengst, met een zeer fraai voorbeen, goede galop maar werd soms wat krabbelig in de draf.

hieronder nog wat foto's: (ze zijn eigenlijk allemaal mislukt helaas, deze gingen nog wel.)

foto's en video staan hier

Mr_PLH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 16:53

edit: Winston moet Westpoint zijn...

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 17:02

Daarbij moet men zich ook nog realiseren dat de door Pukpaleis beschreven hengsten de beste van het uitgezochte gezelschap zijn. Als het zo door gaat, kun je deze hengsten alleen nog tegen een extra hoge premie verzekeren.