vos x diverse kleuren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

vos x diverse kleuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 09:44

De komende jaren dekken wij nog met ons zweetvos hengstje.

Nu vroeg ik mij af welke kleuren je kunt krijgen als je met de volgende kleurtjes dekt (ga uit van heterozygoot):

Zwart-bont
Schimmel bont
ijzerschimmel
Silver dapple
isabel
Zwart dun (wildkleur zwart of grullo)
champagne

Dan gelijk maar een 2e vraag:
is valk hetzelfde als bucksin of is bucksin een verdunning van valk? DAt kan ik nergens duidelijk vinden.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 09:45

Volgens mij is buckskin de engelse benaming voor valk.

fjordnina

Re: vos x diverse kleuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 16:08

niemand verder?

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 16:52

Buckskin is inderdaad de engelse benaming van valk.

Maar voor de rest van je kleuren kan ik alleen over zwart bont en Grullo iets zeggen.
Bij zowel de schimmel als de schimmelbonte moet je de kleur onder de schimmel weten. Schimmel is namelijk geen kleur op zich, maar een wijzigingsfactor over een ander kleur heen. En wat bedoel je met ijzerschimmel? Ik heb van een hoop verschillende benamingen voor schimmel gehoord, maar nog nooit van ijzerschimmel...
Silver dapple, bedoel je daar zilverappel zwart of zilverappelbruin mee? En met Isabel bedoel je neem ik aan palomino?
Champagne is hetzelfde verhaal als met schimmel. Champagne is ook een factor die over een andere kleur heen gaat, en geen kleur op zich, dus moet je ook weten wat voor kleur champagne, Classic Champagne (zwart), Amber Champagne (bruin) Gold champagne (vos) of Yvory Champagne (alle verdunde kleuren).

Maar met zwartbont heb je:
25% kans op vos
25% kans op vosbont
12,5% kans op zwart
12,5% kans op zwartbont
12,5% kans op bruin
12,5% kans op bruinbont

Met grullo:
25% kans op vos
25% kans op vos-dun
12,5% kans op zwart
12,5% kans op grullo
12,5% kans op bruin
12,5% kans op bruin-dun

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 17:55

Zwart-bont (50% kans op bont, vos, zwart of bruin als basis, bruin alleen als de hengst agouti heeft)
Schimmel bont (50% kans op schimmel en 50% op bont, kan dus ook combi zijn of allebij niet, wat voor moeten we ook weer de basiskleur weten)
ijzerschimmel (50% kans op schimmel, wat voor schimmel moet je idd de basiskleur weten)
Silver dapple (is meestal de benaming voor zilver-zwart, 50% kans op zilver, maar dat zie je niet op vos en als de hengst agouti draagt ook kans op zilver-bruin)
isabel (is een vorm van vos bij shets of ook wel een benaming voor palomino, met isabel van de shets in elk geval vos, met palomino 50% vos en 50% palomino)
Zwart dun (wildkleur zwart of grullo) (50% kans op het dun gen, dus creme-dun zwart-dun of bruin-dun, bruin-dun dus weer alleen als hengst agouti heeft.)
champagne (50% kans op het champagne gen, wat voor moeten we idd de basiskleur weten, kom je er 1 bij mij kopen of ga je zelf importeren? )

Bij al deze kleuren vererft het verantwoordelijk gen 50% als ze heterozygoot zijn, en 100% als ze homozygoot zijn.
Ik ga hierboven uit van heterozygoot.

fjordnina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 18:03

Een ijzerschimmel is dit http://www.degroenkamp.nl/Shet_IJzerschimmel.jpg
laten we voor de schimmels uitgaan van zwart net als voor de silver dapple en voor de champagnekleur.

Isabel bedoel ik echt de isabel kleur mee http://www.degroenkamp.nl/Inspiration.JPG op de site van stal de groenkamp noemen ze dat bij de kleurenleer echt een isabel, maar ze hebben er ook een palomino bij staan. Ik neem dus aan dat dat wel kan.

Lees net je bericht Meavey en kopen? dat ligt aan je prijzen, we doen het puur voor de hobby, kunnen (jammer genoeg) niet naar keuringen omdat mijn vader daar de tijd voor ontbreekt (misschien over een jaar of 2 als ik zelf met de trailer kan rijden), dus dan vind ik het zonde om een kapitaal in je wei te hebben staan en waar je eigelijk te weinig mee doet.

De hengst heeft geen agouti (er kwamen altijd vos of zwarte veulens van de combi vosxzwart)
Laatst bijgewerkt door fjordnina op 19-05-06 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 18:11

Zwart-bont (heterozygoot zwart/vos en bont):
- 50% kans op bont
- zwart
- vos
- indien hengst agouti draagt: bruin

Schimmel bont (heterozygoot schimmel en bont, kleur onbekend)
- 50% kans op schimmel
- 50% kans op bont
- afhankelijk van kleur van schimmel merrie: zwart, bruin, vos

ijzerschimmel (= zwartschimmel, heterozygoot schimmel, zwart,vos)
- 50% kans op schimmel
- zwart
- vos

Silver dapple (heterozygoot silver, kleur onbekend)
- 50% kans op silver verdunning
- zwart
- vos

isabel (= creme gene, heterozygoot, vos)
- 50% palomino
- 50% vos
valk/buckskin (heterozygoot zwart/vos, creme)
- 50% kans op verdunning: valk, palomino of smokey black
- 50% kans op zwart, bruin of vos
smokey black (heterozygoot zwart, vos, creme)
- 50% kans op verdunning: palomino of smokey black en indien hengst agouti draagt: valk
- 50% kans op zwart of vos en indien hengst agouti draagt bruin
Dubbel creme verdunning (cremello, perlino, smokey cream)
- cremello = palomino 100%
- perlino (heterozygoot agouti) = palomino/valk/smokey black
- perlino (homozygoot agouti) = 50/50 palomino/valk
- smokey cream (heterozygoot zwart) = 50/50 palomino/smokey black
- smokey cream (homozygoot zwart) = 100% smokey black

Zwart dun (wildkleur zwart of grullo)
- 50% kans op dun verdunning
- zwart
- vos

champagne
- 50% kans op champagne verdunning
- zwart
- vos

Meavey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 18:23

De isabel die zijn bedoeld is dus een variatie van vos bij shetlanders is geen creme verdunning, en niet echt bekend hoe het vererft.
Vos x vos is altijd vos, maar zou dan dus een isabel kleurige kunnen worden dus.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 18:38

grappig, vosxvos gaf bij mij echt altijd vos. Blijft er toch nog iets over voor de geneticadeskundigen om te onderzoeken

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 18:58

fjordnina schreef:
grappig, vosxvos gaf bij mij echt altijd vos. Blijft er toch nog iets over voor de geneticadeskundigen om te onderzoeken

Vos x vos is ook altijd vos maar daar boven op of over kan je nog een hele reeks andere kleuren genen of patronen krijgen en het is juist die schakelingen die nog niet allemaal bekend zijn.

Peterina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 19:00

Meavey schreef:
De isabel die zijn bedoeld is dus een variatie van vos bij shetlanders is geen creme verdunning, en niet echt bekend hoe het vererft.
Vos x vos is altijd vos, maar zou dan dus een isabel kleurige kunnen worden dus.

Klopt, sorry ik was idd vergeten dat bij shetlanders je die zg 'isabel' kleuren schakeling hebt.

Dezelfde redenering volgt toch, denk ik, basis kleur vos maar 'tint'/isabel 50% kans.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 19:16

Peterina schreef:
fjordnina schreef:

Vos x vos is ook altijd vos maar daar boven op of over kan je nog een hele reeks andere kleuren genen of patronen krijgen en het is juist die schakelingen die nog niet allemaal bekend zijn.

Dus idd kans op een isabel-vos.