Zonder papieren, geen waarde?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Noukje

Zonder papieren, geen waarde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 18:14

Hallo,

Vorig jaar heb ik een paard gekocht, waar geen papieren bij zaten en de vader onbekend is.

Nou hoor ik van mensen dat deze paarden moeilijk te verkopen zijn.

Is dit waar?
Als jullie een paard gaan kopen, moeten daar dan perse papieren bij zitten?

clara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 18:17

Ik heb dit ook gehoord nadat ik een veulen kocht zonder papieren, ik denk wel dat het invloed heeft bij de verkoop. Ik heb de mijne ook voor heel weinig gekocht, doordat er geen papieren bijzaten. Maar papieren of niet: voor mij is hij goud waard ( niet altijd, want hij krijgt hengtsenstreken)

Noukje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 18:18

Ja, ze zijn minder waard. Dat was ook de reden dat ik mijn paard kocht, moest hem zelf betalen
Maar er is wel interresse naar papierloze paarden?

mayday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 18:20

Tja meestal wordt een paard zonder papieren als "verdacht beschouwd" omdat ze gestolen of bijvoorbeeld bij de slager vandaan kunnen komen, wat wil zeggen dat er iets mee aan de hand kan zijn, maar als dat verder in orde is en het is verder een goed paard is, is het heus wel te verkopen alleen de waarde ligt lager.
Zelf als ik een paard koop, koop ik er alleen één met papier, maar bijv. een ponytje komt niet zo heel nauw.

lindavd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 18:21

ik weet niet of paarden hier minder waard op worden
als een paard zonder papieren net zo goed springt of loopt als een paard met papieren kun j deze denk ik ook wel voor veel geld verkopen als iemand er echt intresse in heeft!!
denk wel dat mensen sneller naar een paard met papieren gaat kijken dan naar een paard zonder papieren!!
ligt maar net aan het paard denk k!!

peninna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 18:22

Over het algemeen is een paard zonder papier moeilijker te verkopen dan met papier, tenzij het zich over duidelijk in de sport heeft bewezen. Verder is een papier net zo belangrijk als de waarde die je er zelf aan hecht als het om een paard gaat dat voor je zelf is en niet voor de verkoop. Ik zeg altijd maar, een paard loopt op zijn benen en niet op zijn papier. Een paard zonder papier kan best een heel goed paard zijn.

mayday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 18:23

Noukje schreef:
Ja, ze zijn minder waard. Dat was ook de reden dat ik mijn paard kocht, moest hem zelf betalen
Maar er is wel interresse naar papierloze paarden?

Er zullen altijd mensen zijn die in dezelfde situatie zitten als jij, die hun paard zelf moeten betalen en niet meer te spenderen hebben, dus er zal altijd wel wat interesse zijn denk ik zo.

Noukje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 18:24

Hmm, ok thnx! Maar ik wil toch nog lang niet van hem af!

Jikke1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 18:26

Ik koop idd alleen paarden met papieren, zeker als het voor de verkoop is. Zijn gewoon beter te verkopen, toch hadden wij een pony zonder papier en deze hebben wij ook goed kunnen verkopen (was wel Zuid-Hollands kampioen L dressuur)

mmmarieke

Re: Zonder papieren, geen waarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 18:26

mijn pony is gekocht zonder papieren.. en zijn ouders zijn dus ook onbekend.. maar zijn gangen zijn des te beter! hij loopt dus nu L2.. maar onderling al veel hoger.. dus dat de ouders onbekend zijn heeft voor mij helemaal niets met een koop te maken! het gaat er toch gewoon om dat de gangen goed zijn!

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 18:33

hier is laatst nog een heel topic over geweest.

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:08

Ik zou geen paard zonder papieren willen. Maar ik wil ook een merrie, om er evt. mee te fokken.
Voor een ruin maken papieren of geen papieren minder uit, al zou ik voor papieren gaan.

chinou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:14

Van mijn paard is de afstamming wel bekend maar heeft geen papieren. Het is een super fijn dier en ik heb haar zelfs laten dekken. Het veulen dat eventueel komt wil ik zelf houden omdat het karakter van haar zo geweldig is. Zij is dus, ook voor heel veel geld, niet te koop!!!!

Jes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 23:08

Ik heb ook een merrie zonder papier, en haar 2 jarige zoon heeft ook geen papier...... Het maakte mij helemaal niet uit... Maar nu woon ik in Frankrijk, en mag hier geen officiele wedstrijden met ze starten... Omdat ze geen papier hebben...... Dus een volgend paard koop ik wel met papier...

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 23:11

mayday schreef:
Tja meestal wordt een paard zonder papieren als "verdacht beschouwd" omdat ze gestolen of bijvoorbeeld bij de slager vandaan kunnen komen, wat wil zeggen dat er iets mee aan de hand kan zijn, maar als dat verder in orde is en het is verder een goed paard is, is het heus wel te verkopen alleen de waarde ligt lager.
Zelf als ik een paard koop, koop ik er alleen één met papier, maar bijv. een ponytje komt niet zo heel nauw.

Heb ik ook.. paarden koop ik met papier..

Met pony komt het niet zo nauw... Heb nu wel een pony gedekt met een goedgekeurde hengst. Dus het veulen krijgt dan wel weer papieren.

Maar goed.. het is dus wel zo dat als er papieren bijzitten je er meer voor kan vragen dan zonder papieren.

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 10:44

nou, op een papier kan je niet rijden. Ik ken iemand die haar paard destijds zonder papier (was "wilde"burggraaf, dus zonder papier, vader wisten ze wel) als 3 jarige heeft gekocht. paard is uitgebracht t/m Z2 niveau, maar had aanleg voor ZZ-licht en verder. Heeft ze zeer goed kunnen verkopen, dus dat wil nog niet alles zeggen. Geen papier erbij.

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 10:47

een papiertje maakt mij persoonlijk niks uit, kijk liever naar het paard zelf, maar ze leveren idd niet zo heel veel op (2000 euro bijv. voor een braaf aangereden paard) een goed papier maakrt het paard dan weer duurder...

Dominike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 10:59

Zo als al gezegt wordt op n papier kun je niet rijden
zelf hebben we n ruintje staan van 5 jr met flink wat dressuur eigenschapen(5 jr m1)
En nog n ruin die wel zn fantasties voorbeen gebruik heeft dat we die niet konden laten staan (ook zonder bekende v/m)
Wat helaas wel waar is al lopen ze straks z2 of meer de waarde is altijd minder dan met papier
Dus liever goede beweging, dan goed papier en lopen als n krant

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 13:39

Ik had ook een tijdje een hele leuke C-pony, een vosruintje met hele mooie aftekeningen, hij was heel braaf en leerde onder het zadel ook heel snel. Ik heb hem goed kunnen verkopen, omdat hij er zo mooi uitzag en zo braaf was, maar ook deze pony had geen papieren. Ik heb ook wel eens ponies met papier gezien die lang niet zo mooi waren en ook niet zo braaf. Ik kijk eerst naar het paard en dan naar eventuele papieren.

misssixty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 13:45

Voor pony's maakt het me niet zo veel uit als ze geen papieren hebben..
Paarden vind ik net wat anders, de koopprijs is ook wat hoger dus je verwachtingspatroon ook.
Ik denk dat er tegenwoordig niet veel belangstelling meer is voor paarden zonder papier
omdat paarden vaak voornamelijk voor de sport worden gefokt.
En op de een of andere manier denkt bijna iedereen dan dat een paard die als vader een bekende heeft net iets beter is dan een paard die een onbekende vader heeft...

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 21:15

Toen ik een paard ging kopen wilde ik wel het liefst een paard met papier. Een merrie moest sowieso papier hebben (als ik ooit een veulen zou willen) bij een ruin was het iets minder belangrijk. Ik heb wel bij een merrie zonder papieren gekeken, maar ik vond het toen toch een groot nadeel dat ze geen papieren had. Inmiddels heb ik een ruin met papieren en ja je hebt er niet veel aan, maar ik ben toch blij dat ik net iets meer weet over zijn afstammingen. En ik zou ook minder geven voor een paard zonder papieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 07:33

stalhoefdal schreef:
Dus liever goede beweging, dan goed papier en lopen als n krant

Dat lijkt me nogal wiedes ja. Doe mij maar goede beweging en een goed papier.

Aeris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 08:19

Hangt er natuurlijk vanaf wat je met het paard wil doen.
Mensen die gewoon een recreatiepaardje kopen en willen gaan wandelen in de bossen, dan tellen andere eigenschappen van het paard zwaarder door dan de papieren.
Afhankelijk van het publiek hebben de papieren waarde. Ik denk dat er genoeg paarden worden verkocht, zonder papieren hoor (maar dan spreek ik niet over de fokkerij en de wedstrijdsport, maar ik denk dat de recreatiegroep wel iets groter is)

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 10:56

Wij hebben ooit een haflinger zonder papieren gekocht. Hij werd ons verkocht als bijna 4-jarige. Achteraf bleek hij toch minstens 7 te zijn. Tja, als ik er nu aan terug denk zijn we toen misschien iets te goedgelovig geweest. We hebben hem wel 7 jaar gehad en vorig jaar verkocht. Dat hij geen papieren had, was toch wel iets wat onze vraagprijs nogal deed dalen. Zelf zou ik nu geen paard zonder papieren meer kopen of toch niet snel.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 13:13

Een paard zonder papier is minder waard, of laat ik het zo zeggen: mensen geven er minder voor!

Maar op een papier kan je nog altijd niet rijden!

Voor een paard wat voor nakomelingen gaat zorgen vind ik een goed papier van uiterst belang!