Andalusier x Draver

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RoyalMemory

Andalusier x Draver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 11:56

Hoi,

Ik heb een dravermerrie. Ik denk erover haar te laten dekken door een Andalusische hengst. Iemand hier ervaring mee?

jasmijn78

Re: Andalusier x Draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 13:56

Wil je een goed paard fokken of wil je vermeerderen?

Als je een goed paard wil fokken moet je niet met een dravermerrie gaan fokken, tenzij je een draver wil fokken (en de merrie aansprekende resultaten op de baan heeft gehaald). Dan dek je natuurlijk niet met een Andalusier maar met een goed presterende draverdekhengst.

Wil je vermeerderen en een waardeloos veulen op de wereld zetten, dan gewoon doen natuurlijk!

RoyalMemory

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 12:18

Dank je Jasmijn. Mijn vraag was of iemand ervaring met deze combinatie heeft, het is mij niet duidelijk of je dat nou hebt of niet, hoewel het een slechte zou kunnen zijn.

Ervaring met het fokken zelf heb ik voldoende. Dravers hebben we al jaren, zowel op de baan als recreatief.

Helaas krijg ik een beetje het idee dat ik verantwoording zou moeten afleggen.

Ik hoop dat er (bruikbare en gezellige) reacties komen.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 12:23

Lijkt me geen verkeerde kruising. Heb er helaas geen ervaring mee. Ik heb zelf ook een draverkruising. (Zie profiel)
Mijn dravermerrie is gedekt door een EASP-hengst. (Kruising Connemara)

Er is een schitterend valk veulentje uitgekomen. Ben er stiekum best trots op.

Ik weet dat je vaak reacties krijgt zoals hier boven. Ik heb dit veulen voor mijzelf gefokt. Als ik een veulen voor de verkoop had gefokt had ik dit niet gedaan. Maar het is je eigen keuze. Luister niet te veel naar het oordeel van andere mensen.Het is belangrijker dat je er zelf goed over nadenkt. Maar volgens mij doe je dat ook.

Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 12:23

jasmijn78 schreef:

Als je een goed paard wil fokken moet je niet met een dravermerrie gaan fokken, tenzij je een draver wil fokken (en de merrie aansprekende resultaten op de baan heeft gehaald). Dan dek je natuurlijk niet met een Andalusier maar met een goed presterende draverdekhengst.

Wil je vermeerderen en een waardeloos veulen op de wereld zetten, dan gewoon doen natuurlijk!

Uhmm pardon? Ik heb ook ''gefokt'' met een draver merrie, en er een appaloosahengst opgezet. Ik snap dat het meer vermeerderen is dan fokken, ieders eigen mening. Maar hoe kan jij bepalen dat het dan een waardeloos veulen is? Ik heb Sapphire (draverXappaloosa) voor mezelf gefokt, en ik zou der nooit verkopen. Hoe kan jij over Sapphire oordelen dat het een waardeloos veulen is?

Als je je mening geeft, en je bent een beetje redelijk, zet er dan nog bij; ik VIND dat je dan een waardeloos veulen op de wereld zet.

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 12:34

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar het lijkt me wel een leuk combi.
En waarom zal een kruising een waardeloos paard zijn?
En ras zuiver paard kan net zo goed of slecht zijn lijkt mij.
Ik vind zelf een kruising meestal veel leuk omdat je dan een paard of pony hebt die anders is dan ander.
Ik ken veel mensen met een kruising en er zit echt geen 1 bij die waardeloos is in mijn ogen.

Boelles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 15:35

Waarom zou dit niet kunnen? Ik denk dat je wel een mooie veulen op de wereld krijgt, een dunne Anda of een volle draver
Zou graag het resultaat willen zien

Tifa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 15:39

Denk ook dat het een leuke combi word Weet je al welke hengst je wilt?

Rivendell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 19:12

Tuurlijk mag iedereen zelf weten waarmee je dekt, maar er zit wel erg veel verschil in deze 2 rassen. Ik weet niet hoe de bouw van jouw merrie is, maar fokken met 2 rassen die zo verschillen kan exterieur matig niet zo prettige gevolgen hebben.
Denk er eens rustig over na. Misschien kom je nog een ander ras tegen wat er beter bij past. Wat voor soort doel heb je voor ogen voor het veulen?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 20:45

jasmijn78 schreef:

Als je een goed paard wil fokken moet je niet met een dravermerrie gaan fokken
, tenzij je een draver wil fokken (en de merrie aansprekende resultaten op de baan heeft gehaald). Dan dek je natuurlijk niet met een Andalusier maar met een goed presterende draverdekhengst.

Bedankt voor je zinvolle reactie, Jasmijn.

In het A-kader endurance zit een kruising Arabier x draver, in het B-kader endurance zit er ook eentje. Beide paarden hebben al aardig wat internationale wedstrijden op het hoogste niveau achter de rug, het A-kaderpaard heeft tevens aan diverse EK's en WK's meegedaan. Tevens zijn beide paarden bewust gefokt voor de endurance.

Over mijn eigen paard - eveneens een kruising Arabier x draver - wil ik niet al te hoog van de toren blazen, maar hij heeft inmiddels het een na hoogste niveau in de endurancesport bereikt (klasse 3, van 80 tot 120 km) en er zijn meer van dat soort kruisingen die op dat niveau (of zelfs 120+) lopen of hebben gelopen. Ook het internationale springpaard Jappeloup had een flinke hoeveelheid draversbloed.

Verder heeft mijn eigen 'waardeloze' kruising dubbel M met winstpunten bij de pony's gelopen en L-sgw met 14 winstpunten bij de paarden, nooit een stop gehad in de cross en regelmatig bij de eerste vijf geëindigd. En los van deze resultaten hebben wij al bijna tien jaar plezier van hem.

Even wat verder kijken dan je neus lang is voor je een kruising met een draver 'waardeloos' noemt en roept dat je niet met een dravermerrie moet gaan fokken als je een goed paard wilt fokken.

Voor de TS: ik heb zelf geen ervaring met een dergelijke kruising, maar ik ben wel benieuwd wat je met het veulen wilt gaan doen. Heb je een bepaald doel voor ogen?

ART_UMA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 22:13

Ach de fransen doen het vaker, Galoubet kwam ook uit een draver en die was toch op de olymische spelletjes.
Maar of je er een goed dressuurpaard mee kunt fokken lijkt me iets minder waarschijnlijk (door de combi met een andalusier), kan natuurlijk erg meevallen, maar een grote zou ik zeker niet verwachten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 23:16

OO, niet weer zo een discussie. Heb ik ook gehad toen ik mijn dravermerrie wilde laten dekken door een arabier.

Karin schreef:
Ook het internationale springpaard Jappeloup had een flinke hoeveelheid draversbloed.

50% zelfs net als de hiervoor genoemde Galoubet. Galoubet heeft trouwens in de toptien springverervers ter wereld gestaan. Er zijn dus veel springpaarden met draverbloed in hun aderen.

Ik zou zelf eerder kiezen voor een arabier of een NRPS-hengst met veel arabisch bloed. Dit om die qua verhoudingen en bouw m.i. dichter bij de draver staan.

Heb trouwens ook hele gave foto's van een kruising haflinger* draver gezien. Maar bij kruisingen fries* draver vind ik de verhoudingen niet helemaal kloppen (groot hoofd, smal kontje).

Issy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 07:55

Draver x arabier heeft zichzelf al als goede combinatie bewezen. beiden rank en beiden op snelheid gefokt.

Ik denk dat een anda x draver wat rugproblemen zou kunnen geven. Een draver heeft over het algemeen een wat rechte rug, de anad heeft over het algemeen een wat holle rug. De schakel naar de croup zou dus tegen elkaar kunnen werken tijdens het bewegen. mar ja niet iedere draver en iedere anda zijn het zelfde, dus ik zou heel goed kijken naar de bouw van beiden paarden die je wilt gebruiken voor het fokken van een veuloen. Ik ga er verder van uit dat jet het veulen wilt houden, want voor de verkoop zijn dit soort kruisingen niet gewild.

Patoucha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 11:11

zoals bij elke dekking moet je kijken wat de sterke punten zijn en wat de zwakke punten zijn. ik snap goed waarom je met een anda wil dekken. ik zit met hetzelfde dilemma. heb 50% draver merrie en wil veulen met minder vlakke gangen dan mama. dan ga je toch opzoek naar een hengst die de merrie daar dus op kan verbeteren. het lijkt mij een leuke combi. 2 zeer "harde" rassen.