Welke kans op kleur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yootha

Welke kans op kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 11:39

Sundancer is zelf een Zilverappelbruine merrie met witte vlekken onder de buik. Haar vader is een zwartplatenbonte hengst. Haar moeder is vos. Vorig jaar heeft ze een veulen gehad van een voshengst. Hieruit kwam Circe die ook Zilverappelbruin blijkt te zijn. Tevens heeft ze ook witte vlekken onder de buik. Beide merries hebben onder de buik in het midden stippen en vlekken in een langwerpig patroon. Sundancer heeft zelf bij de benen ook nog meerdere vlekken. Hoeveel kans hebben we dat er dit jaar weer een Zilverappelbruine uit te krijgen? Het veulen komt uit dezelfde combi als vorig jaar. Is er ook nog kans op bont?

Afbeelding

Afbeelding

Sundancer verandert steeds van kleur. Bovenste foto is van deze winter. De onderste was van vorige zomer.

sesiel_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 11:41

Afbeelding

ik heb er geen verstand vn
wel mooi paardje

tonie

Re: Welke kans op kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 16:11

ligt er aan denk ik , of moeder kleur van vader draagt of van moeder.... en wat de toekomstige paps draagt en welke kleur hetero of homozygoot is geloof ik.......

Nicole288

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 16:27

Als jouw merrie zilverappel is moet minstens 1 van de ouders dat ook zijn. De vader was gewoon zwart platenbont, dus dan zou het alleen de moeder kunnen zijn geweest. Dan heb je bij iedere dekking 50% kans op zilverappel.

Je merrie is zelf niet bont getekend, maar het kan gebeuren dat een paard platenbont is met heel minimale aftekeningen (bijv alleen witte benen) en dan toch bonte veulens kan geven. Je kunt dit laten testen.

De buikvlekken, witte kinvlek/onderlip en hoge witte benen (achter in punten omhoog tot boven de sprong) duiden op Sabino. Sabino komt voor in combinatie met platenbont en kan ook nog van de vosmoeder komen.

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 16:30

Bont lijkt me onmogelijk.
Bont is dominant, en als een van de ouders bont in zich heeft, moet hij/zij dit ook tonen.
Daar ze beiden effen zijn lijkt bont me uitgesloten.
Wél kun je weer witte aftekeningen krijgen door dat sabino-gen.
Grappig, wat jij zilverappel noemt zou ik als zweetvos benoemen, hihi.
Maar ik heb weinig verstand van kleur hoor.
Ik zie overigens maar 1 foto staan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 17:44

Sabinobont misschien, wat voor hengst was het?

Redrumfox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 17:46

hangt van het gen af, weet je welk gen ze hebben?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 17:52

witte vlekken onder de buik...

Redrumfox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 17:56

@ [***]: was dat een reactie op mijn berichtje?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 17:57

dat is toch het sabinogen?

Redrumfox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 18:02

Weet ik niet, heb nog nooit van het sabinogen gehoort,
Dat kunnen ze testen, dan kan je zien welke kleur(en) het veulen zou kunnen krijgen.
Heb alleen geen idee waar ze dat doen, er zijn ook kleuren die je niet in NL kan laten testen.
bv. Cremello (volgens mij was het cremello) moet je in de USA laten doen.

Meavey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 18:34

Waarom denk je dat ze een zilverappelbruine is?
Is ze getest?
Ik zie er nu eigenlijk alleen vos in namelijk.

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 18:38

ha Meavey komt erbij, een kleurenkenner!
Yootha heb je nog meer foto's van deze merrie en haar veulen?

Yootha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 18:56

Ze is niet getest. De merrie is nooit constant qua kleur. Elk seizoen heeft ze een andere kleur. We hebben toen de bloedlijnen nagezocht en daar zaten meer van deze kleuren in. Ze heeft witte haren door de staart heen. Een paar maand later is de staart weer donkerder, terwijl ze in de zomer licht is.

De vader van de merrie is onbekend. Ik weet alleen dat het een zwartbonte hengst is geweest. De moeder is Fiena v. Zilverster. In het boek van Wiersema stond een foto met beschrijving van een paard met Zilverappelbruin kleur. Dat komt overeen met Sundancer. Dat paard kwam geloof ik ook uit haar bloedlijn.

Dochter Circe is net zo'n toverbal. Uiteindelijk kreeg ze dezelfde kleur als moeders. Vader van Circe is Copernicus v. Calimero. Copernicus is een vos.

Dat ze Sabino was, had ik al door. In het ras (Zwaarwarmbloed) komt dit veel voor. Wel apart dat moeder en dochter beide een witte gevlekte streep onder de buik hebben.

Afbeelding

Zoals Circe haar manen en staart daar zijn, zo waren die van Sundancer ook. Circe krijgt nu net zulke witte haren als Sundancer. In de winter worden ze weer donker.

Meavey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 20:35

Dit is imo gewoon een vos met flaxen, zie hier echt geen zilverappelbruin in, het veulen ook niet.
Je kan het testen, want een zilverappelbruine is zwart als basis dus die test EE of Ee, een vos ee, dus als je op zwart/rood laat testen weet je het zeker.
Maar denk niet dat het echt nodig is, want zilverappelbruin is toch wel wat anders: http://www.equinecolor.com/silver.html

alabastro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 20:39

Kiara schreef:
Bont lijkt me onmogelijk.
Bont is dominant, en als een van de ouders bont in zich heeft, moet hij/zij dit ook tonen.
Daar ze beiden effen zijn lijkt bont me uitgesloten.

Ik heb een bruine merrie gereden van een bonte hengst. De hengst had dat jaar 13 merries gedekt en net die ene van de hengstehouder is niet bont geworden.
Kleur noem ik overigens ook zweetvos.

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 20:40

Dan was die hengst dus heterozygoot bont alabastro.

alabastro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 20:49

Geen idee

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 20:50

Denk het wel.
Als hij zelf bont is en dat niet altijd doorgeeft is hij heterozygoot bont.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:58

Ik zie in de merrie ook geen zilverappelbruine , want die hebben toch echt donkere onderbenen. En een witte vlek onder de buik wil echt niet zeggen dat ze de sabinofactor draagt , dan zou een kwart van alle paarden die hebben.
Het is gewoon een vos.

Zonnetje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 22:14

Ik vind de merrie ook gewoon een vos lijken. Lame hier heeft wel een zilverappel, ff plaatje zoeken.

[edit]

AfbeeldingAfbeelding

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 22:22

En deze is van ons , Lagoya , van de zilverappelbruine hengst Goya.

Afbeelding

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 23:55

[/quote]
Ik heb een bruine merrie gereden van een bonte hengst. De hengst had dat jaar 13 merries gedekt en net die ene van de hengstehouder is niet bont geworden.
Kleur noem ik overigens ook zweetvos.[/quote]
Dominant wil niet zeggen dat een paard het altijd doorgeeft aan de nakomelingen, dominant wil alleen zeggen dat áls een paard die factor heeft het ook te zien zal zijn.
Bij deze merrie van de TS zal i.c.m. een effen hengst dus ook geen bont mogelijk zijn, omdat ze geen bont draagt.
flyfly schreef:
Ik zie in de merrie ook geen zilverappelbruine , want die hebben toch echt donkere onderbenen. En een witte vlek onder de buik wil echt niet zeggen dat ze de sabinofactor draagt , dan zou een kwart van alle paarden die hebben.
Het is gewoon een vos.

Die witte vlek onder de buik wil zeker wel zeggen dat ze Sabino draagt En ik durf zelfs te beweren dat héél wat meer dan een kwart van de paarden sabino draagt, alle witte aftekeningen op het hoofd en aan de benen worden namelijk ergens door veroorzaakt, en de enige 2 genen die aftekeningen aan het hoofd veroorzaken zijn Sabino en Splash. En Sabino is heel wat meer voorkomend dat Splash. Verreweg de meeste paarden met aftekeningen dragen dus sabino, en anders dragen ze splash.

Meavey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 11:20

Yep zelfs witte haren is al een teken van sabino, maar de kans om daar een echt zo´n super gevlekte sabino uit te krijgen is wel klein, omdat het sabino gen heel wat complexer is en niet zoals tobiano simpelweg dominant vererft.
Sabino zit waarschijnlijk op meerdere genen, en pas als je paard die nét allemaal erft zal je waarschijnlijk een sabino bonte, of maximum witte sabino krijgen.
Normaal dus idd alleen een blesje, kolletje, wit voetje, of stekelharigheid.