diepvriesperma! kans groter op hengst dan merrie ????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shana

diepvriesperma! kans groter op hengst dan merrie ????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 22:07

hoi

ik lees net ergens dat met diepvriessperma de kans op een hengstenveulen groter is dan de kans op een merrieveulen

is dat waarheid of bullshit?

groetjes

Demini

Re: diepvriesperma! kans groter op hengst dan merrie ????

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 08:13

Dat is echt onzin volgens mij hoor, dat zou betekenen dat de mannelijke zaadcellen, om het zo maar even te noemen, sterker zouden zijn dan de vrouwelijke en er daar dus meer van overleven bij het invriezen wat dus de kans ook groter maakt dat een mannelijke zaadcel de eicel binnendringt. Dat zou mijn enige verklaring dan zijn, maar volgens mij is het grote onzin.

(zeker als je het vergelijkt met mensen, want het blijft een feit dat de vrouw nou eenmaal tot het sterke geslacht behoort )

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 09:53

Het is wél zo (wetenschappelijk bewezen) dat "mannelijke" spermacellen sneller zwemmen dan "vrouwelijke". Dit komt doordat het Y-chromosoom "lichter" en "kleiner" is. Daartegenover staat wel dat "vrouwelijke" spermacellen over het algemeen wel wat langer leven.
Heb je bijvoorbeeld een zaadlozing kort bij de eisprong, dan is de kans op een mannelijk vruchtje groter (want die zwemmen sneller en zijn dan ook sneller bij 't eitje)
Heb je echter een zaadlozing een dag of twee voor de eisprong, dan schieten er voor een bevruchting meer vrouwelijke spermacellen over (want die leven iets langer) en heb je dus meer kans op een vrouwelijk vruchtje.
Let wel:meer kàns betekent NIET dat je het andere geslacht helemaal niet meer kan hebben!!!

Omtrent KI kan ik je niets zinnigs zeggen

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 09:57

Heb net even zitten doordenken, heb niet echt verstand van KI, maar is het bij KI niet zo dat het optimale moment (dus vlak voor de eisprong) wordt afgewacht voor te insemineren? Dan zou je het met bovenstaande wel kunnen verklaren.
Want gezien je normaal vlak voor de eisprong insemineert en de "mannelijke" zwemmertjes sneller zijn, heb je zo ook meer kans op mannelijk vruchtje/hengstje...

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:02

ja dat lijkt mij inderdaad ook het logischt

jessje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:05

Frenia, er is nog een heel verschil of je met vers of met diepvries KI werkt:
Het kan volgens mij idd wel: met diepvriessperma zit je veel dichter op de eisprong (meestal wacht de da zelfs tot de eisprong is geweest om dan binnen de 6u te insemineren, terwijl bij vers meestal op voorhand wordt geinsemineerd en na 12 a 24u wordt gekeken of het ei 'af' is.
Als mannelijke dan sneller zwemmen en vrouwelijke langer leven kan dat je kansen iets beinvloeden...
Maar voilgens mij is die invloed niet zo sterk, ik denk maiximaa 55-45 ipp 50-50%...

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 11:07

idd invloed is niet zo sterk geloof zelfs nog minder dan jij aangeeft, maar weet het niet meer vanbuiten (ik dacht iets van 51 à 52 tov 49 à 48, maar ben dus NIET zeker!!)

ziezo, weer wat geleerd ivm met KI

shana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 12:17

mijn da zegt net dat het bijna geen verschil in percentage is

tonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 13:56

diepvrieskip wordt het dan toch!!!!

Gullbra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 15:54

Zijn er duidelijke websites over hoe K.I. in zijn werk gaat?
Ik zit er over te denken om mijn merrie volgend jaar via K.I. te laten dekken.

shana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 20:25

ik zou ook wel eens zo een webwite willen lezen want ik heb enkel informatie via men da gekregen
mijn merrie is al geinsemineerd maar wil er graag meer over lezen