Hanetred erfelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jaike

Hanetred erfelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 20:34

Een vriendin van mij wil fokken met een merrie die zelf een hantred heeft gehad, toendertijd (toen de merrie zelf veulen/jaarling was) is dit verholpen, onze vraag is nu, is dit erfelijk?

Ik meende namelijk van wel, maar zij heeft juist laatst gehoord dat dit niet het geval is............

Ik ben benieuwd!

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 21:59

Ja, kan erfelijk zijn.
Nu maar hopen dat het op beide achterbenen is, dan heb je een 'apart sportpaard'

simonezorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 23:31

Ja kan erfelijk zijn.[als je het moet geloven]Zoals Dees al zei

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 07:01

Ik zie anders nooit een veulentje met hanetred....

Demini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 08:57

Dees schreef:
Ja, kan erfelijk zijn.
Nu maar hopen dat het op beide achterbenen is, dan heb je een 'apart sportpaard'

De dag voor mijn Orun examen moest ik nog een paard zoeken ergens (mijne waren of kreupel, of niet helemaal bij de les of er kwamen kopers, heel handig) en die vond ik dus ook wel heel apart lopen haha, maar de jury dacht daar anders over en vond dat ie in een hanentred liep, toch raar dat dat paard wel Z2 loopt???

Mij was verteld dat het niet erfelijk was, maar dat het kan ontstaan door vastliggen e.d. en door zeer erge overbelasting. Maar dat is maar wat ik gehoord heb!

Suzanne F.

Re: Hanetred erfelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 12:17

Er kan ook tijdelijk een soort van hanetred/kramperigheid optreden door slapte van de kniebanden door te snelle groei of zwakte.

Vaak groeien ze daar weer overheen of kan met training en beslag heel veel gedaan worden.

VDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 15:19

Er is een GROOT verschil tussen HANENTRED en KRAMPERIGHEID in beide achterbenen:
HANENTRED is dat ie letterlijk en figuurlijk met zijn achterbenen loopt als een haan MET DAARBIJ ook zijn nek / hals gebruikt als een haan. Er zijn paarden die Z springen zijn met een hanentred. Voor de dressuur is dit een uitermate vervelend gezicht (voor de jury) en worden deze paarden hiervoor ook "bestraft" op hun dressuurprotocol.

KRAMPERIGHEID in beide of 1 achterbeen is vooral te zien als je een voetje vraagt bij het achterbeen: Hij tilt hem TE hoog op voor jou en trilt (de krampen) daarbij met zijn achterbeen in de lucht. Pas als hij zich kan ontspannen geeft hij zijn achterbeen in jouw hand.
Veel mensen worden kwaad als het dier begint te trillen / krampen want veel mensen schamen zich ervoor dat hun paard dit gebrek / schoonheidsfoutje toont.
Maar JUIST DAN raakt het paard in paniek en neigt het letterlijk en figuurlijk zijn balans kwijt te raken tijdens dat optillen. Sommige paarden vallen ECHT om! Wordt daarom NOOIT boos met een paard die KRAMPEN heeft in de achterbenen!!!!! Paarden die krampen hebben in de achterbenen zijn in de meeste gevallen nog wel geschikt voor de dressuur. Er is aangetoond dat een paard met krampen de volgende procedure door zijn lijf krijgt wanneer het kramperig is in de achterbenen:
Kramperigheid ontstaat door een zenuw-blokade in de hals of rugwervels. In deze hals/rug-wervels zit een zenuwbaan die onder andere OOK het lenden-mechanisme "stuurt". Als hier een zenuw"blokkade" zit, UIT zich dat in "kramperigheid". De OORZAKEN die hierboven omschreven zijn door andere bokkers KUNNEN een grote rol spelen. Ook heb ik ervaringen gehoord dat een paard een HANENTRED vertoont NADAT hij gecastreerd was. Nog een verhaal is dat paarden zichzelf verwonden tijdens rollen in een (te kleine) stal. En dan hebben ze de wonden niet aan de buitenkant maar echt een beschadiging aan de zenuwbanen. Bedenk HOE een paard zijn hoofd of NEK kan stoten in een stal met een laag plafond of in de trailer.

Het blijft een naar "gebrek" maar als jou vriendin blij is met de merrie en graag ermee wil fokken dan kan ze dat gerust doen! Om haar er zeker van te laten zijn en haar gerust te stellen moet ze gewoon even een erkende PAARDEN-artsenpraktijk bellen en vragen naar een erkend paardenarts (tijdens spreekuur)

Welke hengst wil ze gaan gebruiken voor haar merrie???

Door persoonlijke ervaring van mijn vorige paard weet ik zeker (3 paardenklinieken en mij duizenden euro's lichter heeft gemaakt) dat beide "aandoeningen" NIET nogmaals NIET erfelijk zijn!!!
Het zijn schoonheidsfouten die op diverse wijzen kunnen ontstaan.
Waar ik versteld van sta is dat het een MERRIE is die een hanentred heeft..... Want die ken ik nog niet.....

VDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 15:25

Heeft je vriendin toevallig een paard met Ferro, Ulft of Obelisk bloedlijnen erin???
Ik ben eigenlijk ook nieuwsgierig WAAR zij haar merrie heeft laten "HELPEN" aan de hanentred......

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 15:59

Het paard waar ik op reed (die volgens de Orun jury een hanentred had) was ook een merrie. Maar vind het toch knap dat zij zien dat ze in een hanentred loopt en dat de jury's t/m Z2 niveau het nooit bij die merrie hebben ontdekt dan, evenals de dierenarts die haar gekeurd heeft. Zou dat komen omdat er teveel verwarring is over wat nou precies een hanentred is?

VDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 16:03

Hai Desire! Allereerst nog gefeliciteerd met je 9 voor de ORUN!! Bij ons HIELDEN ze ORUNcursussen en daar zat ik wel eens in de kantine om te horen of de "lichting" geslaagd was.

Als er maar 1 jurylid is geweest die geconstateerd zou hebben dat jou merrie een hanentred had en je hebt in andere 21 wedstrijden in de z-dressuur hier nooit commentaar over gehad, lijkt het mij duidelijk dat het een jury is die zijn / haar bril is vergeten op te zetten tijdens het jureren van jou proef!!! Is hij / zij echt de enige die dit geconstateerd heeft?.......

VDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 16:05

Misschien was jouw paard wel heel goed in het "ondertreden" van de massa..............? Wat voor bloed zit er in jou merrie?

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 16:42

Tja.. en ik kende een schimmelmerrie die duidelijk hanetred had, maar waar de juries helemaal waus van waren omdat ze de benen zo 'krachtig gebruikte'.

Beoordeel een paard niet naar wat een jury ervan vind. Die verschillen teveel van mening om een enkele mening van een van hen heilig te verklaren.

Kijk zelf wat je ervan vind.
rijpaarden met een neiging tot hanetred lijken best veel op tuigpaarden onder het zadel. Maar dan mooier in de vormen en makkelijker in het voorbeen.

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 16:46

De betreffende merrie is een Fries...........

Volgens de oude eigenaren was het echt hanetred en waar of hoe zij geholpen is weet ze niet Het zat inderdaad in beide achterbenen dus een apart dressuurpaard is ze nu helemaal

Maar als ik het goed begrijp is het dus NIET erfelijk?

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 16:50

Bij een Fries mag het niet voorkomen.
Ik dekte daar niet mee... die mankeren al zoveel in de achterbenen. Zeker bij een Fries wil je alleen dekken met een 100% gezonde merrie...

VDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 17:48

Ik kan niet meepraten hierover..... Kan het alleen herkennen bij KWPN of NRPS of pony's. Maar 1 ding is wel: het is NIET erfelijk! Mocht je twijfelen dan kan je een goedkopere, jonge hengst gebruiken die WEL een afstamming heeft van ERKENDE paarden. Bel voor de gein dan 3 paarden-artsen en leg je vraag neer.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 19:00

Het was niet mijn merrie, ik had aar een dag voor mijn examen moeten lenen van een vriendin, aangezien die van mij allemaal ziek zwak en misselijk waren of gewoon totaal niet geschikt! Maar dat meisje heeft hem dus ook tot het Z2 gereden en toen ik het zei toen wist ze niet wat ze hoorde! Ze had het nog nooit van een jury gehoord en het was ook echt onzin imo hoor. Het was een Hamlet merrie.

FlynnlOver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 19:02

Volgesmij erfelijk.

ikke17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 19:06

Ja het IS erfelijk...

Jes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 23:14

Ik was wel benieuwd of het nou erfelijk is of niet, maar de meningen lopen nogal uit een.... Heeft er ook iemand een Bewijs voor het al dan niet erfelijk zijn???

VDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 07:08

Je kunt 3 verschillende paardenartsen / praktijken --bellen-- om het bevestigd te krijgen..... Anders blijf je steeds in onzekerheid

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 15:49

Haha, lekker duidelijk dus weer!

Iedereen spreekt elkaar weer fijn tegen

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 17:23

DA praktijken bellen heeft niet zoveel zin, bel dan de hoefsmeden als je zo nodig wil gaan bellen.

Ken er wel een aantal die dezelfde vader hebben.... Toevallig?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 17:43

Patella fixatie ... als dat is wat jullie hanetred noemen ? ... is niet erfelijk.

Ik fok al meer dan 30 jaar en moet nog een bloedlijn tegenkomen die standvast PF doorerfd.

Heb zelf een PF veulen gehad die uit een dekking kwam waar nooit en dan nooit iets is geweest (hengst heeft meer dan 300 nakomelingen en merrie had er 10).

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 20:52

Peterina schreef:
Patella fixatie ... als dat is wat jullie hanetred noemen ? ... is niet erfelijk.

Ik fok al meer dan 30 jaar en moet nog een bloedlijn tegenkomen die standvast PF doorerfd.

Heb zelf een PF veulen gehad die uit een dekking kwam waar nooit en dan nooit iets is geweest (hengst heeft meer dan 300 nakomelingen en merrie had er 10).

AMEN !!
Dat woord zeiden ze ook over mijn paard!! Alleen ik wist niet hoe je het uitsprak (laat staan opschrijven) Bedankt voor de gerust stelling!! Er zijn meerdere mensen die een paard hebben met deze "schoonheids-fout" die deze topic lezen maar niet (durven) reageren. Wil je ons please please wat voorbeelden vertellen?

VDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 20:53

Ik moet even corrigeren: want die van mij had krampjes in beide achterbenen en daar hadden ze ook een mooie "termologie-woord" voor....