welke hengst voor Lacapo x Cor de la Bryere merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

welke hengst voor Lacapo x Cor de la Bryere merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 17:16

Na overleg met de DA denk ik er sterk aan om destiny te laten dekken en ben benieuwd wat jullie mij aanraden
Ik weet dat ze een nakomeling heeft, ben helaas na pc crash alle gegevens kwijt, een bokker heeft ooit voor mij flink wat zoekwerk verricht en allerlei info inc een nakomeling gevonden van ik meen Lasino

dit is haar volledige stamboom:
http://www.allbreedpedigree.com/destiny21

en wat foto's
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(heb helaas geen goede standfoto )

Ik heb toen ik de vorige keer opzoek was naar een hengst oa Lux en Lupicor aanbevolen gekregen, wel zou ik dan wrsch een bruine met véél wit fokken, maar daar hou ik wel van
de eisen die ik heb aan een hengst zijn vooral sterke achterhand, maat doorgeven en een aanvulling/verbetering zijn op het exterieur van destiny(die als minpunten oa een wat lange rechte rug heeft en achter wat koehakkig staat, heb er verder niet zo veel verstand van )
karakter maakt niet heel veel uit, Destiny heeft zelf een goude karakter, wil altijd voor je werken, is supernuchter en erg makkelijk in de omgang

alvast bedankt

MissHIS

Re: welke hengst voor Lacapo x Cor de la Bryere merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 17:29

Denkt jouw DA dan niet dat haar gezondheidsproblemen erfelijk zijn?

Only_Tom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 17:32

Als je dan toch bij Hans bent of sperma laat komen...
Zou ik ook nog even naar Numero Uno kijken.

Lupicor is zeker ook niet verkeerd, maar ik denk dat Numero Uno beter op je paard past

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 20:13

bedankt voor de reacties! Ik ga Numero Uno even opzoeken!

MissHIS schreef:
Denkt jouw DA dan niet dat haar gezondheidsproblemen erfelijk zijn?

de kans is zeer klein zeggen hij en andere DA's
de dag van het ontdekken va de spat werd me al aangeraden om met haar te fokken als ik haar aanhield, nu 8 jaar geleden alweer! maar ik twijfelde toen, nu nog maar steeds meer mensen reageren positief en ken inmiddels ook een ander ex springpaard met spat die als fokmerre dient en die geeft het niet door aan de veulens, maar dat wil niet zeggen dat het bij des hetzelfde zal zijn dat snap ik, dus weer mijn twijfel en ik heb des na de diagnose de wei opgedaan, en na een jaar weer opgepakt en er volop mee de sport in gegaan en de veulen"plannen" opzij geschoven

spat kan idd erfelijk zijn, maar kan ook ontstaan door overbelasting/verkeerde beenstand is mij verteld

des heeft voor ik haar kocht(toen was ze bijna 7) altijd flink moeten springen, 2 veulens gehad(al werd er maar 1 gevonden via internet) en het is de helft van een tweeling, wrsch gezien haar maat ook de zwakste/kleinste helft en staat ook nog eens koehakkig, wat niet echt bevordelijk is geweest dus de DA's zoeken het meer in die richting dan in de erfelijkheid
ze staat volledig op de foto, op een hele kleine bemerking op het straalbeen voor(een 2'tje op nieuwe foto's, oude foto's een 4 maar die foto's waren niet volledig scherp, zijn door dezelfde DA gemaakt maar met 7 jaar er tussen en met betere aparatuur legde hij uit) en de spat achter is ze verder gelukkig 100% goed maar dat is niet iets wat je 123 opzij zet uiteraard!

ik ben ook opzoek naar info over haar nakomeling(zie topic: viewtopic.php?f=114&t=591221&hilit= ) mocht die niet gezien zijn laat ik des dus beslist niet dekken!

heb tijdens de zoektocht de vorige keer meerdere fokkers & hengstenhouders gesproken, die zeiden allemaal dat ik het "gewoon moest proberen" gezien de leuke papieren en de vele gezonde paarden met ongeveer dezelfde afstamming maargoed de slechte paarden hoor je natuurlijk ook niets van

ik twijfel dus nog wel, maar het is de bedoeling dat het veulen bij mij blijft, als "sportpaard" gewoon beetje dressuren en misschien pak ik het springen dan ook weer op, en als ze braaf genoeg is(dus desje's karakter heeft) kan het een leuke opvolger zijn voor mn moeder's paard, dus licht recreatief wat rijden
maargoed ik heb dan natuurlijk liever een gewoon gezond paard dan dat ik een kneusje fok!

en het is ook zeker niet zo dat ik persee een veulen wil en dus desje maar laat dekken, heb Wisje ook nog en volgend jaarof over 2 jaar laten we die ook dekken, maarja wisje is geen desje en des is zo'n schat dus zou heel graag een nakomeling van haar hebben voor als ze er zelf niet meer is...

[edit] ff link toegevoegd
Laatst bijgewerkt door Renske_ op 17-05-06 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 20:21

Met beide hengsten die jij noemt hebben wij gedekt met dezelfde merrie.

De Numero Uno is langgelijnd, heeft maat genoeg, correct beenwerk (spronggewricht mocht misschien wat mooier). Rug is wat week, kruis is wat ouderwets: echt het holsteiner kruis zoals je dat ook bij veel ramiro's ziet en dat kruis heeft Numero Uno zelf ook.
Qua beweging positief, onder het zadel lekker los (dat heeft ze niet van moeder) en een knietje in het voorbeen. Voorbeen zou nog wat meer naar voren gezet mogen worden.

De Lupicor is moderner gelijnd, eveneens langgelijnd maar met een moderner kruis, eerder hellend dan klassiek. Hals is eveneens goed. Méér dan voldoende maat.
Nog niet onder het zadel.
Wat wel opvalt, is dat de Lupicor een stuk banger is dan de Numero Uno.
De Numero Uno lijkt wat meer souplesse te hebben maar de Lupicor toont los beter qua zweefmoment en ruggebruik.

Onder het zadel is zoals gezegd alleen de Numero Uno (een topic daarvan loopt nog op HAW hint hint).

Als ik jouw merrie zo bekijk zou ik voor Lupicor gaan. Fokt wat moderner kruis. Lange rug is niet erg zou ik zeggen.

Maar beide hengsten zijn tophengsten met goede manieren in het springen die de beweging er absoluut niet uitfokken.
Ben benieuwd wat je kiest.

Ik zou wel bij het Holsteiner stamboek blijven. Daarom zijn deze twee hengsten je denk ik ook aangeraden en dat vind ik erg verstandig!

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 20:26

bedankt voor je reactie! ik wil idd zeker bij het Holsteiner stamboek blijven!
ik ga even je foto's bekijken, ben heel benieuwd!

chantal1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 21:36

Zoals je weet komt je merrie uit een super stam.
Uit een halfzus van Destiny komt een internationale springer voort zag ik op paardenfokken. Deze is van Carthago, misschien interessant om in die richting te gaan denken.
Lijnenteelt op de moederstam zou misschien ook interessant zijn.
Lupicor geeft sowieso maat door.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 22:16

bedankt chantal
ik ga even opzoek naar de stamboom van Carthago, ken er van mn vorige werk(springstal) een paar van, vrij koel in hun koppie en aardig springende schimmeltjes waren dat, iig neem aan dat je de Carthago v Capitol bedoeld?

Ik ken alleen de meeste hengsten van naam, weet er zelf gewoon echt te weinig van om te weten wat nou een geschikte hengst is voor des en waarom diegene zo geschikt is, lang leve bokt dus

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 22:30

Nog ff toevoeging, ik heb het tot nu toe over Lupicor H
kreeg al de tip om Lupicor II te proberen, omdat dat dekgeld minder dan de helft is van Lupicor H en desje al 16 is dus het ff afwachten is of t wel allemaal goed gaat, ook gezien dr achterbenen enzo

ook werd L'Esprit me aangeraden, heb ze beide even opgezocht, maar wederom weet ik te weinig over de hengsten en de nakomelingen etc om er iets zinnigs over te kunnen zeggen

L'Esprit: Lupicor x Landgraf I
http://www.deijzerenman.com/hengsten.ph ... 8a21e319fe

Lupicor II: Lux Z x Pilot x Cor de la Bryere http://www.droogstal.nl/Lupicor.html

(volle broer van Lupicor H: http://www.hanshorn.nl/nl/hengsten/lupicorh.html )

ophrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 14:31

ik vind dat er echt een heel mooi papier bij de merrie zit en zou dus zeker met haar gaan fokken. Ik vind lupicor zelf een fantastische hengst maar bij jou merrie vind ik toch eigenlijk dat cor de la bryere er dan te kort weer op zit.. Zou proberen er wat ander bloed aan toe te voegen maar zeker wel in de holsteiner stam blijven. Alleen bij numero uno zit je weer met landgraf die in beide voorkomt. je kan dus idd ook kiezen voor een kind van numero of lupicor. Bijvoorbeeld Van Gogh. Dan voeg je burggraaf en ramiro toe en heb je lijnteelt met landgraaf. Van Gogh is ook een mooi hoogbenig paard en niet heel lang in de rug. ik vond hem alleen nog iets slap van achter maar dat kan ook door de leeftijd komen. ik heb toch de ervaring dat kinderen van numero vaak iets later volwassen zijn en daardoor nog wat slap zijn op 4 jarige leeftijd. nou succes ermee. stuur desnoods je papier en een foto van je merrie naar verschillende hengsten houders deze kunnen je helemaal goed adviseren.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 18:05

bedankt! ik ga Van Gogh even opzoeken

ook is oa deze hengst me aangeraden: Cockpit http://www.gestuet-tannenhof.net/die_he ... t_pedi.htm

maar heb denk ik nogsteeds de voorkeur voor een holsteiner, zou graag holsteiner hengstenhouders om advies vragen via de mail+foto, maar die zitten wrsch vooral in duitsland en mn duits is erg slecht

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 18:23

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 19:23

De laaste is ook mooi bloed
vind je merrie zowiezo ook echt heel mooi bloed hebben
en Lupicor vind ik een zeer goede keus
maar die hier boven ook

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 19:50

Contendro vind ik ook een heel fijne hengst!
Heeft ook fijne bewegingen.
Springt echt met veel lucht, en ketst van de grond!
Als je merrie vlug is dan is die hengst echt wel een optie!
Maat durf ik niks over te zeggen.

jubeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 19:55

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 22:57

jubeltje schreef:
Cockpit is een holsteiner, en zeer mooie hengst, met goede beweging.

Wat vind je van Cheenook? http://www.keros.be/nl/hengsten/hengstf ... ros_id=159

Zijn allebei hengsten van Tannenhof. Cockpit is een Westfaler.
Cheenook vind ik ook geweldig. Cheenook is toch dood?? In mijn catalogus staat Im Jahr 2005 mussten wir leider von Tannenhhof's Cheenook Abschied nehmen.

jubeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 06:24

Ulissa, sorry je hebt helemaal gelijk. Een holsteiner vader, en is een westfaler.

Cheenook is idd gestorven maar is nog verkrijgbaar via diepvries.

chantal1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 10:28

Tom7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 10:36

Als je het bij de Holsteiners wilt zoeken moet je toch opletten voor de rug, dit is nu eenmaal niet het sterkste punt bij hen. Zeker in de capitol lijn krijg je toch al makkelijker een langere rug.
Heartbreaker ( toch ook een goeie scheut holsteiner bloed derin) lijkt me ook niet slecht)! Ik heb dit jaar een superveulen van Heartbreaker uit een langelijnde Coriano x Capitol x Langraf merrie.
Misschien is het niet slecht om te denken aan een hengst waarin Frans bloed gecombineerd is meet een Holsteiner merrie. vb Quinar, Verdi, Quidam rubin , Quintero. Enige nadeel is dat je meestal wat inboet aan beweging. En het is bewezen dat het Quidam bloed super springpaarden levert. Mijn coriano merrie is gedekt van Quidam de revel.Ik ben een grote voorstander om Frans en Holsteiner bloed te combineren.

Adriana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 11:17

Thanks Chantal, die link heeft ze al

Ik geef je gelijk Tom, alleen het probleem is ook de maat... Destiny is opgenomen in het Holsteiner stamboek met de maat 1.52... ze is wel iets doorgegroeit, maar nog niet zo groot.

Een hengst met Capitol bloed moet toch wel enigzins maat toe kunnen voegen. Ik vindt Clearway en Con Air enigzins wel interessant, beide grootramige hengsten.

Maar in juni ga ik weer naar Holstein en heb ik een groot feest, waar heel veel bekende fokkers zullen komen. En ik vindt het erg interessant, dus ik zal het zeker vragen. Over wat voor hengst het beste past bij jou merrie!

suzieva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 12:14

wat denk je van Burggraaf, Lord Z, Caridor Z, Dutch Capitol of Centaur Z voor de merrie? hebben alle international springende nakomelingen...
Cyrano de Bergerac? maakt fijne veulens...
Carthino Z, King de Revel Z, VDL Empire vind ik ook leuk van de pedigree?
Jumpy des Fontaines, Ephebe For Ever? heb ik ook goede veulens en paarden van gezien...
Quintessence Z of Verdi? heel goede moederlijnen...

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 12:46

bedankt voor de reacties! ik ga de genoemde hengsten eens opzoeken!

maar burgraaf iig niet, destiny&burggraaf hebben dezelfde moeder, dat vind ik wel erg dichtbij

Adriana ik ben echt heel erg benieuwd!!

suzieva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 14:19

ups...

ophrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 16:06

Dus je hebt een half zus van burggraaf en dan twijfel je nog om de merrie te gaan dekken.. hihi ik zou het wel weten.. fokken d'r mee..

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 16:52