Wat waren jullie kwijt voor fokken van veulen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

keat

Wat waren jullie kwijt voor fokken van veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 18:23

Hallo ik wil mijn gelderse merrie dit jaar door de hengst upperville laten dekken en ik ben nog even alles aan het doorlopen. nu kwamen er nog meer dingen bij kijken dan ik had gedacht. zo moet ik lid worden van het kwpn, moet ik een dekbewijs en een geboortebewijs opsturen en alle andere kosten zoals de dekking zelf, DA, chippen van het veulen. nou kan ik gaan gissen maar ik wil eigenlijk van mensen die gewend zijn paarden MET papieren te fokken en hoeveel ze ongeveer kwijt zijn. verder moet alles nog goed gaan wnat anders ben ik nog meer kwijt en ik weet niet of ik dat kan opbrengen en zal het idee voor een paar jaar moeten laten varen.

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

groetjes kayleigh

Redrumfox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 18:25

voor de dekking (binnen 2 weken) ben ik 75,- kwijt. weet nog niet wat ik daarna ga missen aan geld =S veearts, en al die typische 'veulendingen'

carrembally

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 18:51

dekgeld+ scannen € 90.Plus stamboekkosten € 50. Bij geboorte veulen nogmaals € 50. Plus merrie een jaar voeren. DUs al met al kost het nogal wat. En dan maar hopen dat je merrie drachtig wordt zonder medische hulpmiddelen....

keat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 08:50

carrebally je bedoelt met die 90 euro zeker 900??

jolijneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 09:53

ik heb een schatting gemaat. met dek geld ongeveer 1000 euro. en veearts, hoefmid en opfok stal. kom je na 3 jaar op 5000 euro. dus 150 euro per maand. als alles goed gaat natuurlijk.

kjoetie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 10:04

ik was een 700 euro kwijt aan dekgeld, en 35 aan de scan van de dracht. de rest is ff kijken, ik ga uit van een 100 euro per maand plus de kosten voor de verzekering. Stamboekgebeuren moet ik ook nog even uitzoeken

Maar nu heb ik het geluk dat mijn veulen heel goedkoop kan staan dadelijk. Dat zou dus op driejarige leeftijd ongeveer 4500 euro zijn, als er geen rare dingen gebeuren,maar daarvoor heb ik dan wel een veulen gefokt dat ik zelf nooit als 3jarige zou kunnen betalen. Normaal gesproken is het goedkoper om een driejarige te kopen,maar dat gaat dus in mijn geval niet op. En voor mij is het een enorme meerwaarde om mijn veulen te zien opgroeien, en precies te weten wat er met hem/haar gebeurd is en hoe ze opgevoed is.

randalinpony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 10:11

Het kan heel duur worden als er complicaties optreden rondom je merrie/bevalling/veulen.
Niet leuk,maar wel iets om in de gaten te houden.

Het kan bijv. best de eerste keer niet lukken, de merrie kan drachtig worden en alsnog het veulen verwerpen enz. Dan krijg je het jaar erop meestal wel korting of een andere coulante regeling, maar toch.

Mijn eerste veulen was gelijk het rampscenario:
Eerste jaar geen drachtigheid, jaar erop andere hengst, wel drachtig.
Maar door complicaties, opgetreden tijdens de bevalling, de merrie kwijtgeraakt, veulen met de fles grootgebracht. (Dat kost ook wat, meer dan mamamelk)

Dit niet om je af te schrikken, meestal gaat het goed, maar houd rekening met hoge kosten als het níet goed gaat, dat moet je ook op kunnen vangen.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 10:59

Een voorbeeldje waarbij het wellicht niet gelijk rozengeur en manenschijn is?

dekgeld 1x 1000 (waarvan 600 nog wat terug gehad ivm gust)
dekgeld 1x 1100 (drachtig)
vervoerskosten € 800 (2 jaar)
dierenartskosten €1400 (en dan heb ik ong. €200 nog wat niet mee genomen, omdat ik die rekening nooit heb gehad en over 2 jaar gerekend en nog soepel) Ik denk als ik alle rekeningen er precies op na ga spitten dat het hoger uit valt.
stalling her en der is ong 200 van de dierenartskosten/dracht in begrepen.
dekkingskosten €45 (kwpn)
merriebrok €13 (voer 1 zak)
1x veulenhalster €6

wat nog komt:
registratiekosten ±€65 (kwpn)
chip kosten ±€50 (kwpn) helft zal betaald worden door reg. zeeland
da kosten ±€200 (openknippen, veulen controleren, ect)
merriebrok €13 (1 zak)
opfokkosten ect. ±€2000

en dan is je veulentje pas groot en kun je er wat mee doen.

Was het het waard? Ja, voor mij wel. Ze is nu 9,5 mnd drachtig en gaat zeer voorspoedig.

Zou ik het weer zo doen? Nee, ik zou het heel anders aanpakken en als ik van te voren wist wat het mij zou kosten (emotioneel en financieel) had ik mezelf 2x achter m'n oren gekrabt en wrs vervolgens geroepen; oke, ik weet waar ik aan begin; Let's do it. (en dat heeft weer een andere oorzaak)

Peterina

Re: Wat waren jullie kwijt voor fokken van veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 11:16

Fancy heeft mij 1375 euro gekost en toen was zij nog maar een vochtblaasje in mama's buik.
Op dezelfde fase heeft Indy mij 800 euro gekost.

Daarna kwam:
- stamboek registraties (exclusief lidgelden: Fancy 250 euro, Indy 120 euro)
- inentingen en ontwormingen
- onderhoud enz
- veulen halsters

Op 1 jaar leeftijd heeft Fancy mij rond de 2675 euro gekost en Indy rond de 1920 euro.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 12:27

Ik tel even het dekgeld niet, omdat het per hengst verschillend is.

Scannen, 36 euro per keer. Bij eerste keer drachtig, maar 2 keer scannen. Rhino-enting, 45 euro per enting. Qua brok heeft ze niet veel meer gehad, omdat ze vroeg op zwangerschapsverlof was. Paspoort + inschrijven stamboek, 45 euro. Ontwormen veulen 1 extra spuit.
Keuringskosten 50 euro (diesel).

In totaal heeft mijn veulen me vorig jaar 550 euro gekost, toen is mijn merrie niet ge-ent tegen rhino, wel een hormonenkuur a 30 euro gehad, en ze is 2 keer gescanned. Dekgeld was 250 euro inclusief stalling en DA-begeleiding en stamboekafdracht. Die 2 keer scannen waren wel mijn eigen kosten.
DA is niet meer op stal geweest voor merrie en veulen na de geboorte. Was niet noodzakelijk, bovendien stond merrie direct weer bij de hengst en dezelfde DA is daar begeleider. Hij kon dus ook vertellen dat alles oke was, veulenprik ook niet nodig was.

Maar een veulen fokken kun je zo duur maken als je zelf wilt. Zijn mensen die vaak scannen, daarna nog diverse keren opvoelen, dure brok gaan voeren......

keat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 13:58

allemaal bedankt voor de reacties.

ik zal het voor jullie nog even wat duidelijker maken.

mijn merrie heb ik op 2 jarige leeftijd gekocht ne heb er nog geen wedstrijden mee gereden( ze is nu 8) omdat ik daar geen behoefte aan had en omdat ze best moeilijk was. in die tijd hoefde ze nog niet gechipt worden maar dat moet dit jaar wel gebeuren. mijn merrie is ook nog niet naar keuringen geweest en heeft nu nog een veulenpapier. ik vraag me af of ik dan wel volgens de nromen kan fokken en een goed en officieel papier bij mijn veulen krijg. maar dit is wat allemaal moet gebeuren:

-ik moet lid worden van het kwpn
-in juni wordt ze gechipt en geent
-ik moet een nieuw paspoort aanvragen
(-miss eventueel nog naar keuring als het echt nodig is)
-dekking door upperville is 585 euro en de hengstenboer van upperville stuurt het sperma naar iemand bij mij uit de buurt en die komt het insemineren... dus geen extra kosten
- Da kosten is ongeveer 35 euro per scan aan huis
-dekkingregistratie bij kwpn

als het veulen er is en alles is goed gegaan:

-registratie geboorteregister
-laten chippen
-laten schetsen
-laten enten
- na een jaar naar de opfok gewoon bij mijn pensionstal op een groot stuk weiland met een aantal andere jaarlingen 30 euro in de maand

en dan heb je de rest van kosten nog.

de kosten die komen als het veulen er eenmaal is maken nog niet zoveel uit want dan zijn we een jaar verder en tegen die tijd heb ik wel weer wat meer centjes. het gaat meer om wat het kost om mn merrie te laten dekken en of het allemaal gaat. ik ben ook nooit lid geweest van het kwpn dus ik weet niet hoe alles daar gaat maar ik ga binnenkort even bellen.

alvast bedankt gr kayleigh

keat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 16:48

nog ff iets,, ik heb op de site van het kwpn alles goed doorgelezen maar ik snap dus echt niet hoe je een aangetekende geboortebericht moet sturen. moet dat op een officieel papier?? en wat bedoelen ze met aangetekend??

pffffffffff wat een info allemaal.........:p

Mexxuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 17:51

Geen dekgeld,
35 euro per scan x 3 keer scannen
veulenprikjes
chippen
paspoort
opfokstal
veeartsbezoeken

mijn veulen heeft me al een boel gekost in een jaar tijd, maar het is de moeite waard, en ik kan er beter niet bij nadenken!!

Unesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 17:59

Nou een veulentje fokken kost wel wat hoor. we zijn nu bezig met mijn merrie. Hier een optel sommetje: Mijn dekgeld is 950,= exl BTW (komt uit op ongeveer 1125,= dus. Ik heb mijn merrie thuis laten insemineren. Vandaag rekening binnengekregen 430,=!!!!!! (diverse visites en scannen, is 2e keer gedekt nu!). dan krijgen we straks nog afdracht kosten KWPN, Paspoort bij elkaar ongeveer 125,= (schatting). en dan maar hopen dat er een veulen uitgerold komt dat er een beetje uitziet en ook nog kan lopen. Je moet wel serieus fokker zijn om deze kosten te trotseren.

Maar goed eenmaal drachtig en daarna gezond veulen, dan is elke fokker de kosten al weer vergeten. Erger wordt het als je merrie niet blijkt op te nemen! Kosten en GEEN veulen.

Bezind eer ge begint is hier zeker op zijn plaats, en dan praten we nog niet over het opfokken en extra zorg merrie.

Veel plezier.

gr. Marco

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 20:58

keat schreef:
nog ff iets,, ik heb op de site van het kwpn alles goed doorgelezen maar ik snap dus echt niet hoe je een aangetekende geboortebericht moet sturen. moet dat op een officieel papier?? en wat bedoelen ze met aangetekend??

Dat doen ze bij de tpg. je zegt gewoon ik wil dit aangetekend versturen. Zij regelen dat. jij betaalt het