[TI] steeds meer tinkers??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

leintje24

steeds meer tinkers??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 20:21

valt het jullie ook zo op dat er steeds meer tinkers komen?? toen ik Taryn 2 jaar geleden net had gekocht hadden veel mensen er niet van gehoord, maar nu staan er in alphen aan den rijn al zeker 6 tinkies, terwijl dat er eerst maar 3 waren, dus dat aantal groeit!!

Niet dat het erg is hoor , want ze vallen lekker op in het weiland!!

het zal wel een hype zijn net zoals toen de Fjorden er net waren en toen de haffies er net waren, die zag je toen ook ineens overal!! Maar ja voor mij geen ander ras meer hoor echt super!!

groetjes marjolein

Tivoli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 20:34

2 jaar geleden?
Naar mijn idee waren ze toen al behoorlijk bekent.
Tien jaar geleden zag ik de voor mij eerste tinker in nederland.
Prachtige dieren,maar erg duur toen nog(je moest hem laten importeren..)
Tegenwoordig worden ze inderdaad steeds populairder.
Een 'hype' wil ik het niet noemen,ik denk dat gewoon steeds meer mensen op zoek zijn naar een 'relaxed recreatiepaard' ...

Een echte hype duurt geen tien jaar...

Ariebren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 07:40

Hoeveel geregistreerde bonte paardjes, Cobs & Tinkies, zullen er nu in Nederland rondlopen??
Ik denk ongeveer 2500.

Het totale paarden bestand in Nederland is nu rond de vijfhonderd duizend, dat is een half miljoen.

Tatiane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:00

ik denk dat je de tinkers in Nederland toch wel een 'hype' kan gaan noemen hoor... Ik verschiet er echt telkens van dat het bij jullie zo een populair ras is, terwijl je ze hier in Belgie praktisch niet ziet!

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 16:00

Ik, als Nederlander, weet er al heeel veel in Belgie (Vlaanderen voornl dan)... en dan zullen er dus nog veel meer zijn!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 16:02

Op zich leuk dat er meer tink komen, het zijn toch mooie paarden?

Nikita_1995

Re: steeds meer tinkers??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 17:10

De Tinkers kwamen vroeger alleen voor in het land van oorsprong, Ierland en Engeland. Gelukkig werden er in 1998 al aardig wat Tinkers geimporteerd, waarvan ik nu nog een merrie heb...

Er zijn nog steeds mensen die het ras niet kennen, maar leer je het ras kennen, dan wil je nog maar 1 ding: ook een Tinker.....!!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 18:35

klopt
mijn eerste zag ik ergens rond '98 en was er meteen wild van. wist toen alleen nog niet dat het een 'ras' was. ik heb een paar jaar tegen hem aan mogen kijken, als ik naar mijn werk reed.

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 18:43

De eerste irish cob bij ons op stal kwam ongeveer 10 jaar geleden, irish is in 1998 geimporteerd, en ik heb haar nu 6 jaar. En ik kom ze nu werkelijk overal tegen, toen helemaal niet!

butengeweun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 18:47

ik ben der een jaar of 7 gelden mee in aanraking gekomen op de manege waar ik destijds reed daar liepen der een paar. Maar weinig mensen wisten der toen niks van. Ik heb die van mij nu 4 jaar en in die tijd zijn ze veel bekender geworden.

Mariska_28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 19:14

Ik denk dat o.a. Kloostra bijgedragen heeft bij het populair worden van de Tinker, doordat hij op paard 98 met een stand stond met daarin een aantal paarden. Op die paard98 reden volgens mij ook mensen van "onder de kastanje" met een aantal tinkers een demonstratie.

Ik heb die hele dag daar gelopen van: "Geer (mijn man heer Gerard), ik wil een Tinker.. Gerard ik wil er echt 1... Geer... etc etc. Een half jaar later had ik er 1, die nog drachtig bleek ook by the way. Voor mij was 98 dus het jaar dat ik ze voor het eerst zag, en echt populair zijn ze volgens mij geworden toen in 99 naast Kloostra ook de Koning veel Tinkers importeerden en veel reclame maakten voor dit ras (o.a. in de penny met een foto van de hengst King Rocky). Een aantal jaren zijn er heel veel verkocht (o.a. door de Koning, Kloostra en later ook Mollema en Henk Janssen), maar toen de import van goede dieren moeilijker werd zijn ook de prijzen (gelukkig) omhoog gegaan. Nu zijn de mooie zware dieren niet te vinden, of te betalen. Populair zijn ze volgens mij nog steeds, maar door de prijs worden er nu minder verkocht dan zeg 5 jaar geleden volgens mij.

Tivoli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 15:58

Mariska_28:
Daar bij paard'98 ben ik ook geweest,daar zag je inderdaad nederlands eerst geïmporteerde tinkers van kloostra.

Toen mijn vriendin haar ouders 9 jaar geleden een tinker wilden,moesten ze hem via via door een engelsman laten overkomen.
Handelaars in tinkers bij ons in nederland waren er toen nog niet.
En 'vroeger' kwamen vooral de grote robuuste onze kant op.
Toen de tinkermarkt zo populair werd,werd alles wat enigzins bont was(en het liefst ook sokken had..) verkocht als tinker.
Ik denk dat menig tinker-'leek' in de beginjaren van de tinker zijn afgescheept met een bonte pony,en onhandelbare tinkers.
(vandaar dat tinkers misschien nog steeds zo'n vreemde reputatie hebben bij sommigen)

Marjolein

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:43

Wij waren er in 98 voor het eerst bij op paard met tinkers van Kloostra. Daarna begon de hype echt te komen en zag je overal tinkers opduiken. Ailin heb ik nu al 5 jaar en ik was echt niet een van de eerste bij ons in de omgeving.
Ik viel op tinkers toen de eerste tinker bij ons op de manege kwam. Op een koude zaterdagochtend schrokken alle paarden in de les, toen ik opkeek stond precies aan de andere kant van de bak de net nieuwe tinker Mella, ze keek heel parmantig om zich heen met een blik in der ogen die zei wat doen jullie toch allemaal gek. Dat nieuwsgierige en toch nuchtere viel ik voor. Ik heb verder nog 5 jaar lang heel veel promotie werk gedaan met het showteam en zelfs nog een keer in de bit gestaan met linnie.

Misz_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 19:01

Weet niet hoe lang de Tinkerboerderij bestaat, maar daar hebben altijd al Tinks gestaan

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 20:44

Heb juist t idee dat een aantal jaren geleden het echt op de top stond ...
De tinkers waren toen echt niet aan te slepen en idd ook veel "mindere kwaliteit/ "neppers" werden als tinker aangeboden en gingen ook als zoete broodjes weg, was t neit in Nederland dan wel naar Duitsland...

Had het idee dat het in 2004/2005 alweer rustiger werd met de verkoop, maar nog steeds blijven de prijzen best pittig dus ze zullen toch nog wel geliefd zijn

Maar heb eigenlijk het idee dat ik zowiezo steeds meer paarden zie ...
de veehouders stoppen --> en zo staat er weer een weilandje vol paarden ...

en t is ook echt waar je op let ... zo kom ik op een nieuw bedrijf en denk "oh die vrachtwagen heb ik nog nooit zien rijden" en een dag/ week/ maand later zie ik ze overal waar ik rij

butengeweun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 20:50

naja de mensen gaan nu ook meer het karakter bekijken ze werden eerst echt als alleen als beginnerspaardjes verkocht zeer mak en braaf maar daar moeten de meeste van terug komen. Tinkers zijn bere sterk en doen als je niet sterk in je schoenen staat wat ze zelf willen.

Ik heb meteen geleerd dat ze niet lief waren. 1ste keer op 1 en lag dewr naast was een lekkere jologe pony bloed eerlijk maar een beetje hyper.

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 07:50

ik kwam eind 1995 op mijn huidige stal. en daarstond een jaarling vosbonte hengst.
van een vriendin van mij. Dat was de eerst tinker die ik zag.
Deze wilde ik me merrie laten dekken. maar ze werd maar niet hengstig.
In 1998 kreeg ik me eerste tink een hengst.
Daarna in 1999 kocht ik Offie
Mede door dat ik idd in de penny een foto van king zag staan en Michel de koning belde. DIE hengst wil ik
Alleen me portomonee wilde toen niet
maar offie stond als aftaans paardje er naast. die hebben we gekocht als 5 jarige paard * bleek pas 4 te zijn * mager en verwaardeloost.
Nu heeft hij nog steeds rare hoeven door de verwaardelozing in engeland.
Maar ik heb hem dus al 7 jaar zo wat

Ariebren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 08:01

Mijn eerste "Tinker" hengst heb ik in 1996 gekocht bij handelaren uit Tilburg.
Samen met een bruin bonte pony met zwarte manen en zwarte staart.

netam12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 08:05

Ik denk ook wel dat veel mensen een tinker kennen .
Een haflinger ,fjord,tinker kennen de meeste mensen toch wel.
Als je het over paarden heb

Baileys

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 22:56

Las jij op je 19e de Penny nog, Nadine?

Ik zag de 1e Tinker op de markt in Hedel in 1998. Was een ruin en al verkocht. Ik was ook verkocht en eind maart '99 heb ik Baileys gekocht, zo vers uit Ierland. Vrijdag gearriveerd, zaterdag wezen kijken en maandag opgehaald.
Baileys was de 3e Tinker hier op Walcheren, nu stikt het ervan...

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 23:03

ik zag de eerste Tinker hier op 5 minten vandaan. was een verzorgpony van mijn vriendin, en dat wilde ik ook is nu zo'n 7.5 jaar geleden.
wij bellen en zoeken en toen kwamen we bij Rudy Asbroek doe toendertijd zijn allereerste stel Tinkers had aangekocht.
ik was toendertijd ook de enige samen met die andere tinker hier in de buurt. nu kan ik er zo een stuk of 8 opnoemen binnen een straal van 10 km

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 09:21

ik weet er hier in de omgeving nog maar weinig te staan, eentje op de manege in joure en richting heerenveen staan er een stuk of twee. nog erg weinig dus.

Poosje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 10:37

Baileys schreef:

Uniek ben je in ieder geval niet meer Sorry!

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 18:18

Baileys schreef:
Las jij op je 19e de Penny nog, Nadine?

Ik zag de 1e Tinker op de markt in Hedel in 1998. Was een ruin en al verkocht. Ik was ook verkocht en eind maart '99 heb ik Baileys gekocht, zo vers uit Ierland. Vrijdag gearriveerd, zaterdag wezen kijken en maandag opgehaald.

Jup was er weer lid van geworden erg he
Maar na 2 jaar vond rich het genoeg geweest ,, saaie vent

Baileys

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 20:50

Da's tamelijk erg ja.....