Een paard is er niet alleen voor de sport.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ceasario

Een paard is er niet alleen voor de sport.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 19:48

Een paard is er niet alleen voor de sport
Door WIM POELS

LIESSEL – Zowel leken als kenners genieten als Partout door de bak van de Liesselse stoeterij De Garst loopt. De 19-jarige hengst heeft een stijlvolle, edele tred. „U denkt misschien dat Anky van Grunsven dat geleerd heeft.
http://www.eindhovensdagblad.nl/helmond ... 339531.ece

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:48

mee eens!

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:58

Nou ik was vandaag op een stal waar er een erg goed sportpaard stond,en dat paard was gewoon bang toen ik mijn hand uitstak om hem te aaien.Het enige wat ie kende was een klap voor zijn gezicht als ie in de weg liep...dat vind ik achterlijk...een beetje gevoel en aandacht voor de paarden dat is erg belangrijk!

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 20:06

Elisa2 schreef:
Nou ik was vandaag op een stal waar er een erg goed sportpaard stond,en dat paard was gewoon bang toen ik mijn hand uitstak om hem te aaien.!

Hij dacht: Weer een die me een virus wil toebedelen.

Zunzuncito

Re: Een paard is er niet alleen voor de sport.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 20:11

20 toeschouwers maar bij het tonen van Partout?? En dan met 35 bedrijven uit de buurt... Dat is ook niet veel. Ik zag het vandaag al bij mijn ouders in de krant staan. Fijn dat Toon van Osch het een geslaagde dag vond en hij heeft gelijk: De paardendichtheid in die regio is wel . En relatieve leken.......dat is weer een mooi woord voor de Van Dale .

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 22:23

ceasario schreef:
Elisa2 schreef:
Nou ik was vandaag op een stal waar er een erg goed sportpaard stond,en dat paard was gewoon bang toen ik mijn hand uitstak om hem te aaien.!

Hij dacht: Weer een die me een virus wil toebedelen.

Ja dacht ie dat maar...

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 22:28

Ekkie schreef:
20 toeschouwers maar bij het tonen van Partout?? En dan met 35 bedrijven uit de buurt... Dat is ook niet veel.

Ik heb nog geprobeerd om de PeelPaarddag te promoten op Bokt.
[EV] PeelPaarddag 14-05-2006

jubeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 22:32

13 mei had de Garst ook al open dag, denk dat er toen al wat zijn geweest.

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 07:41

Schafthoogtes....

jubeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 08:31

Ja dat is de hoogte waarop een paard kan schaften, wist je dat niet .

_Micha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 08:35

Gitta1977 schreef:
Schafthoogtes....

Ik was dus niet de enige die dat zag

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 08:40

Elisa2 schreef:
Nou ik was vandaag op een stal waar er een erg goed sportpaard stond,en dat paard was gewoon bang toen ik mijn hand uitstak om hem te aaien.Het enige wat ie kende was een klap voor zijn gezicht als ie in de weg liep...dat vind ik achterlijk...een beetje gevoel en aandacht voor de paarden dat is erg belangrijk!

Wat is dit nou weer voor rare opmerking? Net alsof alle sportpaarden altijd klappen krijgen en geen aandacht krijgen? Misschien hield dat paard wel niet van vreemden? Kan jij in een oogopslag zien/weten wat het achterliggende verhaal is van een paard?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 09:17

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 20:24

jasmijn78 schreef:
Elisa2 schreef:

Wat is dit nou weer voor rare opmerking? Net alsof alle sportpaarden altijd klappen krijgen en geen aandacht krijgen? Misschien hield dat paard wel niet van vreemden? Kan jij in een oogopslag zien/weten wat het achterliggende verhaal is van een paard?

Ja meestal wel ja,dit dier was duidelijk bang,wilde wel maar durfde niet.Ik zeg niet dat alle sportpaarden altijd klappen krijgen,ik zeg alleen dat wat meer aandacht goed voor zo'n dier zal zijn.Ik weet zelf aardig goed hoe het er meestal in een sportstal aan toe gaat.Dus ik weet ook waar ik het over heb.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 08:30

@ Elisa2 Sorry, maar jou opmerking raakt kant noch wal. Ten eerste gaat het artikel helemaal niet over sportpaarden die te weinig aandacht krijgen. Het gaat er om dat je ook op andere manieren van paarden kan genieten zoals van een veulentje in de wei. Ten tweede: omdat jij een keer een sportpaard ziet dan bang is, concludeer jij dat alle sportpaarden te weinig aandacht krijgen? Waarom haal je anders een voorbeeld aan van een sportpaard dat bang is en volgens jou zeggen klappen krijgt? Dat slaat nergens op. Ik had een Z-dressuurmerrie die heel kopschuw was, en ze was bang voor vreemden. Sportpaard en bang dus. Maar niet als gevolg van te weinig aandacht, want dat kreeg ze genoeg. en bij mij was ze niet bang.

Overigens: sportpaarden die het goed doen en over langere tijd goed presteren zitten echt wel goed in hun vel hoor, anders deden ze het niet. Dus als een gebrek aan aandacht een probleem was geweest, dan presteerden ze niet. Maak je over de meeste (top)sportpaarden dus maar niet druk. Maak je eerder druk om pensionpaarden die 23 uur in een box staan en overladen worden met aandacht dat ene uurtje per dag dat hun baasje met hun bezig is.

Paarden hebben aandacht nodig ja, maar nog liever van elkaar dan van mensen.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 15:03

Ik geef een voorbeeld van hoe het kan,hoe ik het recentelijk gezien heb,en ja ik heb gezien dat dit paard op klappen kreeg...Maar ik denk niet dat je helemaal begrijpt wat ik bedoel,of dat ik het mischien verkeerd uitgelegd heb.
Mijn ervaring is dat de sportpaarden 2/3x per dag uit de stal komen en lekker getraind worden.Prima! Maar wat ik bedoel is het stukje aandacht van de mens voor het paard op een andere manier,een keer een aaitje over zijn neus..dat soort dingen.Dat mist in een hele hoop sportstallen,ik zeg niet dat ze allemaal hun paarden slaan.Al gebeurde dat met dit paard wat ik ter voorbeeld stelde wel.