Beste leeftijd om voor de 1ste keer merrie te laten dekken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dark_Angel

Beste leeftijd om voor de 1ste keer merrie te laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 10:59

Ik vroeg me af welke leeftijd je een merrie het best voor het eerst kon dekken..
Sommige zegge met 2 al en sommige pas als ze uitgegroeit zijn..
Wat vinden jullie nou de beste leeftijd..

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 11:08

Ik zou zeggen zoek eens even naar een paar oudere topics

Dark_Angel

Re: Beste leeftijd om voor de 1ste keer merrie te laten dekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 11:24

Ik kon dus niks vinden, dus als iemand een link heeft?

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 12:23

Zoekfunctie van bokt is ronduit waardeloos!

Beste leeftijd om een merrie 1e keer te laten dekken... ergens tussen de 3 en de 8 jaar als je het mij vraagt.
in ieder geval liever wel voor hun 8ste, zodat je op hogere leeftijd ook 'makkelijker' nog kan fokken.

Hele grote lompe merries doen ze op hun 2de al bij de hengst, maar dat is dan vaak in de hoop dat de merrie haar eigen groei stopt en de groei voortzet in het veulen. Zodat de merrie uiteindelijk toch minder groot en lomp zal worden.

sommige fokkers zweren bij een hele korte generatie-interval. Maar die theorie is volgens mij alleen besteed aan hele fanatieke fokkers die in vele generaties vooruit denken en daarin vrij extreem zijn. (immers: volgens die gedachtelijn gebruik je de bijv. 6 jaar oude merrie niet weer)

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 13:09

Niet op haar 2e jaar, ze is dan niet eens volgroeid. Het veulen zou te veel bouwstoffen, die de merrie zelf nodig heeft , benutten.
Op haar 3e jaar is prima. Later kan natuurlijk ook. Bekijk het net als bij mensen. Kinderen moeten ook niet zwanger raken. Oma's ook niet meer.

Dark_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 14:45

Ik ben ook van plan of ze of op hun 5e of 6e te late dekken
Maar aangezien iemand gezegt had dat dat te laat was, was ik toch benieuwd wat andere er nou van vonden..

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:25

lichamelijk kan het vanaf 3 jaar (2 jaar vind ik echt veel te jong)
maar geestelijk kunnen ze beter wat ouder zijn...
maar liever niet ouder dan 8 jaar en max 12 jaar
een jonge merrie die nog niet goed afgericht is en (nog ) angstig en onzeker kan zijn in bepaalde situatie's, lijkt me niet de ideale merrie om een veulen op te voeden..
ze gedraagd zelf nog als een veulen
een veulen is beter gebaad bij een merrie die bekend.. en dus makkelijk is ,bij de hoefsmid, trailer ,verkeer, kliniek etc.
het veulen kijkt toch naar het gedrag van de moeder en copieerd dat

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:33

wij dekken gewoon altijd standaard met 3-jaar..., nooit problemen mee gehad, ging altijd goed, de meeste paarden die ik zie worden op hun 3de voor het eerst gedekt, soms 4de jaar.., althans bij de 'echte' fokkers... 2 jaar vind, ook ik, te vroeg. 3 jaar is gewoon.

nadezda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 17:39

3 jaar vind ik de mooisteleeftijd om te dekken

havermout

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:14

Tussen de 3 en 10 jaar voor de eerste keer dekken. Heel soms wordt een merrie wel eens met de 2 jr. gedekt omdat ze dan wat kleiner zouden blijven. Maar ik weet niet wat daar van waar is hoor. Ik raad het je in ieder geval niet aan!

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 22:42

unamie schreef:
lichamelijk kan het vanaf 3 jaar (2 jaar vind ik echt veel te jong)
maar geestelijk kunnen ze beter wat ouder zijn...
maar liever niet ouder dan 8 jaar en max 12 jaar
een jonge merrie die nog niet goed afgericht is en (nog ) angstig en onzeker kan zijn in bepaalde situatie's, lijkt me niet de ideale merrie om een veulen op te voeden..
ze gedraagd zelf nog als een veulen
een veulen is beter gebaad bij een merrie die bekend.. en dus makkelijk is ,bij de hoefsmid, trailer ,verkeer, kliniek etc.
het veulen kijkt toch naar het gedrag van de moeder en copieerd dat

Sorry hoor, dit slaat negens op. Je wilt zeggen dat het veulen eerst moet kijken hoe mammie's ijzers ondergelegd worden, zodat hij zelf over misschien 10 jaar dit zonder problemen ook zou kunnen doen.
Als mamma mak is in de trailer moet het kind dus ook mak in de trailer zijn.
Als mamma naar je toe loopt in de wei , doet dat veulen het automatisch dus ook?? Als mamma niet zadelmak is als 3 jarige wordt het veulen het op 3 jarige leeftijd ook niet??

Dit slaat natuurlijk nergens op

Sorry hoor, ik heb tientallen veulens gefokt uit 3 jarige dieren, Zelfs de allerdrukste merrie's, zonder ijzers , niet trailermak, enz enz. werden zelfs rustiger en braver. Zij die nooit in de trailer durfden (hun mamma's wel) gingen samen met hun veulentje netjes mee naar de hengst. No problem

Dus lekker dekken op 3jarige leeftijd hoor

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 14:31

Cristina schreef:
Sorry hoor, dit slaat negens op. Je wilt zeggen dat het veulen eerst moet kijken hoe mammie's ijzers ondergelegd worden, zodat hij zelf over misschien 10 jaar dit zonder problemen ook zou kunnen doen.
Als mamma mak is in de trailer moet het kind dus ook mak in de trailer zijn.
Als mamma naar je toe loopt in de wei , doet dat veulen het automatisch dus ook?? Als mamma niet zadelmak is als 3 jarige wordt het veulen het op 3 jarige leeftijd ook niet??

Dit slaat natuurlijk nergens op

Sorry hoor, ik heb tientallen veulens gefokt uit 3 jarige dieren, Zelfs de allerdrukste merrie's, zonder ijzers , niet trailermak, enz enz. werden zelfs rustiger en braver. Zij die nooit in de trailer durfden (hun mamma's wel) gingen samen met hun veulentje netjes mee naar de hengst. No problem

Dus lekker dekken op 3jarige leeftijd hoor

kijk eens aan 10 tallen veulens zelfs
kwantiteit is geen kwaliteit

de fokkers die in grote getalen fokken
en ook weten hoe een paard geestelijk in elkaar steekt...die zijn op 1 hand te tellen..helaas

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:29

ik ben het in elk geval met Christina eens,.. of de merrie braaf is of niet, wel of geen ijzers onder kan, maakt mij niks uit (als er een veulen bij is, krijgen onze merries zowiezo geen ijzers onder)
Wij fokken altijd, gewoon met 3-jaar het eerste veulen, nog nooit anders gedaan, en dit zie je bij de meeste mensen.
Wij zorgen er overigens ook voor dat onze 3-jarige merrie gewoon alles kent. en we hebben nog nooit problemen gehad..

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 16:02

de ts vraagt wat de beste leeftijd is...
natuurlijk kan het met 2/of 3 jaar
maar als je het aan een gedragsdeskundige zou vragen krijg je toch een ander antwoord...
en idd zijn er fokkers die een 3 jarig paard al zo opgevoed hebben dat het alles kent
maar in de praktijk zie je toch te veel gecompliceerde paarden die nauwelijks in de handen zijn geweest bij de fokkers
heb al eens veulens laten staan omdat ie uit een onhandelbare onopgevoede merrie kwam
als je zo'n paard een veulen krijgt en je besteed er niet zo veel aandacht aan... zal het veulen toch het gedrag van de moeder afkijken
onze veulens zijn trouwens allemaal zadelmak geboren
handig bij het beleren

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 19:41

jah, die van ons ook alle 6 eigen die ik heb zadelmak gemaakt hebben nog nooit gebokt als ik erop ging .. ideaal...

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 20:22

weule schreef:
jah, die van ons ook alle 6 eigen die ik heb zadelmak gemaakt hebben nog nooit gebokt als ik erop ging .. ideaal...

dat is het voordeel van een vroege opvoeding en vertrouwen in de mens hebben