shetlandfan schreef:Een cremello kan het veulen niet zijn. Cremello kan alleen als het veulen van beide ouders het verdunnings-gen dat de kleur palomino, valk en grullo veoorzaakt mee heeft gekregen. Aangezien je vertelt dat de moeder een gewone schimmel is, is dit dus niet mogelijk.
Wat voor kleur is de vader van het veulen?
Het klopt dat een veulen dan van beide ouders het creme-gen mee moet krijgen om cremello te zijn. Maar het creme-gen veroorzaakt echt geen grullo. Grullo wordt veroorzaakt door een ander gen, Dun oftewel wildkleur. Een grullo is een zwart-dun.
Creme geeft op zwart smoky zwart, een kleur die nauwelijks te onderscheiden is van gewoon zwart. Creme beïnvloed in enkele vorm zwart bijna niet. Maar een smoky zwarte kan dus wel net zo goed creme doorgeven, en dus in combinatie met nog een creme-gen wel een cremello, perlino (2x creme op bruin) of smoky cream (2x creme op zwart) geven.
Ik weet dat Commander Flit Fritz (de vader) een valk is.
Voor een cremello vind ik het veulen inderdaad ook erg donker, aan de kleur zou ik eerder zeggen dat het een palomino is. Maar dat strookt weer niet met de blauwe ogen, palo's hebben niet standaard blauwe ogen, cremello's, perlino's en smoky creams wel.
Wat voor kleur blauw zijn de ogen? De kleur blauw bij een dubbel verdunde is anders dan een gewoon maanoog. Een gewoon maanoog is ijsblauw, een blauw oog veroorzaakt door 2x creme is een aquablauw kleurtje.
Gewoon:

Dubbel creme:

Als het oog gewoon blauw is, is het een palomino, en dan is het blauw veroorzaakt door een ander gen.
Als het veulen dubbel creme draagt, hoeft het ook nog geen cremello te zijn, maar kan het ook een perlino of smoky cream zijn. Perlino is te herkennen aan de rossige manen en staart, bij een cremello zijn die dezelfde kleur als de vacht.
Wat voor kleur zijn de ouders van de merrie? Als 1 daarvan creme draagt, dan kan je merrie een smoky zwarte zijn.