Kan mijn merrie nou drachtig zijn ik weet het niet meer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FriesBN

Kan mijn merrie nou drachtig zijn ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 15:45

Wie o wie heeft dit wel eens meegemaakt. Ik heb een shetlander merrie, omdat zij wel erg dik werd heb ik haar een maand geleden laten scannen en laten opvoelen. De conclusie van de veearts NIET DRACHTIG!

Nu een maand later wordt ze nog dikker, ik heb haar woensdag gemeten met een meetlint. Gisteren weer opnieuw gemeten en in 3 dagen tijd is ze 36 kilo aangekomen. Is dat normaal. Ze staat wel dag en nacht op de wei. Maar ik voer haar voor de rest niets bij. Ze krijgt 4 x per week zeker beweging, bosrit of lekker in de bak.

Ook met opzadelen begint ze te bijten zodra je haar wilt aansingelen. Gisteren stond ze met een totaal vreemd paard in de bak, dan is het wel alsof ze hengstig is, maar zodra het paard erop wilt gaat ze hard gillen en trappen. Omdat ik de vorige keer 65.00 euro kwijt was, ben ik niet echt van plan om haar nogmaals te laten scannen of opvoelen.

Haar flanken achter zijn totaal weg door de buik. Is bijna een geheel, weet niet goed hoe te omschrijven. Maar ze is echt dik.

Wat denken jullie, is er misschien iemand die zijn/haar shet of pony heeft laten opvoelen en scannen en dat achteraf toch bleek dat de merrie drachtig was?????

Het is voor mij heel belangrijk om te weten, al haar shet maatjes zijn verhuisd naar een nieuwe stal en ze kan totaal niet alleen op stal, ik kan nu een leuk zwart shetje kopen voor een super laag bedrag. Maar als ze drachtig is kan ik de verkoop niet door laten gaan, omdat ik er totaal niet van hou om weer een paardje moet verkopen.

Iemand op stal zou een zwangersschaps test voor mensen meenemen, volgens haar zou dat werken, hormonen zijn hormonen. Ik ga het proberen, zelf heb ik geen idee of dat mogelijk is. Heb er zelf nog nooit van gehoord dat dat bij paarden kon. Maar goed wie weet??????

Sorry voor het lange verhaal maar hoop op een reaktie.....

uniqueV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 16:18

65 euro??? 1 keer scannen kost tussen de 10 en 15 euro. Gewoon even doen dus!

FriesBN

Re: Kan mijn merrie nou drachtig zijn ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 16:26

Nou ik was dus echt 65.00 euro kwijt, het is wel bij mij op stal gedaan, misschien dat dat uitmaakt met voorrijkosten en de da heeft gescand en opgevoelt beide dus. En er zat een prik bij om de boel meer te laten ontspannen.

Ook heb ik weleens gehoord dat het hier in de regio allemaal veel duurder zou zijn als elders in het land???????????????

En aangezien ik geen trailer heb moet ik weer een da op stal laten komen, ben dus niet van plan om dat weer te laten doen.

Heb ook verder zitten lezen op bokt en het schijnt zelfs zo te zijn dat wanneer mijn shetlander ver is in de dracht, als ze dan wel drachtig zou zijn, dat er helemaal geen echo gedaan kan worden omdat het veulen dan al veels te groot is.......

Het enige wat ik gewoon wil weten is of het mogelijk is dat de da ernaast zit en dat ze toch drachtig is.

Dus zijn er mensen op bokt, die hun merrie hebben laten opvoelen en scannen waar toch na een poosje een veulen naast stond???Dat is mijn vraag.

Al het andere heb ik erbij gezet ter info zodat ik dus geen vragen krijg van je moet haar laten scannen en opvoelen want dat heb ik dus gedaan.

xLSZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 16:33

Mijn paard is vorig jaar ook gedekt maar niet drachtig bevonden.
Dit jaar wouden we het weer proberen, maar een stalhulp op de hengstenhouderij vond haar zo dik worden en het duurde haar zo lang dat 't paard hengstig werd.
Toen hebben ze dr gescand maar ze was niet drachtig.
Dus het kan best ook andere redenen hebben
Een paar dagen nadat ze gescand was werd ze trouwens wel hártstikke hengstig

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 16:59

Is ze niet schijndrachtig?? Kan ook nog natuurlijk en anders is het afwachten denk ik!!

Groetjes Esther..

FlairS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 17:01

uniqueV schreef:
65 euro??? 1 keer scannen kost tussen de 10 en 15 euro. Gewoon even doen dus!

Waar kun je het voer die prijs laten doen??

Nicole288

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 17:07

Ik ken iemand die een test voor mensen bij haar paardje gedaan heeft... kwam uit dat ze niet zwanger was, maar bij de scan een paar dagen later zagen ze het veulentje zitten, dus daar zou ik niet op vertrouwen.

Ik weet ook van iemand die bij haar paard bij een vergevorderde dracht een echo van de buik heeft laten maken, dus van buitenaf, en daarop was het veulen te zien, dat is misschien een optie.

Hoe lang zou ze nu drachtig kunnen zijn, wanneer en hoe lang is er een hengst bij geweest?

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:57

Je schrijft niet of de shetlander gedekt is of niet. En het vreemde paard bij haar in de bak is dat een hengst?

Als de merrie niet gedekt wil worden is ze dus NIET hengstig(genoeg). Ook al doet ze een beetje alsof. Dit komt vaak voor. Een beetje sjans is wel leuk, maar verder niet dus.

Het kan natuurlijk ook dat ze zich helemaal vol gevreten heeft en nu gewoon zo "dik als een das " is Dan moet je uitkijken dat ze niet hoefbevangen raakt in plaats van zwanger.

Merrie's die drachtig zijn kunnen de uiterlijke symptonen hebben van een hengstige merrie. Het kan zo zijn dat op een andere eierstok nog wat eitjes actief zijn. Ze lijkt dan hengstig....maar komt de hengst dan gaat het mis, ze zal van zich af slaan.

Scannen zal moeilijk gaan als ze al zo ver is. Als de dierenarts opvoeld weet hij of de baarmoeder vol is of niet. Dat is ook goedkoper!

FriesBN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 22:00

Dat weet ik dus niet of er een hengst bij heeft gelopen omdat ik haar zelf nog maar een klein half jaartje heb.

Het paard wat erbij stond, is een ruin, hij probeerde er wel op te springen (omdat wij dat weten hebben we hem als een soort schouwhengst gebruikt) maar dat accepteerde ze totaal niet. Ze begon te gillen en meppen.

Helaas heb ik al een x een merrie verloren, die was hoefbevangen geraakt door een infektie. Had ik zelf ook nog maar kort, die bleek ook nog is drachtig. Helaas hebben we haar toen het veulen 3 1/2 maand was in moeten laten slapen. Het veulen heeft mijn zusje nu en ze is bezig met inrijden nu wat super gaat.

Maar goed dat even ter zijde.
Laatst bijgewerkt door FriesBN op 14-05-06 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 22:04

ok. Kan je ondanks haar dikke buik het uiertje bekijken. Dat zou ik ook wel in de gaten houden. Het veulen komt natuurlijk niet uit haar uier
maar als jeziet dat dat gaat ontwikkelen of gaat harsen ...tja dan kun je wat verwachten

FriesBN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 22:05

ja haar uier is wel anders dan de andere merrie's maar ik weet dat ze al meerdere veulens heeft gehad. Toen ik haar kocht had de vorige eigenaar haar zoon nog staan.

FriesBN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 22:06

P.S. Haar zoon zou haar gedekt kunnen hebben was 1 1/2 jaar ????????

Vind het moeilijk hoor, ik denk dat ik toch maar weer de da erbij gaat halen en dan gewoon nogmaals laat opvoelen.

Ik weet het anders ook niet. Een scan heb ik gelezen heeft geen zin meer.

Maar dat ze ook vanaf afgelopen woensdag tot gisteren 36 kilo is aangekomen dat is toch veel????

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 22:11

Ze groeit ook van een veulen geen 36 kilo in 3 dagen. Hreb je op precies dezelfde plek gemeten als de vorige keer?

FriesBN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 22:18

Ik heb zelf dus niet gemeten maar mijn verzorgster en die belde me eigenlijk op. Zo van dit is toch niet normaal.

Mijn vorige merrie welke ik ook drachtig heb gekocht had precies dezelfde dingen als mijn shetje. Heftig reageren naar andere paarden, bijten bij aansingelen, snel dik worden aan het eind van de dracht, super aanhalig zijn.

Dat zijn allemaal symtonen die ik bij mijn 1ste merrie ook zag. Misschien zie ik spoken hoor ik weet het echt niet.

Ik denk ook dat het gewoon de beste oplossing is als ik nogmaals de da laat komen, als daar dan weer uitkomt NIET DRACHTIG dan weet ik gewoon dat ze even op een minder rijk land moet gaan staan. Omdat ze dan echt heel dik is van het eten.

Maar de andere paarden die op het zelfde land staan zijn lang zo dik niet.

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 22:25

Ja ze groeit wel heel erg hard(misschien had ze net "50 liter "water op?). nee hoor grapje. Dat wil zeggen dat ze 12 kg p/dag groeit. Dat kan normaal niet. Of ze heeft dagen niet meer geplast o.i.d. of je weegschaal slaat door Voor de zekerheid zou ik haar maar even opstallen voordat het helemaal fout gaat. Pas wel op dat je haar niet aan een hongerdieet onderwerpt. Shetjes krijgen nog wel eens vet in het bloed als ze op dieet gaan. En dan gaan ze dood.

Een hengstje van 1,5 jaar kan haar makkelijk bevrucht hebben. Dan moet je even gaan rekenen wanneer dat dan geweest zou kunnen zijn.

Nou sterkte he

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 22:27

Nicole288 schreef:
Ik ken iemand die een test voor mensen bij haar paardje gedaan heeft... kwam uit dat ze niet zwanger was,
Dat niet alleen... Ze werken beide anders. De stof waar een zwangerschapstest op reageert is er niet bij een merrie. Is dus totaal niet betrouwbaar en gewoon zonde van je geld!

FriesBN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 22:27

haha ja bedankt cristina. Ik ga morgen maar is kijken wat ik met deze dame ga doen.

Er woont bij ons zo'n oud boertje die zelf 35 jaar shetlanders heeft gehad misschien kan hij mij helpen. Hij heeft er veel verstand van.

Zo niet dan ga ik da bellen hoor.

Nogmaals bedankt en 50 liter water zou ze dan niet het land door zwemmen met haar eigen beentje door haar buikje......hihi.

Fijne avond nog ga

FriesBN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 22:28

Sammie, ik heb er ook nog nooit van gehoord hoor, maar goed het had gekund je weet het nooit, de wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 22:38

Een shet op rijk land is zowiezo vragen om problemen, shetten hebben genoeg aan een schraal stukkie

FriesBN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 22:43

is geen rijk land, maar nu met regen en zon wil het wel en ik hou dat echt wel in de gaten. Vandaar mijn zorg of ze drachtig is of dat het door het land komt, dan zal ze in de loopstal moeten, maar omdat de andere paarden/pony's/shetten helemaal niet zo dik zijn en zij wel, blijft het gewoon vreemd