Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Jalenka_Kiya schreef:Er bestaat wel een fabeltje dat hengsten de slechte eigenschappen van merries kunnen compenseren omdat de genen van de hengst sterker zouden zijn.
Saartje1 schreef:Ik zie het toch echt anders om een merrie krijgt maar een veulen per jaar een hengst kan er wel 300 maken per jaar,die invloed is dus veel groter.
als een hengst slecht fokt heb je er gelijk 300 slechte bijwijze van spreken als je een merrie heb die slecht fokt heb je er 1!
Citaat:als je een merrie heb die slecht fokt heb je er 1
Saartje1 schreef:Ik zie het toch echt anders om een merrie krijgt maar een veulen per jaar een hengst kan er wel 300 maken per jaar,die invloed is dus veel groter.
als een hengst slecht fokt heb je er gelijk 300 slechte bijwijze van spreken als je een merrie heb die slecht fokt heb je er 1!

Zelf ben ik altijd heel trots op de merrielijn van mijn laatste paard, een bekende Amor (jawel de hengst) merrie lijn. Waarvan de oma van de moeder van mijn paard op Stoeterij Broere staat en daar ook hele leuke hengsten van op de keuring hebben gelopen
De fokker heeft me toendertijd ook veel informatie gegeven. Saartje1 schreef:ja tuurlijk wel meer als een hengst een bepaalde slechte eigenschap of ongezondheid sterk vererft,heb je daar veel sneller veel meer slecht van dan wanneer een merrie dat doet.Om dat die er maar een per jaar kan geven.
Saartje1 schreef:nee hi hi ,een merrie kan maar een veulen paar jaar bereng als dat slecht (of juist goed is natuurlijk) gaat dat niet zo snel,dan heb je er een,maar een hengst kan wel 300 per jaar dekken dan heb je er dus 300.
x 65%= 195Citaat:een hengst kan wel 300 per jaar dekken dan heb je er dus 300
x 50%= 97,5 merrieveulens. !! Saartje1 schreef:Ik zie het toch echt anders om een merrie krijgt maar een veulen per jaar een hengst kan er wel 300 maken per jaar,die invloed is dus veel groter.
mooi uitgelegd..!!