Waarom hengst altijd genoemt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mexx93

Waarom hengst altijd genoemt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 20:27

Hey,

Misschien een beetje een rare titel,
maar kon even niks anders bedenken.

Waarom worden altijd de hengsten genoemd,
zoals ik heb een veulen van Gribaldi!
Waarom zeg je dan niet: Ik heb een veulen van mijn merrie!

Waar ik nu de indruk van krijg is dat hengsten belangrijker zijn, de merrie is maar het fokpruduct.
Ik ken ook genoeg mensen die opscheppen over dat hun veulens erg goede vaders hebben, maar ho maar, van de moeders van de veulens hoor je niks!

Valt dit jullie ook niet op? En wat zeggen jullie ervan?

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 20:29

Dat klopt, ik vind het niet meer dan logisch, met een veulen wil je meestal een ''betere kwaliteit'' paard fokken. Degene die daarvoor moet zorgen is de vader, aangezien die de moeder moet verbeteren. Dus hij heeft dan meer invloed. *ik hoop dat je snapt wat ik bedoel*
*en ik ga met Quidou mee*
Laatst bijgewerkt door Somebody_ op 13-05-06 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Quidou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 20:31

en omdat de hengsten nou eenmaal bekender zijn dan merrie's
als jij zegt ik heb een veulen van *naam merrie* zegt mij dat helemaal niks
als jij zegt ik heb een veulen van Gribaldi (bijv.) dan weet ik wel waar je het over hebt

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 20:33

er zijn minder ggk hengsten/ bekende hengsten dan er (fok) merries zijn...
is de merrie bekend dan wordt ze wel genoemd.
ik heb nu een veulen uit Viva en haarnoeder is Iva, oma Eva en diens moeder Proukje....
dat zegt niet veel, ook omdat er meer Viva's en zo zijn

en dus niet omdat de merrie er niet toe doet

M59

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 20:35

ja, idd .. de merrie is weinig toit helemaal niet bekend...
Er zijn honderdduizende merries die een veulen krijgen, maar veel minder hengsen die een veulen krijgen...
En ik denk ook dat als mensen zeggen dat ze een veulen van gribaldi of een of andere bekende hengst het wel zeggen, maar als je een veulen hebt van de hengst van je buurman zeg je het minder, omdat niemand die hengst dan kent.. snapje..? Ik leg het een beetje moeilijk uit, maar oke

Lilliputter

Re: Waarom hengst altijd genoemt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 20:52

als ik zeg:

mijn merrie is van vondilia(merrie)

of mijn merrie is van elcaro(hengst)

waar heb je het meeste aan?

hengsten zijn internationaal bekend en merries niet of het moet om bijv poetin gaan

JKiya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 20:57

Er bestaat wel een fabeltje dat hengsten de slechte eigenschappen van merries kunnen compenseren omdat de genen van de hengst sterker zouden zijn. Voor fokkers waren (en vaak zijn) hengsten dus ook belangrijker om te noemen. Het is alleen niet waar: merrie en hengst, vader en moeder, ooi en ram, maakt niet uit bij welk soort dier: de ouders geven beide evenveel genen en welke worden doorgegeven berust op toeval. De hengst heeft dus niet meer invloed dan de merrie (zoals volgens mij missmiekie schreef). Maar veel mensen denken dat dit wel zo is en daarom worden hengsten ook genoemd. En zoals ook al gezegd werd zijn hengsten vaak bekender.
Het is jammer dat een fabeltje als deze nog zo lang blijft bestaan. Ik studeer Biomedische Wetenschappen en krijg dus veel biologie, genetica, erfelijkheid enzovoorts en ik weet echt zeker dat het in de natuur niet zo werkt als dat de fokkers het doen voorkomen.

ikke17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 21:01

Mijn paarden zijn van Libero H en Ekstein,Gribaldi en Krack C dat zegt jou toch ook meer dan de merrie's?

Olive

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 23:43

Jalenka_Kiya schreef:
Er bestaat wel een fabeltje dat hengsten de slechte eigenschappen van merries kunnen compenseren omdat de genen van de hengst sterker zouden zijn.

Ik denk niet dat er veel fokkers zijn die het zo denken als jij het opschrijft. Iedereen weet toch wel ongeveer hoe het werkt met genetica; een veulen heeft 50% van de genen van vader en 50% van de genen van moeder. De fokkerij heeft als doel verbeteren. Het is dus niet de bedoeling om slechte eigenschappen te compenseren, maar het veulen te verbeteren ten opzichte van de moeder. Daar kan een hengst natuurlijk wel degelijk aan meehelpen, hij brengt immers nieuw genetisch materiaal. Het aantal (goedgekeurde)dekhengsten is een stuk beperkter dan het aantal fokmerries, slechte hengsten veel merries laten dekken heeft geen zin omdat verbetering dan zal uitblijven. Het antwoord op de vraag van TS is dus vrij simpel; moederlijnen opnoemen zal niemand wat zeggen omdat er zo vreselijk veel van zijn. Hengsten zijn veel bekender omdat er minder van zijn, en dus wordt meestal de hengst genoemd als iemand het over de afstamming van zijn paard heeft.

Saartje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 08:27

Ik zie het toch echt anders om een merrie krijgt maar een veulen per jaar een hengst kan er wel 300 maken per jaar,die invloed is dus veel groter.
als een hengst slecht fokt heb je er gelijk 300 slechte bijwijze van spreken als je een merrie heb die slecht fokt heb je er 1!

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 08:34

Saartje1 schreef:
Ik zie het toch echt anders om een merrie krijgt maar een veulen per jaar een hengst kan er wel 300 maken per jaar,die invloed is dus veel groter.
als een hengst slecht fokt heb je er gelijk 300 slechte bijwijze van spreken als je een merrie heb die slecht fokt heb je er 1!

Citaat:
als je een merrie heb die slecht fokt heb je er 1

Ligt er aan met hoeveel slechte merries er in een seizoen gefokt wordt.

Saartje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 09:40

goh,bijwijze van spreken.zei ik toch.

Mexx93

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 09:43

Saartje1 schreef:

Nou dit snap ik dus niet.
Door alleen de 'slechte' hengst word het veulen ook slecht?
En de moeder dan, die 'goed' is, geef die niet de goede dingen door naar het veulen?

orri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 09:45

Meeste mensen zijn meer bekend met de hengsten, of kunnen op deze wijze ook makkelijk terug vinden wat voor veulens de hengst geeft waarmee ze zelf ook gedekt hebben Zelf ben ik altijd heel trots op de merrielijn van mijn laatste paard, een bekende Amor (jawel de hengst) merrie lijn. Waarvan de oma van de moeder van mijn paard op Stoeterij Broere staat en daar ook hele leuke hengsten van op de keuring hebben gelopen De fokker heeft me toendertijd ook veel informatie gegeven.
Laatst bijgewerkt door orri op 14-05-06 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Saartje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 09:46

ja tuurlijk wel meer als een hengst een bepaalde slechte eigenschap of ongezondheid sterk vererft,heb je daar veel sneller veel meer slecht van dan wanneer een merrie dat doet.Om dat die er maar een per jaar kan geven.

Mexx93

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 09:52

Saartje1 schreef:
ja tuurlijk wel meer als een hengst een bepaalde slechte eigenschap of ongezondheid sterk vererft,heb je daar veel sneller veel meer slecht van dan wanneer een merrie dat doet.Om dat die er maar een per jaar kan geven.

Dus de hengst geeft meer af naar het veulen dan de merrie ??

Miss_Maya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 09:53

Tja bij komt dat altijd over als opscheppen

Mexx93

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 09:54

ja bij mij ook..

Saartje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 09:54

nee hi hi ,een merrie kan maar een veulen paar jaar bereng als dat slecht (of juist goed is natuurlijk) gaat dat niet zo snel,dan heb je er een,maar een hengst kan wel 300 per jaar dekken dan heb je er dus 300.

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 10:19

Saartje1 schreef:
nee hi hi ,een merrie kan maar een veulen paar jaar bereng als dat slecht (of juist goed is natuurlijk) gaat dat niet zo snel,dan heb je er een,maar een hengst kan wel 300 per jaar dekken dan heb je er dus 300.

Citaat:
een hengst kan wel 300 per jaar dekken dan heb je er dus 300
x 65%= 195 x 50%= 97,5 merrieveulens. !!

Saartje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 10:23

nou zal ik de logica wel kwijt zijn????

gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 08:22

tenzij je een veulen hebt uit een bekende merrie bijv. Ratina Z of Poetin ( ja ik weet dat ze dood is), wijlen Barbria enz, dan weten ze wel over wie je het hebt.

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 18:36

Saartje1 schreef:

100% mee eens..! mooi uitgelegd..!!

Daarbij is het niet zo dat de merrie nooit wordt genoemd, als je ook een goede merrie hebt dan wordt de vader daarvan, maar dus wel iets van de merrie, genoemd.