Scannen of Opvoelen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Scannen of Opvoelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 18:51

Misschien een beetje domme vraag hoor..

maar mijn Tinker merrie is hoogst waarschijnlijk drachtig, en dan in de eerste week van augustus uitgerekend. Ik ben wel wat voor de spanning, en ik wacht het nog rustig af. Haar hengstigheid is altijd erg goed te merken, en zolang die uitblijft.. (klinkt misschien knudde, maar is wel overdacht)

Het veulen wat er uit komt, gaat naar m'n tante. Die is het wachten zat, en wil zekerheid. Dus hup, ik moet met m'n merrie naar de DA.
Ik vraag hem natuurlijk ook nog om advies, maar misschien zijn hier ook nog wel knappe koppen met goed advies!

Met nog maar zo weinig maanden te gaan, wat is dan wijsheid?

watnou1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 00:26

volgens mij kunnen ze niet een s scannen zo laat in de dracht want je krijgt dan geen goed beeld ivm grootte van het veulen.

Wat de da wel kan doen is idd opvoelen dan weet je of ze drachtig is of niet, volgens mij kunnen sommige da ook een echo maken net als bij mensen via de buik maar dat ging alleen maar als de merrie ver genoeg is in de dracht.
Opvoelen en scannen trouwens ook kun je gewoon aan huis laten doen.

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 08:23

Ja maar aan huis = een hele boel euries meer aan voorrijkosten
Dus als het even kan hobbelen we naar de kliniek.
Ik ga morgen bellen met de kliniek, in ieder geval bedankt voor je antwoord!

fjordnina

Re: Scannen of Opvoelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 08:30

Jouw tante wil per sé duidelijkheid en jij moet dan voor de kosten opdraaien als ik het goed begrijp? Waarom niet gewoon afwachten, als het goed is kun je het veulentje al voelen schoppen zo langzamerhand.

Ik zou je tante voorstellen dat zij dan de kosten draagt omdat zij de enige is die het met alle geweld moet weten.

En wat is wijsheid? Lekker laten zitten, je merkt het vanzelf.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 14:19

tel bij de kosten het risico eens op dat het mis gaat....
dan is het dag centjes en dag merrie maar weet je wel zeker dat ze drachtig is

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 17:56

Ho, maar zij betaalt het dan hé.. ik wacht het liever rustig af, we zijn nou al zover..
Nee dat heeft ze er expliciet bijvermeld, zij draagt dan voor de kosten op. maar ja, het is wel míjn merrie!

Alane, wat voor risico's dan?

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 22:36

Scannen kan inderdaad niet meer. Wachten kan gelukkig wel.
Houd haar buik maar goed in de gaten, wie weet zie je een veulentje die aan het "voetballen" is. Het is immers zo augustus. En laat die tante ook maar lekker even in spanning. Als er daadwerkelijk een veulen in zit komt het er echt wel uit.

Mariska_28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 07:50

Tja ik heb dit ook 2x gehad dat ik heb laten opvoelen. De 1e keer was toen ik Katinka een half jaar had en het vermoeden had dat ze niet 'alleen" uit Ierland gekomen was. Ik heb haar toen laten opvoelen en ze was inderdaad drachtig. De 2e keer was vorig voorjaar, toen ik begon te twijfelen of Ciara nog wel drachtig was. Ook op laten voelen, en ze was toen idd leeg.

Ik vind dat fijn om te weten, zo kan je voer en beweging aanpassen. In het geval van Ciara ging de voergift dus omlaag, omdat ze dus niet drachtig maar wel rond (en dus dik) was. En als je het weet ben je erop voorbereid. Ik vind de voordelen van weten zeer zeker opwegen tegen de risico`s.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 08:48

ik heb Lowara heel vaak laten opvoelen. de eerste keer 2X, waarvan na 3 maand omdat we ook de kans hadden dat we er 2 voor de prijs van 1 hadden. na ongeveer 5 maand een extra conctrole omdat ze maar niet dik werdt en we bang waren dat het was afgestoten ( zat er nog in)

Bij de dracht van Lowara van Arwen hebben we een keer of 4/5 laten opvoelen zelfs. 2X het hoognodige ( na 6 weken en na 3 maand) en een keer of 2/3 vanwege een extreem zware koliek aanval en die kerel zat er toch al volop in met zijn armen, kon hij gelijk vertellen hoe de groei zat

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:29

Berdien schreef:
Ho, maar zij betaalt het dan hé.. ik wacht het liever rustig af, we zijn nou al zover..
Nee dat heeft ze er expliciet bijvermeld, zij draagt dan voor de kosten op. maar ja, het is wel míjn merrie!

Alane, wat voor risico's dan?

beschadigen van de darm. Mijn merrie heeft het toen niet overleefd.

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 13:24

lekker afwachten . Je kent je merrie toch hoop ik wel goed genoeg om aan haar buikomvang te zien of zij anders is als dat zij normaal was.

Sorry hoor, maar ik zie dat 3 maanden van te voren wel bij mijn eigen merrie.

Het komt er echt uit als het een veulen is. Je hoeft ook geen extra risico's te nemen. Al dat gevroed in zo'n merrie is niet goed op deze tijd in de dracht, anders had onze lieve Heer er wel een ritssluiting in gemaakt!!

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 18:35

haha ja of een kijkvenstertje!

Nou kijk, ze heeft wel een buik, maar ze staat ook op vol gras. Dus wat dat betreft..
Wel was ze haar eigen ikje niet de eerste paar maanden na de dekking, volgens mij had ze echt last van de hormoontjes.
Ook is ze wel hengstig geweest, een paar weken na de dekking, maar of dat een echte was? Ze "zeek" het shetlandhengstje namelijk helemaal onder, maar schopte hem tegelijkertijd helemaal kapot. Daarna is ze niet meer hengstig geweest.

Ik denk dat ik maar gewoon rustig afwacht, er komt vanzelf wat uitgerold

In ieder geval bedankt voor jullie reacties!

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 18:01

na overleg met de DA toch laten opvoelen, is helemaal goed gedaan, Jes stond erbij en keek ernaar
Maar helaas, ze is niet drachtig. dus was dat betreft is het goed dat ik het heb laten doen, anders was ik gewoon blij wezen wachten tot augustus, om er dan pas achter te komen..

Toch bedankt voor jullie reacties

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 10:16

Jammer dat ze niet drachtig is, laat je haar dit jaar wel weer dekken?

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 11:57

Alane schreef:
beschadigen van de darm. Mijn merrie heeft het toen niet overleefd.

Dat risico loop je altijd, niet alleen bij een vergevorderde dracht, maar ook bij 18 dagen, 21 dagen 3 maanden ect ect. Dat risico is er áltijd! heel vervelend, en hoe en wat er in jou situatie is gebeurt weet ik niet maar en kunnen zich verschillende dingen voor doen. Onrustige merrie, slechte da ect. ect.

Scannen kan idd niet meer, opvoelen nog wel. Maar idd het veulen zou je nu toch wel moeten kunnen voelen. Jammer dat ze niet drachtig is.

Nicky__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 12:01

idd, jammer!

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 13:53

gewoon even oplaten voelen , dan weet je het zeker, de laatste maanden van de dracht heeft je merrie toch ook andere voeding nodig, en zohoog zijn de kosten nou ook weer niet.

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 13:54

oeps had niet zo snel naar beneden moeten gaan , lees net dat de merrie niet drachtig is.

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 18:57

Kosten waren niet voor mij

Zeker, merrie gaat aankomend weekend weer naar de hengst Zelfde als vorige keer, kijken of het dit keer wel aanslaat! Denk het wel, dit ligt veel beter, zo niet perfect in het seizoen. Vorige dekking was laat, ze was uitgerekend begin augustus.
18 dagen na de dekking knorren we weer richting kliniek, om te kijken of de dekking gelukt is. Normaal ben ik niet zo met de DA, maar veulen gaat naar m'n tante, en zij betaalt de DA, dus ach..

Liex

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 19:36

Ik ben nou mischien heel brutaal
Maar mag ik vragen hoeveel opvoelen kost..?

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 21:06

succes! hopelijk is het deze keer raak.

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 07:41

Bertuss schreef:
Ik ben nou mischien heel brutaal
Maar mag ik vragen hoeveel opvoelen kost..?

Poeh, ik weet het ook niet precies hoor heb de rekening nog niet binnen gehad! maar ik geloof dat het 35 euro is. Het is ook zo gepiept eigenlijk. Het wordt pas duur als de DA naar jou moet komen (in dit geval van Heerde naar Zwolle = boel voorrijgeld). Bovendien hebben ze in de kliniek alles voor handen