engels volbloed met tinker als dek hengst ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moyra

engels volbloed met tinker als dek hengst ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 15:58

zoals de titel al zegt.. ik wil mijn engels volbloed volgend jaar laten dekken. ik houd super veel van tinkers en vind hun karakter geweldig en aangezien mijn pony haar karakter heel pittig was zat ik te denken om er dan een tinker op te zetten om dat karakter rustig is.

zou dit slim wezen ?

Loolapelooza

Re: engels volbloed met tinker als dek hengst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 18:05

Nee lijkt me niet slim, je kunt beter een fijn Tinker veulen kopen dan een halve te fokken die (sorry dat ik het zeg) dadelijk op geen 'moer' gaat trekken omdat de combinatie mijlenver uit elkaar ligt.

Fokken is meer dan denken 'de tinkerdekhengst is rustig dus mijn veulen straks ook'
Om het maar even aan te geven, ik heb een tijdje gewerkt met 3 Tinkers en 1 ervan was een heel brave maar de andere was type tank met een grote bek die over je heen walste (maar ik heb ook een grote bek dus dat deed ie geen 2 keer ) en die 3e was bloedheet.

Kort gezegd, bij een goeie combie bedenken (want daar gaat het om) komt meer kijken dan wat jij aangeeft. Het is slimmer om een volle Tinker te kopen (zo kan je nog uitkiezen aan welke eisen hij moet voldoen) dan dat je er zelf een halve fokt waar nog maar de vraag van is of het uberhaupt gaat zijn wat jij in gedachte had.

Dus nee, niet slim.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 19:19

Ik ga helemaal met Loolapelooza mee. Het karakter van tinkers is niet altijd even rustig, natuurlijk over het algemeen wel koeler van karakter, maar ook genoeg heethoofden. Binnen de tinkers zijn verschillende types, van de zware grote vanner, tot de luxe grai's. De lichtere tinkers zijn de types die meer bloed voeren, en niet altijd even rustig.
Ik heb zelf ook een tinker, een grai, dus een luxe type, maar die is heter dan menig warmbloed. Tegenwoordig wel heel goed handelbaar, maar ik heb er vreselijk veel mee te stellen gehad.

Bovendien wat ook al gezegd wordt, de verschillen tussen een tinker en een EV zijn behoorlijk qua type. Het kan leuk uitpakken, maar je kunt net zo goed een veulen krijgen wat het slechtste van bijde types meekrijgt. Daar valt geen peil op te trekken omdat het verschil zo groot is.

Als je met je merrie wil fokken zou ik eerder gaan voor een koele warmbloedhengst, die zijn er ook zeker genoeg.

Himyar

Re: engels volbloed met tinker als dek hengst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 19:38

Grappig dat jullie dat zeggen, het is me ook al vaker opgevallen dat ze niet altijd allemaal zo ongecompliceerd zijn kwa karakter en temperament.

moyra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 20:28

ik weet inderdaad dat er genoeg tinkers zijn waar veel bloed in zit maar ik heb enkele tinkers gezien gekruist met new forst wat op zich een leuke combinatie had vandaar dat ik er aan zat te denken. zelf heb ik ook een tinker merrie gehad en een ruin waren inderdaad bijde super verschillend.

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 19:14

Ik ga ook met Loola mee, heb zelf op een manege gewerkt (ook 2 tinkers) mijn persoonlijke mening zal ik voor me houden....maar ze zijn niet echt makkelijk ! zeker niet als je ze aan het werk wil zetten.

Los daarvan zou ik sowieso geen zwaar paard zetten op een fijne (volbloed) merrie ivm de mogelijke scheve verhoudingen van het veulen. Een vriendin van mij heeft eens zo'n paard gered, was een arabier gekruisd met een belg. Het veulen had de benen van een arabier, en het lijf van de belg. Uiteindelijk heeft ze, na alles uit de kast te hebben getrokken het dier toch in moeten laten slapen.

Kies dan liever voor een hengst die een koel karakter vererft, (zoals Romantico heb het bewijs op stal staan- er zijn al veel topics over geweest en ik heb nog niemand gehoord over een bloedkikker)