Keuringsvraag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marianna

Keuringsvraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 09:21

Met nog ongeveer 6 - 8 weken in het vooruitzicht totdat de merriekeuringen plaatsvinden bij het KWPN heb ik een vraag met betrekking tot het keuringsklaar maken.

Het gaat hierbij om een 3-jarige merrie van Stravinsky XX x Thorwald.

Ik ben bezig met het zadelmak maken en longeer / rij haar 3 keer per week 10 - 15 minuten.

Ze krijgt per dag 3,5 kg Bix en een 15 liter emmer Lucerne. Daarnaast onbeperkt hooi en als de mogelijkheid er is, gaat ze op de wei.

Hebben jullie tips voor mij hoe ik mijn paard het best klaar kan maken voor de keuring? Wat betreft training van bepaalde spiergroepen en opbouw van de training en keuringsspecifieke dingen.

Het is namelijk voor mij de eerste keer dat ik met een paard naar de KWPN-keuring ga!

Het gaat om het volgende paard:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Suzanne F.

Re: Keuringsvraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 09:48

Ik vind ten eerste dat ze wat dikker mag. Verder gewoon longeren aan de touwtjes ofzo zodat ze hals wat mooier ontwikkelt.

Ik gok erop dat deze gewoon stamboek wordt, geen ster. Ik denk 65 ext. 67 bew.

Waar ga je??

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 10:11

ik hou dit topic even in de gaten, en pm je even suzanne F.

Sjappie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 11:34

Ik denk dat je al wel goed bezig bent, alleen zou ik niet gaan rijden. Hierdoor 'deukt' de rug wat in en het kost een jong beest veel kracht. Je kunt beter bijgezet longeren. Je doet hem dan gewoon aan touwtjes heel los, en langzamerhand kun je ze steeds iets strakker maken zodat ze mooi over de rug gaat lopen. De hals mag meer bespiering hebben dus daarom ook bijgezet longeren.
Als je je paard nog nooit hebt voorgebracht kun je aan iemand vragen die dat wil doen. Verder zou ik wat oefenen met opstellen en meer van dat soort dingen.

Stravinksy xx staat bij het KWPN niet erg bekend als geliefd, hij is immers ook op wacht gezet op basis van afstammlingen (veulens). Hiermee bedoel ik te zeggen dat je merrie dan wel extra moet zijn om dan indruk te maken (denk ik, ik hoop het niet, maar ja, je weet het bij het KWPN nooit). Veel succes!

p.s. Nog 2 topics over keuringsklaar maken -->
viewtopic.php?f=22&t=548143&hilit=

viewtopic.php?f=22&t=540798&start=0&st=0&sk=t&sd=a

marianna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 12:23

Mijn paard zou ook niet ster mogen worden. Ze heeft namelijk een scheef voorbeen (wat waarschijnlijk komt door de hengst) dus ik schat mijn kansen niet hoog in.

Ik ga naar de keuring om het VB papier om te zetten in SB papier en voor de lineaire score.

Basvdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 12:30

Suzanne F. schreef:
Ik vind ten eerste dat ze wat dikker mag. Verder gewoon longeren aan de touwtjes ofzo zodat ze hals wat mooier ontwikkelt.

Ik gok erop dat deze gewoon stamboek wordt, geen ster. Ik denk 65 ext. 67 bew.

Waar ga je??

Vanaf dit jaar gaat alles in sprongetjes van 5 punten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 16:20

O echt? Dat wist ik nog niet.

En eehm scheef voorbeen? Tja weet niet hoe zwaar ze dat aanrekenen. Misschien dat ze dat zelfs als ernstigere afwijking gaan zien. Dat wordt ze ook geen stamboek.

MyWup

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 20:32

een keuringsuiterlijk is wat anders dan een sportuiterlijk, de paarden mogen wel wat 'dikker' als ze naar de keuring gaan, die van jou ook!

marianna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 20:58

marianna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 20:59

Het scheve voetje kan streng aanrekend worden is mij verteld... maar anderen zeggen daar weer heel iets anders over.

Ik ben van mening 'niet geschoten altijd mis'

en ik ga ook zeker niet met hoge verwachtingen heen!

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 14:09

Ik vind dat ze dik zat is, alleen wel arm bespierd, vooral de hals. En ga een keer naar zo'n oefendag, weet je meteen wat er van je paard gevraagd wordt en je kunt daar de mensen om advies vragen om de puntjes op de i te zetten.

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 16:09

liss schreef:
een keuringsuiterlijk is wat anders dan een sportuiterlijk, de paarden mogen wel wat 'dikker' als ze naar de keuring gaan, die van jou ook!

Dat verschilt ook weer niet zo veel van elkaar. Je hoeft op een keuring ook echt niet met een vette knol of één in 'overconditie' aan te komen. Ik zou haar goed droog houden en meer bespieren kweken. Spieren komen er dan ook veel beter uit als je paard wat droger is.

marianna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 16:22

Dank jullie voor het advies