kruisen: BWP met andalousiër ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nobelle

kruisen: BWP met andalousiër ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 21:55

hallo allemaal!
ik heb nog een vraagje
Kan je een andalousiër met een BWP -merrie kruisen?
Wat zou er dan van komen (qua karakteristieken enz...), indien dit eerst en vooral al zou gaan en goed zijn ...??
-xxx- tine

Pinda_Dipje

Re: kruisen: BWP met andalousiër ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 10:11

Natuurlijk kan je een andalusiër met een BWP- merrie kruisen, maar vraag me persoonlijk altijd af wat het nut ervan is. Als je toch wilt gaan fokken ga dan gewoon voor een evengoed BWP- hengst en laat al die maffe kruisingen achterwege. Het karakter is natuurlijk weinig voorspelbaar en toch wel afhankelijk van het karakter van zowel de hengst als de merrie...

Ik zou het niet doen.

chantal1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 10:27

Wat voor een afstamming heeft je BWP merrie?

nobelle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 15:47

vader= bonheur
moeder = jezebel van fravanca

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 01:56

Je zou je merrie zelfs met een shetlander kunnen kruisen, maar je kan je beter afvragen welke eigenschappen het veulen moet hebben en dan de hengst uitzoeken die met jouw merrie daar de meeste kans op geeft.

nobelle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 12:24

Ja,
mijn merrie is eerder lui en sloom maar heeft een SUPER karakter.
Andalousiërs zijn ietsje vuriger en zijn prachtige beestjes.
=> welke kenmerken of eigenschappen zou het geven bij dergelijke kruisingen denken jullie?

Imitador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 15:44

Barokker (tenzijn je rijtypische anda neemt). Iets meer pit, verder meestal goed te vertrouwen, nóg beter karakter etc. Weet niet of het mooi wordt met een BWP-er..

nobelle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 20:57

amai, klinkt leuk...
alleen hoezo zou het mss niet mooi zijn? ( is maar een vraagje eh hoe zou het er dan uitzien??)

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 21:27

nobelle schreef:
Ja,
mijn merrie is eerder lui en sloom maar heeft een SUPER karakter.
Andalousiërs zijn ietsje vuriger en zijn prachtige beestjes.
=> welke kenmerken of eigenschappen zou het geven bij dergelijke kruisingen denken jullie?

Dat is afhankelijk van de hengst en welke eigenschappen hij en welke eigenschappen de merrie vererft, daarvoor moet je naar de nakomelingen van een specifieke hengst en niet van een ras kijken.

Mexxuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 20:56

Ik heb een kwpnxandalusier
foto's staan in mijn profiel
De vader van de moeder van het veulen is Fruhling, dus duits.

Het karakter van het veulen is geweldig, echt anda karakter, koel in het hoofd, maar toch druk, erg lief, en op 1 baas gericht!
Ik vind het een hele gave kruising, ze is nu een jaarling dus het wordt toch afwachten hoe ze is als ze 4jr is.

kjoetie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 11:46

het grootste probleem met dit soort kruisingen is dat het gewoon een heel groot risico is. Of je krijgt een heel mooi paard, een goedgelukte kruising, of je krijgt een paard dat de slechte eigenschappen van beide rassen combineert.

Een voorbeeldje: Kimmie261 hier op bokt heeft een kruising tussen een anda en een fries. Dat is een geweldig mooi veulen geworden. Maar als je op google eens zoekt op Warlander (dit is de naam van een 'ras' in amerika,kruising tussen anda en fries) zie je dat negen van de tien van dit soort kruisingen heel lelijke paarden geeft. Het risico op een lelijk veulen is dus groot, en nou zijn anda's en friezen ook nog rassen die dicht bij elkaar liggen, dichter dan anda en bwp.

Kort gezegd: Het kán goed gaan, en dan wordt het meestal heel mooi, maar de kans is bijna groter dat het niet goed gaat, en dan krijg je gewoon een lelijke kruising. Aan jou de afweging

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 12:45

@ KJOETIE:

Van alle rassen zijn er mooie en lelijke bij, zowel bij kruisingen als bij een raspaard.

De jaarling van kimmie261 is net zoals mijn jaarling nog niet volgroeid, je kan dus absoluut nog niet zeggen of het een mooi paard gaat worden.
Jippie en Mexx zijn beide toppertjes met uitstraling en body, maar of ze als 3 jarige nou nog steeds zo zijn als ze volgroeid zijn, is natuurlijk nog niet te zeggen.

Ik kan pas zeggen dat mijn kruising geslaagd of niet geslaagd is als ze volgroeid is, en in de sport loopt waar ik haar wil hebben.

Ik ben heel erg in voor een apparte kruising, fokken=gokken namelijk, maar je moet wel in je achterhoofd houden waarvoor je fokt!!

Mijn apparte kruising en kimmie261 haar kruising zijn beide voor eigen gebruik, wij zijn er in iedergeval heeeeeeeel erg gelukkig mee geworden!!

kjoetie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 13:01

heej, begrijp me niet verkeerd, ik vind mexx ook leuk hoor die heb ik alleen nog nooit in het echt gezien, zocht gewoon een voorbeeld en jippes ken ik toevallig, was geen aanval hoor

Overigens denk ik wel dat je wat kunt zeggen over een veulen , hoe die gaat uitgroeien, alleen heb je natuurlijk bepaalde leeftijden (ik denk naarling ) dat dat allemaal uit verhouding gaat.. maar je kunt echt wel iets zeggen over een veulen , hoe die gaat uitgroeien-> nooit 100 % natuurlijk, maar wel een beeld.

De ts vraagt om onze mening over een bwp-anda kruising. Ik geef mijn mening daarover. En zelfs al vind de rest van de wereld het een lelijke rotknol, als je hem voor eigen gebruik fokt en jij vind hem mooi, wat boeit het dan nog wat de rest van de wereld vindt?
Het kán goed gaan, maar kan ook heel fout gaan, en dat is een afweging die je moet maken.

Mexxuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 13:01

@kjoetie..
ik voelde het absoluut niet als een persoonlijke aanval hoor! Ik noemde gewoon 2 voorbeelden, mexx en jippie, 2 kruisingen andalusier.

En ik zie echt niet of Mexx mooi gaat worden of lelijk later.. ik vind het momenteel een plaatje, maar ik weet niet of ze 1.50 wordt, of 1.60.. ik denk dat we over 3 jaar nog maar eens moeten kijken hoe onze kruisingen geworden zijn!

ontopic: Andalusier vererft onwijs goed karakter, en ik ben helemaal voor dat karakter gevallen!!