Veulen vastzetten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arvensis

Veulen vastzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 14:50

Hallo,

Ik zit met een klein vraagje.
we hebben een veulen op stal staan die is nu een maandje oud.
Nu willen ze haar binnenkort gaan vastzetten als ze de moeder erbij weghalen, dit betekend: Veulen halster om en vastzetten aan halster in de stal, moeder er uit halen, ergens vastzetten en het veulen weer losmaken.
dit doet dan 1 iemand, zonder dat er iemand bij het veulen is.

Dit lijkt mij niet verantwoord, maar volgens degene wel... wat vinden jullie is dat inderdaad verantwoord of niet?

Groetjes Stacey

Nathazzz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 14:52

Dit lijkt mij niet verantwoord! Als dat veulen gaat hangen, hangt dit zichzelf dalijk op! Lijkt mij beter dat het veulen gewoon even door iemand wordt vastgehouden, dan de moeder uit de stal en daarna gewoon het veulen alleen in de stal laten staan, eerste paar keer wel even om de zoveel tijd gaan kijken!

Jamezy

Re: Veulen vastzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 14:52

Dat lijkt me niet zo'n goed idee...

Kimonoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 14:54

lijkt me ook niet egt verstandig je weet niet hoe een pony daar op reageert.. mijn vz pony flipt helemaal als je hem vast zet dan gaat tie stijgere enzo.. hij heeft een x zijn halstertouw daardoor gebroken en toen is hij achter over op zijn rug gevallen.. ook een x toen een vriendin van mij hem aan zijn hoofstel vast had blijkbaar te strak begon hij te stijgere en braken er een paar riempjes.. zou hem egt eerst goed late wennen voor dat hij zich zelf verwont!

haan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 14:57

Onverantwoord , je moet de merrie er bij in laten staan en dan het veulen vastzetten en nooit alleen doen.
Ze zijn er trouwens wel laat mee om vast te zetten het is beter om het al te doen als ze een aantal dagen oud zijn dan leren ze het direct.

leonie456

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 15:00

niet zo slim nee...

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 15:01

absoluut nooit doen.

Mri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 15:07

ik vind het niet echt kunnne, kan je misschien voorstellen om (in neem aan dat het door 1 persoon gedaan moet kunne worden) beide een halster om te laten doen, beide meenemen, merrie vastzetten, en dan met veulen terug de stal in te lopen, en dan los te laten?

Ik neem aan dat de merrie vast kan staan....

Lijkt me een stuk veiliger, is alleen wel iets meer werk

Mariska_28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 15:38

Ik ken een veulen dat zich op zo`n manier verhangen heeft... Slecht plan dus.

BeauGeste

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 10:27

Lijkt me ook een slecht plan. Als je merrie en veulen in het begin van elkaar scheidt (paar minuutjes en dit later opbouwen) moet je het veulen nooit alleen laten (en zeker niet vastzetten lijkt me).

Wat ik wel zou willen weten: weten jullie een goede manier om je veulen te leren om vast te staan?

justahorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 11:27

het lijk mij ook erg gevaarlijk als hij dat doet.

De kans dat er iets met het veulen gebeurd is dan groot.

Mri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 11:29

Ruwalda schreef:
Lijkt me ook een slecht plan. Als je merrie en veulen in het begin van elkaar scheidt (paar minuutjes en dit later opbouwen) moet je het veulen nooit alleen laten (en zeker niet vastzetten lijkt me).

Wat ik wel zou willen weten: weten jullie een goede manier om je veulen te leren om vast te staan?

Wij deden bij de shetjes vroeger altijd een halstertje om, touw er aan, en dan aan de buis (horizontalebuis waar je je paard aan vast zette, of het hek van de wei, als het maar rond was).
Touw een keer om de buis slaan, en touw vast houden, pony kroelen, en op zn gemak stellen, wel duidelijk laten merken dat die niet weg kan lopen (dus niet meteen loslaten als hij een stapje doet)
met een week of 3 waren ze gewend, en stonden ze een minuut of 15 rustig vast (we stonden wel in de buurt, maar niet meer ernaast)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 14:21

lijkt me niet zo'n goed idee....
niet alleen is het gevaarlijk, ook is de manier waar op het veulen moet wennen om zonder moeder te zijn, psychologisch niet verantwoord en tegennatuurlijk
zelf laat ik de veulens gewoon in de wei lopen met de andere paarden/pony's
dan ga ik met de moeder weg en blijft het veulen gewoon in de wei...(je dan moet wel een veilige omheining hebben)
dat is altijd goed gegaan
op die manier leer het veulen dat het even zonder moeder kan maar nog wel in zijn vertrouwde kudde blijft
en dat moeder weer terug komt
onze paarden zijn daardoor zeer ongecompliceerd van karakter en hebben veel zelfvertrouwen...

leer veulens past vaststaan als ze goed aan het halster meelopen

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 14:54

Ik zie persoonlijk het nut er niet echt van in om 2 nieuwe dingen tegelijk te doen!!!
Bij ons leren de veulens ook vrij in het begin om vast te staan, maar dan wel pal naast mams.....
Als we mams na een week of 2 er een keer bij vandaan halen, blijft iemand bij het veulen in de stal om ongelukken te voorkomen....maar vastzetten op zo'n, toch al panisch, moment......

SjilliejJj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 14:59

mij lijkt het niet zo verstandig
trouwens wil iemand me pb'en hoe je het moet doen wanneer je paard dag en nacht in de weide staat en je wil gaan rijden zonder veulen?
het veulen is ong 100 dagen maar ik wil liever dat het eerst erg sterk wordt voor we gaan spenen

Kady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 16:33

ik houd dit topic ff bij, hier ben ik ook benieuwd na..

met hoeveel dagen beginnen jullie dat te oefenen?

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 17:57

Bente is met haar 2 weken van dr moeder gescheiden. Merrie heb ik uit de stal gehaald, zelf in de deuropening blijven staan, veulen opvangen en de deur dichtdoen. Merrie meenemen, rondje stappen, en weer terug zetten. Zo opbouwen. Momenteel rijd ik de merrie in de bak en staat het veulen samen met oma in de wei *tegenover de bak*. Het enigste dat ze doet is hinnikken.

Deze week heeft ze haar eerste vast sta lesjes gehad *later dan ik zelf had gewild*. Gewoon mams vastbinden aan de spijlen van de stal (staat ze altijd als ze word opgezadeld). Veulen erlangs. touw zo vastmaken dat het makkelijk los te maken is. Merrie poetsen, als het veulen het kent: veulen poetsen, Veulen in de stal zetten en met de merrie gaan rijden.
Vandaag heb ik onze Bente helemaal gepoetst, (terwijl er een rottkwijler achterin dr benen aan het bijten was) toen ze vaststond naast mama, en heb dr ingespoten met anti vlieg. De enigste keer dat ze vandaag ging hangen was toen de hond in dr sprongen beet, en ze daar dus van verschoot.
De 1e keer dat ze vaststond heb ik op het moment dat ze ging hangen wel het touw losgemaakt, maar omdat dat 2x om de buis geslagen zat bleef ze wel druk houden op dr halster. Na 2 keer ging ze al niet eens meer hangen, maar bleef gewoon braaf stilstaan.

Arvensis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 18:03

Oke, bedankt voor jullie reacties!
Ons idee is gewoon eerst het veulen aan het halster laten wennen en aan het meelopen met halster en halstertouw.... en daarna voorzichtig opbouwen met het vastzetten, waar de moeder erbij is..