Halfquarter met incorrecte papieren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

Halfquarter met incorrecte papieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 09:57

Ik weet niet goed waar ik deze vraag moet neerzetten. Daarom zet ik hem maar hier.

Toen ik mijn paard kocht was ik in de veronderstelling dat het een papierloos dier was. Dus ik paard betaald en nooit achter documenten gevraagd. Drie maanden later kreeg ik telefoon van de vorige eigenaar dat ie nog wat papieren gevonden had en dat ik die maar moest komen halen.
Hij gaf mij een identificatie document van 'Half Quarter Horse Registry of America' En twee kopies, 1 kopie van de stamboom van haar hengst (quarter) en een kopie van een soort signalement van haarzelf.
Op zich was ik daar natuurlijk blij mee (Want iets is altijd beter dan niets bij een eventuele verkoop, en het is interessant als ik met haar zou fokken.) Maar de documenten kloppen niet helemaal.
Op haar officiële document (waar ik wel het orginele van heb) staat een verkeerde aftekening aan haar benen. Ze heeft rechtsachter een sok, maar op papier staat linksachter. En als kleur hebben ze iets heel vreemd opgeschreven. Volgens de fokker is ze sorrel met zwarte manen en staart.
Maar ik ben wel vrij zeker dat deze papieren wel bij het paard horen. Op de kopie van het signalement staat haar bles correct getekent (en ze heeft een redelijk kenmerkende bles) en ook leeftijd enzo kloppen. En de vorige eigenaar had haar als veulen rechtstreeks van de fokker vandaan. (En dit was een hobbyfokker met maar 1 of 2 veulentjes per jaar)
Het komt er dus op neer dat de fokker er een soepje van gemaakt heeft.
Op zich is dat natuurlijk niet zo erg, maar bij een eventuele verkoop kan het vervelend zijn. En als ik er een veulen van een quarter mee zou fokken, dan kan ik de 3/4 achter het veulen z'n naam wel vergeten waarschijnlijk.
Iemand enig idee wat ik hier mee aan moet? Valt dit nog te corrigeren?

Peterina

Re: Halfquarter met incorrecte papieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 09:51

Om te beginnen, het het papieren geen een enkel waarde! De HQHR is niet een erkend stamboek in U.S.A. en zeker niet in Europa. Het is ook niet erkend door de AQHA.

Dat gezegt ... veel 'hobby' fokkers weten helaas niets af van kleuren. Het verbaast mijn iedere keer op nieuw hoe niet alleen fokkers maar ook veulen controleurs de kleuren beschrijving van veulens noteren !!

In uw geval zou je een correctie kunnen aanvragen bij de HQHR met als redenering dat de kleuren opname gedaan is als veulen en het paardje sedert dien 'uitgekleurd' is. Let wel dit kost geld !

Anders zou je met die papier naar bijvoorbeeld de NRPS of BQHA (die schrijven sinds kort halfbloed quarters in een aparte boek in) gaan met de papieren die je hebt en het paard daarin laten overschrijven.
Dit kost wel weer iets maar dan hebt je uiteindelijk een papier dan waarde heeft, van een erkende stamboek EN waarop je een passport kan krijgen met vermelding daarin van de afstamming.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 18:00

Bedank voor je reactie.
Ik weet dat het absoluut geen waarde heeft hoor , maar het is natuurlijk nog altijd beter dan helemaal niets.
En voor mezelf was het natuurlijk ook leuk om een beetje info te hebben over haar verleden en voorouders.

Ik vind het wel interessant om te weten dat ik het eventueel kan laten aanpassen. Niet dat ik dat nu meteen ga laten doen , maar misschien wel bij een mogelijke verkoop in de toekomst.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 18:54

Hebt je al een Equipas ?

Zo nee, waarom ga je dan niet met wat je hebt even aankloppen bij de B.Q.H.A. en daar informeren op de mogelijkheid op inschrijving van een halfbloed quarter? Ik weet met 100% zekerheid dat die bericht hebben gekregen van het Min.v.Landbouw dat zij ook halfbloeden mogen inschrijven. Je krijgt dan een passport met melding van haar bekende afstamming. Dit heeft zeker een meer waarde bij eventuele verkoop.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 20:27

Das een erg goed idee.
Ik heb inderdaad geen equipas.
(Ik heb trouwens ooit eens gelezen dat dat eigenlijk sowieso verplicht is. Is dat waar? )

Maar zouden ze bij het B.Q.H.A niet moeilijk doen over de fouten in haar halfbloedpapieren?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 09:54

Equipas/passport is sedert 2000 verplicht in Belgie!

Ik denk dat je met de BQHA zal moeten praten. Je hebt 'papieren' maar deze zijn/waren wat betreft kleur foutief ingevuld toen het paard een veulen was. Deze problematiek (foutief veulen kleur melding) is allom bekend bij de AQHA/BQHA.

Je kan ook natuurlijk via het Confederatie van het Paard een Equipas aanvragen. Maar :
- er zal geen afstamming vermeld worden (niet erkende stamboek)
- je zal hoogst waarschijnlijk ook moeten chippen.

Persoonlijk zou ik kiezen voor het eerste optie.
Probeer het eerst zelf bij de BQHA, meld dat je hebt gehoord dat ze toestemming hebben gekregen om halfjes in te schrijven en dat je wens de jouwe in te schrijven en dat je papieren hebt van de HQHR. Als je niet verder komt met de BQHA stuur mij een PB.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 10:03

Ok zal ik doen