veulen aandacht geven of juist niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

silkie

veulen aandacht geven of juist niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 07:50

Mijn haflingerveulen is inmiddels 3 weken oud en we zijn druk met haar bezig, gewend aan mensen raken, aaien, kroelen, oefenen met halster, meelopen etc. en dat gaat allemaal best aardig

Maar........
nu hoorde ik gisteren op de manage dat het eigenlijk veel beter is om het veulen helemaal met rust te laten, dus helemaal geen gedoe met halsters en al helemaal niet kroelen en aandacht geven. Daarvan zou een veulen alleen maar erg verwend en later vervelend en dominant worden.

Is dat zo?!?!?!

IvysToeter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 08:12

Ik denk dat als je veulen veel in de hand is het later veel makkelijker word.
maar je moet wel gelijk van het begin af aan duidelijk maken wat wel en niet mag.
De veulens bij ons op stal krijgen de eerste dag al een halster om.
leren vanaf de 2e dag aan een touwtje te lopen.
en uiteindelijk zijn dat allemaal hele fijn diertjes.

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 08:29

hoe meer er met het jonge dier gekroeld en getutteld word hoe makkelijker het later in de omgang is. nu is het veulen nog klein en heeft nog geen slechte ervaringen met mensen, je kunt hem dus makkelijk het vertrouwen geven, ook wij hebben vanaf dag 1 het veulen in de hand op latere leeftijd zijn ze stuk voor stuk bijzonder makkelijk in de omgang

Juud87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 08:31

ik ga mee met twee bovenstraande reacties.
je kan een veulen niet vroeg genoeg laten wennen
wel met mate natuurlijk, ga er niet de hele dag mee kroelen, dat vond jij als baby-zijnde ook niet leuk

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: veulen aandacht geven of juist niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 08:36

Inderdaad, wat hierboven gezegd wordt ga ik helemaal in mee. Kroelen ben ik niet zo van, naar mijn idee wordt er lichtelijk veel met veulens getutteld en te veel is ook niet goed, daar krijg je juist weer van die schooiende en om aandacht vragende paarden van.

Valeria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 09:19

ik sluit me ook aan bij al het bovenstaande maar ik denk wel dat het per paard verschilt hoeveel aandacht je ze moet geven.

BeauGeste

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 09:38

Direct laten wennen aan de mens is hartstikke goed. Ze weten nog niets dus dit is de kans ze een goede ervaring te laten opdoen met het halster, meelopen, voetjes geven (de smid zal je later dankbaar zijn etc. Ik vind wel dat je het niet moet overdrijven. Ze moeten ook lekker veulen kunnen zijn en spelen in de wei.
Veel plezier met je veulentje! (ik weet inmiddels hoe leuk het is die van mij is ook 3 weekies

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 10:16

wij gaan vanaf dag 1 elke dag even met het veulen kriebelen. zijn ze gelijk mak, en later zijn ze inderdaad nog makkelijker. zolang je he tmaar eventjes doet en niet de hele dag door. vaak wordne we nog nagehinnikt trouwens van ga je nu al weg? geeft ook een goed gevoel

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 10:24

Er is zelfs onderzoek naar gedaan en daaruit kwam naar voren dat paarden die van jongsafaan gewend zijn aan en vertrouwd zijn met de mens veel makkelijker aanpakken dan paarden waarbij dat niet is gebeurd. Maar zoals met alles geldt waar 'te' voor staat is niet goed. Ofwel je moet een jong paard (veulen, jaarling, etc) wel paard laten.

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 13:55

Ik besteed elke dag zo'n tien minuutjes aan het veulen: halster om en af doen, voetjes laten geven en toen ze nog gedeeltelijk op stal stonden, moest ze ook elke dag meelopen aan een touwtje naar het weiland (nu staan ze 24/7 op de wei), en ook overal even aanraken, aan de oren enz. Maar ik ga er niet langer bijzitten, want opvoeden dat doet mijn merrie wel en dat kan ze veel beter dan ik!

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 14:03

als je zo'n veulen maar laat staan zonder er iets aan te doen.. dan krijg je later problemen.. ze zijn dan helemaal niet hand tam enzo. Nou hebben we 2 paarden op stage die 2 jaar op de wei hebben gestaan. Nou zijn ze 2,5 jaar en hebben ze voor het eerst echt contact met mensen. Die paarden kregen we in het begin echt niet te pakken hoor! Ze zijn gewoon zo bang voor mensen, en dan gaan ze slaan en alles. Dus zoals jij bezig bent vind ik het beste. Zolang jij maar de baas blijft en het veulen niet te brutaal.

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 15:29

Pffffff .... dat verhaal over dat veulens verwend en dominant worden van menselijke aandacht is zoooooo ouderwets en zoooooo achterhaald . Ik ga absoluut helemaal met bovenstaande meningen mee.

Lekker verder kroelen en oefenen met je veulen dus!!!

SjilliejJj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 15:31

ik ben altijd vaak met me veulens bezig ze staan 24u/24 in de weide
ze komen zelf kijken en dan spelen we wat.
zelf vindt ik dit beter
ik heb een 3 jaarse gekocht die van de weide kwam en niets kende en het is echt moeilijk om een 3 jaarse die niets kent het halster om te doen en aan de hand leren lopen

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 15:35

Volgens mij moet je gewoon niet 3 uur op een dag veulentje poetsen en invlechten, maar een kwartiertje aandacht vragen dmv halstertje om, meelopen met touw (en moeder waarschijnlijk wel nodig) en een zacht borsteltje eroverheen werkt alleen maar positief!!

BleikjA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 18:22

Ik vind dat je hem op het begin aan een halster moet laten lopen en voetjes geven enzo.. Maar als je veulen dat kent niet te veel mee gaan tutten. gewoon lekker met zn vriendjes in de wei laten staan. Heel afentoe herhalen wat je het veulen hebt geleerd zodat hij het goed blijft doen. Ik vind dat je paard zo veel meer respect krijgt. Mijn jonge paard heb ik pas met 4 maanden oud aan een halster leren lopen dat ging heel makkelijk (het zou wel handiger geweest zijn als ik het eerder zou hebben gedaan hor). Ze staat nu op een begrazing in een kudde van 21 paarden ze word alleen gepakt voor de hoefsmid enzo. Ze is helemaal niet bang voor mensen, ze was eerst zelfs eenekennig en dat is nu over! Dus ik geloof er zeker in dat je een jong paard gewoon op de wei moet laten staan...

akina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 01:44

Die van mij is nu een maand en al super mak ze staat al naast mams bij het hek als ze naar binnen gaan 's-avonds netjes te wachten tot ze haar halster om krijgt, en voordat ze naar buiten gaan worden ze eerst alletwee gepoetst kleintje alleen aan de anderekant van de box vast aan een touwtje gaat super ook al voetjes geven, en vanaf dag 1 daar mee begonnen en nu merk je het al super z'n veulen maar wel eerlijk blijven dit mag wel dit mag niet.
Nu goed opvoeden is perfect voor later heb hetzelfde met haar moeder gedaan nou die moet haar eerste bok nog geven. En is super lief alleen kroelen was er niet bij vind ze absoluut niet leuk, hopelijk heeft het veulen dat niet van haar moeder mee gekregen.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 07:48

Onze veulens komen vanaf dag 1 zowel sochtends als savonds in de hand. De rest staan ze gewoon op het land en ook dan proberen wij regelmatig even contact met ze te maken!! Aandacht is alleen maar goed, maar zorg wel dat het niet te veel word, dan krijg je idd van die vervelende ettertjes!!