Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
janderegelaa schreef:Een vriend van mij heeft een dood veulen van Discovery. Nu kon hij zo een aantal mensen noemen die ook een dood veulen van hem hebben.
!
ceasario schreef:
Bull.
Er sterven elke jaar veel veulens en vooral vroegtijdig.
Als je het probleem van dode veulens wild onderstrepen moet je het bij de merrie zoeken en de eigenaar van de merrie. En niet bij een hengst !
nl. Hygiene en Voeding laat op veel plaatsen te wensen over.
janderegelaa schreef:Overigens is deze vriend van mij een beroepsmatige fokker met hele goede paarden en dito verzorging.
Terugkomend op een herpesvirus wat gesuggereerd werd, EVA is óók een herpesvirus dat dode veulens kan veroorzaken en dat komt toch echt wel van een hengst af.
Ik denk dat je sommige gebeurtenissen best op een hengst kan schuiven, zo is er ook een zéér bekende hengst in Nederland die met enige regelmaat een veulen geeft met maar één of helemaal geen ogen.
janderegelaa schreef:Terugkomend op een herpesvirus wat gesuggereerd werd, EVA is óók een herpesvirus dat dode veulens kan veroorzaken en dat komt toch
echt wel van een hengst af.
CGJ12 schreef:Hmmmmmmm.........
Interessante discussie.
Zo op het eerste oog ligt de doodsoorzaak van veulens niet aan de vaderzijde. Maar anderszins weet ik wel dat in de rundfokkerij er veel meer statistiek wordt losgelaten op geboren kalveren. (geboortegewicht, geboorteproblemen en dergelijke). Bekend is namelijk dat stier A veel grotere kalveren produceert dan Stier B (bij dezelfde uiteindelijke grootte). Proefstieren met lompgrote kalveren komen niet op de eindlijst dacht ik zo. Ik ZOU me kunnen voorstellen dat er een verband is met doodgeboorten / geboorteproblemen en dat zoiets zich niet alleen beperkt tot runderen.............. (maar het is wellicht iets vergezocht bij paarden)
- en dat werkt niet, dus laten we nu ook niet de sterftecijfers vergelijken met een stapel uit de kluiten gewassen
-en! listiglistje schreef:CGJ12 je lijkt Hamoen wel![]()
De huidige indexen zijn al gebaseerd op de- en dat werkt niet, dus laten we nu ook niet de sterftecijfers vergelijken met een stapel uit de kluiten gewassen
-en!
chantal1 schreef:Ik vind het nogal wat, zo'n insinuatie...
Als je een toewijzing van schuld naar een hengst wil hebben moet je dat grondig onderzoeken en niet op een forum je info halen.
CGJ12 schreef:Hmmmmmmm.........
Interessante discussie.
Zo op het eerste oog ligt de doodsoorzaak van veulens niet aan de vaderzijde. Maar anderszins weet ik wel dat in de rundfokkerij er veel meer statistiek wordt losgelaten op geboren kalveren. (geboortegewicht, geboorteproblemen en dergelijke). Bekend is namelijk dat stier A veel grotere kalveren produceert dan Stier B (bij dezelfde uiteindelijke grootte). Proefstieren met lompgrote kalveren komen niet op de eindlijst dacht ik zo. Ik ZOU me kunnen voorstellen dat er een verband is met doodgeboorten / geboorteproblemen en dat zoiets zich niet alleen beperkt tot runderen.............. (maar het is wellicht iets vergezocht bij paarden)