Wie heeft er een dood veulen van Discovery?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Wie heeft er een dood veulen van Discovery?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 20:27

Een vriend van mij heeft een dood veulen van Discovery. Nu kon hij zo een aantal mensen noemen die ook een dood veulen van hem hebben.

Wij zijn nu nieuwsgierig wie er nog meer een dood veulen heeft.

Foto's van een levende zijn overigens óók welkom!

weule

Re: Wie heeft er een dood veulen van Discovery?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 22:04

ik ken veel levende veulens van hem, 1 dood veulen hoorde ik, maar dat had te maken met een probleem tijdens de geboort, merrie lag in de hoek ofzo...dus veulen doodgedrukt..

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 06:54

janderegelaa schreef:
Een vriend van mij heeft een dood veulen van Discovery. Nu kon hij zo een aantal mensen noemen die ook een dood veulen van hem hebben.

!

Bull.

Er sterven elke jaar veel veulens en vooral vroegtijdig.

Als je het probleem van dode veulens wild onderstrepen moet je het bij de merrie zoeken en de eigenaar van de merrie. En niet bij een hengst !

nl. Hygiene en Voeding laat op veel plaatsen te wensen over.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 06:59

haha, ik ben het deze keer volledig eens met ceasario!!.. ook ik zie het vaak misgaan, als ik zie hoe sommige mensen omgaan met een veulen, met laden en lossen, dan springen mij soms de tranen in de ogen, en als je dan een week later hoort dat het fout ging, en de merrie achteruit stormde en het veulen compleet platdrukte(en die dus overleed), dan zegt mij dat genoeg,... ook zie je vaak veulens die de hakken kapot hebben door te weinig strooisel.. of nog erger..., zonde!, maar ik heb nog nooit gehoord dat een hengst verantwoordelijk zou zijn voor de dode veulens, vaak is het onkunde van de eigenaar, vlak voor, tijdens of na de geboorte. Natuurlijk kan de eigenaar er niet altijd wat aan doen, soms maakt de natuur ook een foutje..., maar je kunt (volgens mij) zeker niet zeggen dat het aan de hengst ligt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 06:59

ceasario schreef:

Bull.

Er sterven elke jaar veel veulens en vooral vroegtijdig.

Als je het probleem van dode veulens wild onderstrepen moet je het bij de merrie zoeken en de eigenaar van de merrie. En niet bij een hengst !

nl. Hygiene en Voeding laat op veel plaatsen te wensen over.

en vergeet bovendien het herpesvirus niet dat momenteel behoorlijk heerst en al voor veel abortussen heeft gezorgd...........

janderegelaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 07:12

Geef ik dan iemand de schuld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 07:31

Je wijst wel heel specifiek naar 1 hengst, je had ook naar dode veulens in het algemeen kunnnen vragen......
.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 07:39

Hmmmmmmm.........
Interessante discussie.

Zo op het eerste oog ligt de doodsoorzaak van veulens niet aan de vaderzijde. Maar anderszins weet ik wel dat in de rundfokkerij er veel meer statistiek wordt losgelaten op geboren kalveren. (geboortegewicht, geboorteproblemen en dergelijke). Bekend is namelijk dat stier A veel grotere kalveren produceert dan Stier B (bij dezelfde uiteindelijke grootte). Proefstieren met lompgrote kalveren komen niet op de eindlijst dacht ik zo. Ik ZOU me kunnen voorstellen dat er een verband is met doodgeboorten / geboorteproblemen en dat zoiets zich niet alleen beperkt tot runderen.............. (maar het is wellicht iets vergezocht bij paarden)

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 07:44

janderegelaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 08:35

Overigens is deze vriend van mij een beroepsmatige fokker met hele goede paarden en dito verzorging.

Terugkomend op een herpesvirus wat gesuggereerd werd, EVA is óók een herpesvirus dat dode veulens kan veroorzaken en dat komt toch echt wel van een hengst af.

Ik denk dat je sommige gebeurtenissen best op een hengst kan schuiven, zo is er ook een zéér bekende hengst in Nederland die met enige regelmaat een veulen geeft met maar één of helemaal geen ogen.

Attitude

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 09:05

janderegelaa schreef:
Overigens is deze vriend van mij een beroepsmatige fokker met hele goede paarden en dito verzorging.

Terugkomend op een herpesvirus wat gesuggereerd werd, EVA is óók een herpesvirus dat dode veulens kan veroorzaken en dat komt toch echt wel van een hengst af.

Ik denk dat je sommige gebeurtenissen best op een hengst kan schuiven, zo is er ook een zéér bekende hengst in Nederland die met enige regelmaat een veulen geeft met maar één of helemaal geen ogen.

Laat me raden, het eindigt op ing?

amen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 09:07

oh ik dacht die andere, eindigend op C.....

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 09:16

janderegelaa schreef:
Terugkomend op een herpesvirus wat gesuggereerd werd, EVA is óók een herpesvirus dat dode veulens kan veroorzaken en dat komt toch
echt wel van een hengst
af.

Dat is duidelijk te kort door de bocht.....

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 09:33

Nou Jan, wil ik toch echt wel ff weten wie jij dan bedoelt, als er dan al twee goedgekeurd hengsten zijn die veulens afleveren zonder ogen....

Liselot11

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 09:36

Wat een onzin om zo'n titel er neer te zetten: "wie heeft er een dood veulen van Discovery?" Je suggereert hiermee dat de hengst Discovery vaak een dood veulen geeft. Waarom zet je er niet neer: Wie heeft er een dood veulen van Jazz/Flemming/Krack C/enz enz? Elk jaar zijn er veulens die dood geboren worden/dood gaan, door ongelukken, virussen, kleine wondjes, enz enz. Wat een onzin topic.

listiglistje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 10:04

CGJ12 schreef:
Hmmmmmmm.........
Interessante discussie.

Zo op het eerste oog ligt de doodsoorzaak van veulens niet aan de vaderzijde. Maar anderszins weet ik wel dat in de rundfokkerij er veel meer statistiek wordt losgelaten op geboren kalveren. (geboortegewicht, geboorteproblemen en dergelijke). Bekend is namelijk dat stier A veel grotere kalveren produceert dan Stier B (bij dezelfde uiteindelijke grootte). Proefstieren met lompgrote kalveren komen niet op de eindlijst dacht ik zo. Ik ZOU me kunnen voorstellen dat er een verband is met doodgeboorten / geboorteproblemen en dat zoiets zich niet alleen beperkt tot runderen.............. (maar het is wellicht iets vergezocht bij paarden)

CGJ12 je lijkt Hamoen wel
De huidige indexen zijn al gebaseerd op de - en dat werkt niet, dus laten we nu ook niet de sterftecijfers vergelijken met een stapel uit de kluiten gewassen -en!

chantal1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 10:26

Ik vind het nogal wat, zo'n insinuatie...
Als je een toewijzing van schuld naar een hengst wil hebben moet je dat grondig onderzoeken en niet op een forum je info halen.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 10:31

listiglistje schreef:
CGJ12 je lijkt Hamoen wel
De huidige indexen zijn al gebaseerd op de - en dat werkt niet, dus laten we nu ook niet de sterftecijfers vergelijken met een stapel uit de kluiten gewassen -en!

Da's zeker niet waar.
De indexering drukt in cijfers uit wat doorgewinterde en ervaren fokkers wellicht al wisten. Met die indexering is verder niks mis.
Meten is weten.

Zo gek zou het helemaal niet zijn om van de hengsten te weten of ze "zwaargeboorten" geven of juist niet.........

postbodesiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 10:36

Wat een belachelijke redenatie dat een hengst er op aangekeken wordt dat er veulens van hem dood worden geboren, hoe kom je erbij??!!

Er worden wel eens vaker dode veulens geboren en niet alleen van die hengst, het is gewoon stomtoevallig voor jullie dat het een Discovery veulen is maar dan hoef je niet een topic zo te openen !

listiglistje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 10:44

chantal1 schreef:
Ik vind het nogal wat, zo'n insinuatie...
Als je een toewijzing van schuld naar een hengst wil hebben moet je dat grondig onderzoeken en niet op een forum je info halen.

Wat een kritiek weer allemaal
Ik snap het punt van janderegelaa wel.
Het is geen insinuatie, maar hij plaatst hier gewoon een oproep.
Als er meerdere mensen zijn met een dood veulen van Discovery, vind ik vraagtekens zetten zeer terecht en zou ik persoonlijk ook graag willen weten waar het van weg komt!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 11:35

Een kennis van mij heeft zijn merrie drachtig van Discovery.

Het kan toeval zijn maar misschien ook wel een virus ja. Ik zou het ook niet durven uit te sluiten dat het bij de hengst weg kan komen. Maar harde beschuldigingen gaan me wat te ver, heb ik ts alleen niet horen zeggen, dus dat valt weer mee.

eilander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 11:57

CGJ12 schreef:
Hmmmmmmm.........
Interessante discussie.

Het lijkt mij dat dat zeer zeker mogelijk is,alleen bij paarden is dat nooit duidelijk in kaart gebracht.
Kunnen we misschien met proefhengsten beginnen?

janderegelaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 12:35

Ik snap de meeste van jullie niet zo goed, ik zie overal Topics waarin gevraagd wordt of nakomelingen van een bepaalde hengst iets mankeren dus waarom zou ik niet mogen vragen of iemand een dood veulen van Discovery heeft? Overigens gaat het wel om veulens die doodgeboren worden.

Wilawander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 14:03

Misschien handige info . Zijn die merries geent tegen Rhino/herpes? die doodgeboren veulens hadden? daar er extra wordt gewaarschuwd dat het heerst

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 14:31

Bij rhino worden de veulens volgens mij eerder geaborteerd. Niet doodgeboren.