Kleurdeskundige gezocht, hoe kan dit..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sita_

Kleurdeskundige gezocht, hoe kan dit..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 19:31

Naar aanleiding van dit topic.. http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=59&t=586864&hilit=

Ik kreeg de vraag hoe het mogelijk was dat uit een stekelvos hengst een een witte/schimmel merrie het mogelijk was er een bruinbont veulen uit kan komen.

Nu kan ik redelijk wat met kleurvererving..
Maar zodra er bont bij komt kijken haak ik even af..
Mij teveel lettertjes achter elkaar..

Wie o wie helpt mij!

Renza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 19:34

Als je niet weet wat voor kleur de schimmel oorspronkelijk was, is het best mogelijk dat dat vroeger een bonte was.
Schimmel kan vanalles dragen, dat niet zichtbaar is door de schimmelkleur

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 19:40

Het veulen is toch vosbont?
Ik denk idd dat de merrie eigenlijk bont was.

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 19:43

Dus zit er dan nog kans in dat het veulen op latere leeftijd ook wit word?

Ik zal morgen de ondergrond van zijn vacht eens bekijken.. Als dit lichter van kleur is dan zijn dekharen word hij toch bij het verharen lichter van kleur?

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 20:04

Kunnen twee oorzaken zijn: de merrie is bontgeboren, of de hengst was toch een andere. Gezien de twijfel, en ook een andere geboortedatum dan uitgerekend kan dat ook nog.

Normaalgezien kan uit een gekleurde hengst en een schimmel die daaronder gewoon gekleurd is (dus niet bont oid) geen bont veulen komen. Platenbont is dominant, dus 1 van de ouders moet altijd bont zijn.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Kleurdeskundige gezocht, hoe kan dit..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 20:39

De merrie is schimmelbont. Als je goed kijkt zie je midden op haar buik (linkerzijde) een wittere langwerpige vlek zitten, die min of meer verticaal staat.

Peterina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 13:55

sjietaah schreef:
Dus zit er dan nog kans in dat het veulen op latere leeftijd ook wit word?

Ik zal morgen de ondergrond van zijn vacht eens bekijken.. Als dit lichter van kleur is dan zijn dekharen word hij toch bij het verharen lichter van kleur?

Er zit zeker nog een kans 50% dat het veulen alsnog met de jaren een vosbont-schimmel (nb net zijn mama ) wordt.

Ondergrond vacht haren zijn helemaal geen indicatie dat hij/zij schimmel gaat worden omdat AL deze haren worden vervangen bij het verharen. Kijk liever of het een 'brilletje' krijgt rond de ogen, of er een paar losse witte haartjes op het voorhoofdje zitten, of er een paar lossen witte haartjes in de oortjes zitten. Voor de rest is het gewoon afwachten.

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 14:06

Dat bonte kunnen ze makkelijk van de voorouders erven.
Voorbeeldje: jij hebt blauwe ogen, je ouders hebben allebei groen. Hoe kan dat nou? Nou, omdat de reccesiefe gen naar boven is gekomen waardoor je blauwe ogen hebt. Misschien heb je het blauwe dan wel van je opa ofzo.
Zo kan het ook bij paarden voorkomen dat ze een totaal andere kleur hebben dan de ouders.

Peterina

Re: Kleurdeskundige gezocht, hoe kan dit..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 14:21

Bont slaat bij paarden geen generatie over en wordt alleen in DIRECTE LIJN geerfd, dus van ouder op kind.

Kleuren genetica bij paarden ligt vrij strak vast en met de afzondering van de agouti gene, kan je min of meer vaststellen welke KLEUR (vos of zwart) mogelijkheden je hebt.

Daar bont een dominante gene is ligt deze genetica ook vast ... om het te erven moet een van de ouders bont zijn.
Wat je wel krijgt - veelal bij paints - is dat de bonte patroon in zeer minimale vorm is, bijna niet-bont, en hier wordt dan veelal foutief gezegt dat het dan geen bont is. Met deze krijg je dan een verrassing als het veulen dan wel blijkt bont te zijn .... maar nogmaals het is terug te vinden in het ouderlijk dier.

Mensen genetica ligt heel anders dan dat van kleuren genetica bij paarden.
Laatst bijgewerkt door Peterina op 10-05-06 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 14:23

bij genetica gaat niets "toevallig"
bont kan je niet van verdere voorouders erven, maar moet je van mams of paps hebben

Mams lijkt mij idd ook bont geboren, maar nu helemaal schimmel "geworden"
Ik ken nog zo'n paardje (tinker ) als je naar irishcobsociety.net gaat en daar wanda intikt...

of de hengst was idd niet de juiste, maar denk dat het eerste is