waar letten jullie op als je een veulen(tje) fokt(fokken)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amystella

waar letten jullie op als je een veulen(tje) fokt(fokken)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 18:16

als jullie/ je een veulen fokt waar let je dan op? wat is belangrijk?
Wanneer houd je een veulen?

Mijn ouders letten op veel dingen,niet alles weet ik..

maar:

- bouw( mooi rastypisch)
- hoofd( waarom weet ik niet)
- de gangen zijn heel belangrijk
- extrieur( uiterlijk)
- beenwerk

En natuurlijk of veulens op keuring( als ze er heen gaan) goed presteren
Hengsten blijven minder snel dan merries
en kleurtje speelt ook rol( zwart hengstje houden we wel maar vos hengstje niet)..

barst maar los

Chupa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 13:41

het ligt er maar net aan wat voor iets je wilt fokken. Als je bijv. een erg "korte" merrie hebt waar je wat meer lengte in wilt hebben, kies je een iets "langere" hengst. het hangt er natuurlijk ook vanaf of je een spring- of dressuurgefokt veulen wilt. Ik vind het sowieso belangrijk dat ze ruim voldoende in het rechthoeksmodel staan, maar dat is persoonlijk. Natuurlijk let je op de bouw, drie goede gangen en ook vind ik de beenstand belangrijk (hoeft niet in alle gevallen erfelijk te zijn natuurlijk) Het hoofd maakt me persoonlijk niet zoveel uit; hoeveel toppaarden zijn er wel niet met lelijke hoofden?

agerrits

Re: waar letten jullie op als je een veulen(tje) fokt(fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 13:55

Citaat:
als jullie/ je een veulen fokt waar let je dan op? wat is belangrijk?
Wanneer houd je een veulen?

ik zou het veulen altijd opweien en pas na 3 jaar verkopen.
Ik zou letten op de punten die de hengst op de merrie zou kunnen verbeteren.
Belanrijk vindt ik dat het goed gaat, dus een gezond veulen en moeder goed gezond.

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 14:38

Ik kijk naar de verbeterpunten in zowel exterieur als beweging voor mijn merrie en heel belangrijk vind ik karakter. Ook moet de hengst mij aanspreken, dus ga ik een paar keer naar hengstenshows e.d. om hem in het echt te bekijken. Ook blijf ik in dezelfde fokrichting, namelijk dressuur en ik wil absoluut geen inteelt, niet eens ver in de stamboom. Ik heb vantevoren besloten dat als het een hengstje zou worden hij weggaat, en een merrie hou ik, het is gelukkig een merrie geworden!

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 16:32

Ik weet precies wat ik wil zien in een paard, en ik wil dus een paard fokken wat ik eigenlijk ook zo zelf had kunnen kopen.
Dan kijk ik naar mijn merrie, en probeer zo een hengst te kiezen die haar goede punten in tact laat, en haar minder goede punten kan verbeteren.

en dat valt nog niet mee om dan een passende hengst te kiezen - mijn merrie blijft daarom ook gust dit jaar

Wanneer ik het houd? Eigenlijk altijd.
Moet wel zeggen, ik sluit niet uit dat mijn huidige, zelf-gefokte merrie wel te koop gaat komen. Fokkerij is leuk, maar het kost me eigenlijk teveel tijd en het is een heel gedoe kwa regelarij. Ik denk dat ik toch liever een rijpaard heb dat een beetje braaf is, en dat moet mijn merrietje nog maar eens zijn...