midgie schreef:Een tinker is van hus uit een erg sober dier en hoeft in princiepe geen bijvoer als ze hooi en gras voldoende hebben.
Dat gaat dus echt niet in alle gevallen op. Wat ook meespeelt is dat er zoveel verschillen tussen tinkers onderling zijn, qua verschillende types. Een tinker die meer 'bloed' voert zal ook een andere voerbehoefte hebben bijvoorbeeld. En in de hoeveelheid arbeid die ze verrichten zit ook nog een groot verschil, meer arbeid --> meer voer.
Zou ik mijn tinker alleen gras en hooi geven, dan blijft er niets van over. Hij krijgt de hoeveelheid voer die ik eerder beschreef naast de hele dag weidegang en 4x daags een bult hooi.
En een dik paard heb ik absoluut niet, integendeel, hij is moelijk op gewicht te houden. Zo zag mijn tinker eruit met per dag 1 kg haver, 3,5 kg sportbrok, 24/7 weidegang (wel vrij kale wei) en 3x daags een bult hooi:

Lijkt mij dan dat hij het er goed op doet.... Voeren doe je met je ogen, een boek kan daarbij een leidraad zijn, maar wat je ziet moet het uiteindelijk bepalen.
midgie schreef:Haver geef ik ze eigenlijk nooit , omdat ze om de sinpelen reden gewoon tinker meoten blijven en geen opgefokt paard.
Mijn tinker krijgt dus vrij veel haver, en het is geen opgefokt paard. Wel een paard met veel energie, en dat heeft hij ook nodig gezien het werk wat hij doet. Het is een paard met heel veel looplust, en langzaam is hij zeker niet. Hij kan best pittig zijn, maar is daarbij wel heel goed handelbaar en koel in zijn hoofd. Een klein kind zet ik er met een gerust hart op.