Mening gevraagd mbt uier drachtige merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

summerland

Mening gevraagd mbt uier drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 19:44

Onze merrie is volgens de 343dagen telling op 5 juli uitgerekend. Afgelopen jaar heeft ze bijna 3 weken te vroeg een volgroeit, erg groot veulen dood ter wereld gebracht.
Ik hou er dus rekening mee dat ze deze keer wellicht ook eerder gaat bevallen. Volens mij zou het dan rond 15 juni zover kunnen zijn.
Haar uier is sinds 4 dagen wat voller aan het worden. Dat is toch wel vroeg ofniet? Ik ben eigenlijk best ongerust. Wat denken jullie ervan?

Groetjes!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nog een foto van de merrie...
Afbeelding

tonie

Re: Mening gevraagd mbt uier drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:50

ja ik heb geen idee het is voor mij de eerste keer dat mijn merrie een veulen krijgt, maar die van mij heeft al ruim 8 weken een groter uier en nog steeds geen veulen.

het kan ook zucht zijn, moet je even kijken of je er met je vinger een kuiltje in kan duwen en dat blijft meestal even..

dan is het zucht (oedeem) en geen melk....

succes en laat het even weten....

Caletta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:58

Hi, dit is de eerste verandering van het uier, maar geen paniek. Dit komt nog lang niet. Achteraan zitten nog vouwen. Die moeten eerst helemaal weg zijn. Dan gaan de kreukels uit de bovenkant van de tepel en dan vult de tepel zich!! Ik zal even foto's opzoeken van onze merrie. Zij heeft haar veulen wel 2 weken te vroeg gehad (volgens telling hengstenboer), na 321 dagen dracht.

Caletta

Re: Mening gevraagd mbt uier drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 20:25

En dan nu de beloofde foto's. Caletta was 9 mei volgens hengstenboer en 15 mei volgens 340 dagentelling uitgerekend. 26-4 is het veulen geboren.

31-03-06, 294 dagen dracht
Afbeelding

21-04-06, 216 dagen dracht
Afbeelding

23-04-06, 218 dagen dracht
Afbeelding

26-04-06, 321 dagen dracht. Foto van de ochtend, 7.35 uur, 's avonds om 22.10 uur geboren. Vanaf 20.00 uur liet ze de melk lopen.
Afbeelding

Dan kun je een beetje zien wat ik bedoel. Bij de laatste foto zie je echt dat de tepels eruit ploppen, maar vanaf 216 dagen begon ze al te harsen aan 1 uier..... Toch heeft het gelukkig nog 5 dagen geduurd voordat het kwam. Maar er zijn ook merries waar dit hele riedeltje in een paar uur gebeurt of tijdens de bevalling, maar volgens mij wacht jouw merrie gewoon tot het veulen klaar is hoor.

Heel veel sterkte, want mijn foto's zijn alleen maar ontstaan uit stress, want iedere verandering is er 1 en vanaf dat ik hars zag sloeg de paniek ook toe, maar we hebben een gezonde hengst gekregen.

nikkessen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 09:59

Mijn merrie is vandaag aan de datum. Zo'n zeven weken geleden had ze al een vol uier waar de melk met straaltjes uitliep. We zijn daarom elke week naar de kliniek geweest om een scan te maken. Alles zag er goed uit. Ik heb wel uit voorzorg biest geregeld. Doordat de merrie al zo vroeg de melk liet lopen is er waarschijnlijk geen biest meer aanwezig in het uier. Als ik jou was zou ik me geen zorgen maken.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 10:44

Erm. die van mij is op 27 juni- 4 juli uitgerekend en die heeft nog noppes nada. Helemaal droog en uitgelubberd

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 13:34

Eigenlijk kun je er niet veel van op aan. Mijn eigen merrie kreeg geleidelijk een mooi vol uier en liet een dag voor de bevalling de melk lopen, in tegenstelling tot een stalgenootje, die heel weinig uier had en pas toen ze het veulen had, melk kreeg en een vol uier. Dus niet te snel te druk maken.

karinna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 18:52

Ik dacht dat ik, na 2 veulens gefokt te hebben, het wel zou kunnen onthouden hoe het ook alweer allemaal ging!
Wel nee dus, ik zit weer alle topic's door te nemen in de hoop dat het allemaal weer gaat dagen.
De zenuwen slaan toe!!!

Karinna is vandaag 317 dagen drachtig en heeft al een aardig uier, sinds 2 dagen druppel melk aan haar tepel (net als bij het paard van caletta), enorm dik en ze moet nog tot 8 juni.

Is er ook iemand die me kan vertellen hoe snel de banden kunnen verstrijken, want die zijn nog niet verstreken (ook al wordt het al wat slapper)?

Jolan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 11:20

paniek ook bij mij. Sjap is aan het harsen aan beide tepels. ook de banden zijn al verslapt. gistern gewaakt. Vandaag nog aan het harsen en superdikke benen. Heb haar weer in de wei gezet, verder is ze heel rustig. Dit is mijn eerste veulen, ben hartstikke nerveus en moe.