Probleem! Raad nodig: Merrie aanvaard veulen niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wings

Probleem! Raad nodig: Merrie aanvaard veulen niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 12:46

Heeft er iemand tips, mijn beste vriendin haar paardje is vrijdag nacht bevallen van een prachtig merrie veulentje! De bevalling is niet zo makkelijk verlopen, ze had al 8 dagen melk en die liep eruit maar het veulen liet op zich wachten, eindelijk vrijdag nacht kondigde ze zich aan! Na al 10 nachten dat mijn maatje mee in het stal had geslapen was dit echt een hele verluchting! Maar de nageboorte kwam niet mee, Ffaya had heel veel last en pijn en had niet veel interesse in haar veulen. Mijn maatje heeft uiteindelijk klaar gekregen dat ze het veulen liet drinken maar moest haar wel vasthouden. Nu de dierenarts is 's nachts nog geweest en heeft de nageboorte eraf gehaald, ze hong nog vast met de hoorn. Nu is het ondertussen zondag en Ffaya moet haar veulen nog altijd niet, ze doet het geen pijn maar duld het niet om te drinken, mijn maatje moet haar nog steeds vasthouden bij het drinken. Ook heeft ze niet echt het beschermende moedergevoel, waar we zo op wachten!

Heeft iemand raad, hoe we dit kunnen aanwakkeren?
Ervaring in zulke gevallen? Tips?

_Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 16:10

gefeliciteerd
helaas heb ik geen tips voor je maar hoop dat iemand je hier kan helpen, in ieder geval succes

wings

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 18:45

Oef,

Ik ben opgelucht, ik had beloofd aan men maatje dat ik als ik naar mijn paardjes ging om even langs Ffaya te passeren zodat ik kon zien hoe ze reageerde wanneer er niemand bij is, komen we ginder en wat zie ik, jaja we stapten uit en gingen dichter bij kijken, Maron (zo noemt het kleine wonder) stond te drinken bij haar mama, en Ffaya bekeek mij en het leek alsof ze wou zeggen: Wat sta je zo verwonderd te kijken dat is toch het normaalste van de wereld. Ze stond er heel ontspannen bij, plots leek alles zo vanzelfsprekend.
Natuurlijk heb ik mijn maatje direct gebeld, ze was in de wolken net zoals ik... Oeffff... Wat een opluchting.

_Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 18:48

Gelukkig is alles vanzelf goed gekomen veel plezier nog met ze

cojolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 18:51

mooi dat alles zich eigenlijk dan vanzelf heeft opgelost,
Gefeliciteerd met het veulen en ik ben blij dat het is goed gekomen

anneM_Ajax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:12

gefeliciteerd
sommige merries hebben even de tijd nodig zo ook de moeder van mij nu jaarling. Die heeft nooit echt naar hem omgekeken, maar hij mocht na 26 uur wel zelf bij haar drinken
veel plezier met je veulen, geniet er maar elkker van voor je t weet issie groot