Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Zidalgo schreef:Onze merrie heeft ook zomereczeem. Ze heeft nu 3 nakomelingen gehad en die hebben het NIET. Onze merrie is geboren in Brabant en daar tot haar 6e gebleven. Daar had ze geen zomereczeem (bos en zandgrond)
) en hier kunnen paarden wel degelijk gruwelijk veel last hebben van zomereczeem hoor. Mijn paard heeft het heel erg gehad. Twee fokmerries van mijn buurman hebben het ook en hun veulens hebben (tot nog toe) nergens last van! Het is wel zo dat ze het in de loop der tijd kunnen ontwikkelen, dus je kunt niet stellen dat ze het niet alsnog zullen krijgen. We hebben een paard gehad dat hier als 28 jarige kwam en op zijn 31e begon hij ineens ook te schuren. Ik vind het niet direct de reden om niet te fokken met een merrie. [***] schreef:Ik heb een shet en haar moeder heeft licht zomerexceem, mijn pony niet maar dat is dan een kwestie van gelukkig toeval, ze had het net zo goed wel kunnen hebben want het is erfelijk.
Citaat:Erfelijk of niet? Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar de erfelijkheid van zomereczeem, maar een duidelijk antwoord is er nog niet. Er zijn dieren met eczeem-ouders die geen eczeem hebben en dieren van gezonde ouders die wel eczeem hebben. De gevoeligheid voor eczeem zou erfelijk kunnen zijn, maar een kind van eczeem-ouders hoeft niet per definitie die gevoeligheid te erven en als een dier de gevoeligheid erft hoeft dat niet per definitie te betekenen dat het dier eczeem krijgt, maar de mogelijkheid is wel aanwezig, het ligt er aan wat de oorzaak van de eczeem is bij de ouderdieren is.

fjordyloverr schreef:[***] schreef:Ik heb een shet en haar moeder heeft licht zomerexceem, mijn pony niet maar dat is dan een kwestie van gelukkig toeval, ze had het net zo goed wel kunnen hebben want het is erfelijk.
Zomerexceem is niet erfelijk...
Citaat:Als je met je pony wilt gaan fokken zou ik me dan ook zeker niet laten weerhouden door het feit dat je merrie zomereczeem heeft.

Citaat:Hoezo weet je zeker dat het beest gek wordt van de jeuk
nikkigioa schreef:Hoezo weet je zeker dat het beest gek wordt van de jeuk? Er is niet aangetoond dat een veulen uit een eczeemmerrie een hogere kans heeft eczeem te ontwikkelen dan ieder ander veulen. De verklaring dat jouw veulen eczeem ontwikkeld heeft net als moeder zou je in een andere hoek moeten zoeken. Maar niet in erfelijkheid!Bv. de omgeving waar zowel moeder als kind staan. Er schijnt ook een relatie tussen voeding en eczeem aangetoond te zijn maar daar weet ik verder niks van.
nikkigioa schreef:Erfelijkheid bij zomereczeem is nog steeds niet aangetoond! Dat veulens van eczeemmerrie's ook eczeem ontwikkelen (zoals crossmonster zegt) komt vaak door externe factoren; doordat de veulens in dezelfde omgeving opgroeien als de merrie bijvoorbeeld. Blootstelling in de eerste drie jaar van het leven bepalen namelijk de hoeveelheid allergenen wat een paard aanmaakt tegen een bepaalde stof. Er is wel een verband tussen deze hoeveelheid allergenen en de ontwikkeling van zomereczeem. Wetenschappelijke onderzoeken kunnen vooralsnog geen erfelijk verband ontdekken. Als je met je pony wilt gaan fokken zou ik me dan ook zeker niet laten weerhouden door het feit dat je merrie zomereczeem heeft.
Luckystory schreef:
Ook is het zo dat zomereczeem meer wordt overgegeven van merrie op veulen dan van hengst op veulen. (dat kan dan bijvoorbeeld komen door die externe factoren) Maar nog iets dat er mee te maken kan hebben is het feit de merrie antistoffen doorgeeft aan het veulen. In beperkte mate tijdens de dracht en vooral tijdens de lactatie.
Maar dan vraag ik mij af, of je eventueel dit kunt omzeilen door bijvoorbeeld een heel vroeg veulen te fokken (in januari of zo) Omdat de merrie zo vroeg op het jaar nog niet schuurt. Of door ervoor te zorgen dat de merrie tijdens de dracht en lactatie niet in contact komt met muggen en alle andere factoren die een effect kunnen hebben op het doorkomen van de eczeem. (Dus merrie helemaal inpakken, eventueel verhuizen naar zee, voeding aanpassen,...)
trisca schreef:Luckystory schreef:
Ook is het zo dat zomereczeem meer wordt overgegeven van merrie op veulen dan van hengst op veulen. (dat kan dan bijvoorbeeld komen door die externe factoren) Maar nog iets dat er mee te maken kan hebben is het feit de merrie antistoffen doorgeeft aan het veulen. In beperkte mate tijdens de dracht en vooral tijdens de lactatie.
Maar dan vraag ik mij af, of je eventueel dit kunt omzeilen door bijvoorbeeld een heel vroeg veulen te fokken (in januari of zo) Omdat de merrie zo vroeg op het jaar nog niet schuurt. Of door ervoor te zorgen dat de merrie tijdens de dracht en lactatie niet in contact komt met muggen en alle andere factoren die een effect kunnen hebben op het doorkomen van de eczeem. (Dus merrie helemaal inpakken, eventueel verhuizen naar zee, voeding aanpassen,...)
Heb je hier misschien ook bronnen bij? Ik heb namelijk wel gesproken met iemand die onderzoek doet naar erfelijkheid van zomereczeem, maar hem niet gehoord over een grotere maternale factor.
)
http://www.tekstotaal.com/itchinfo.html#Erblichkeit
)