*spoed* een veulengarantie bij dekking is toch normaal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alexx

*spoed* een veulengarantie bij dekking is toch normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 13:59

Rosa gaat morgen lekker naar een mannetje toe, maar nu krijgen we dus geen veulengarantie(als ze niet drachtig is, dat we niet nog een keer hoeven te betalen om haar wel juist te bevruchten)
we krijgen alleen 20% korting voor de dekking het jaar erop... Dit vinden we een beetje vreemd, we betalen er toch vrij veel voor, en als er dan niets uitkomt, maar 20% korting.
Is dit gewoonlijk? of niet?

petraaken

Re: *spoed* een veulengarantie bij dekking is toch normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 14:02

veulengarantie wordt echt niet overal gegeven. Bij een guste merrie wordt ofwel een deel van het dekgeld terug betaald na 1 oktober ofwel bijna volledig teruggetaald. Sommige hengststation hanteren nog de regel van vroeger dat je het jaar nadien aan halve prijs mag dekken.

Mer1980

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 14:03

Je kan er wel om vragen ik heb het zelf wel eens als eis gesteld en de hengstenhouder ging ermee akkoord. Maar het is niet normaal.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 14:05

In duitsland is veulengarantie wel gewoon. Eigenlijk vreemd dat het hier niet zo is want je betaald om een veulen te krijgen.

Alexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 14:19

hmmm het is moeilijk, we gaan denk ik ook wel even overhandelen, want ik vind sowieso 20% echt héél weinig als er niets uitkomt, en ik ook m'n merrie 3 weken kwijt ben

Bucephalus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 14:19

[***] schreef:
In duitsland is veulengarantie wel gewoon. Eigenlijk vreemd dat het hier niet zo is want je betaald om een veulen te krijgen.

Misschien hangt het ervan af wat je afspreekt. Als je pecht hebt, is de hengst een jaar later duurder en mag je gewoon bijbetalen.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 14:26

Ik neem aan dat je het wel vaker dan 1x gaat proberen dit jaar ??

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 14:28

Ik krijg eerlijk gezegd liever mijn centen terug. Want een jaar nadien kan ik dingen van die hengst ontdekt hebben die niet bij mijn merrie passen.

Alexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 14:43

ja idd,
@sammie; ze blijft daar 3 weken staan dan

jessje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 15:09

Is een veulengarantie nog iets anders dan een levend-veulen garantie?
Ik dacht dat dat hetzelfde was, maar nu begin ik te twijfelen...
Bij de hengst waarvan mijn merrie gedekt is is er een levend-veulen garantie, dus als m'n merrie nu nog verwerpt mag ik weer (zonder te betalen) laten dekken, en de garantie geldt voor 2 seizoenen.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 15:15

punkies schreef:
ja idd,
@sammie; ze blijft daar 3 weken staan dan

ja dat is 1 hengstigheid, maar dat bedoel ik niet. Tenzij je 3 weken in totaal bedoelt verdeeld over 3 hengstigheden. Als ze deze cyclus niet drachtig raakt dan kun je het dit jaar nog proberen. Dat bedoelde ik

Zannekin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 16:04

[***] schreef:
In duitsland is veulengarantie wel gewoon.

Waar dan precies? Ik heb nl in Duitsland nog nooit een veulengarantie gekregen, het is daar helemaal niet gebruikelijk.

besita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 16:32

Zannekin schreef:
[***] schreef:
In duitsland is veulengarantie wel gewoon.

Waar dan precies? Ik heb nl in Duitsland nog nooit een veulengarantie gekregen, het is daar helemaal niet gebruikelijk.

dacht ik ook al ..daar is het zelfs héél gebruikelijk van de volle pot te betalen bij de eerste insiminatie
Jessje : er zijn nogal veel mogelijkheden .bij Zangersheide is de veulengarantie vbv dat je 1/3 van het dekgeld betaalt na de eerste insiminatie en 2/3 als het veulen 14 dagen oud is .

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 16:48

ik weet toevallig van iemand die vorig jaar heeft gedekt bij Sandro hit, merrie aantal keer heeft laten opvoelen, laatste keer eind september op 4 maand ofzo, kwam er eind januari achter dat de merrie niet drachtig is, maar om dit jaar weer te mogen dekken, moet hij wel 1250 euro betalen, bovenop het dekgeld van vorig jaar (2500), prijzig veulen dus..(en dit jaar guste merrie)

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 16:51

[***] schreef:

Ja je betaald om een veulen te krijgen, maar het hoeft toch niet altijd aan de hengst te liggen als er iets misgaat? De hengst die doet zijn werk wel....

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 23:11

[***] schreef:

Er zijn in Duitsland ook zat hengsten waar je niet eens een gustregeling hebt, laat staan een veulengarantie.

Je koopt gewoon een aantal rietjes voor een x-bedrag en is je merrie drachtig heb je geluk, is ze niet drachtig heb je pech

Aeris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 08:53

Als Lisanne dit seizoen niet drachtig geraakt, dan krijgen we volgend jaar 50% korting...

Mn pensionhouderster heeft dan weer een levend-veulen garantie. Dit jaar is ze twee veulens verloren aan wat waarschijnlijk rhino was, en dus krijgt ze 2 nieuwe dekkingen bij die hengstenhouder.