Wat voor ras?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarijkeVanVl

Wat voor ras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 18:55

Hallo, Ik heb een vraagje.
Mijn vriend en ik zouden graag samen willen gaan buitenrijden. Maar alleen heeft mijn vriend nog geen eigen paard.

Ik zou graag willen weten wat voor paardje ik het beste aanschaf voor mijn vriend. Hij wil gewoon dat het een braaf paardje is waar hij gewoon kan op zitten en buitenwandelen.

Als hij galop zegt dan moet hij vertrekken in galop en How wil zeggen stoppen.

Prijs speelt geen rol.

Kan iemand mij helpen?
alvast bedankt.

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 19:08

Ik denk dat je dan gewoon moet zoeken naar karakter en niet op ras Je hebt haffies en fjordjes die heel heet zijn, maar je hebt ze ook die heel braaf zijn
Een hannoveraan is gefokt op zijn karakter Dat weet ik wel
Succes bij de zoektocht

Maaaike

Re: Wat voor ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 19:09

Dat heeft denk ik ook niet te maken met het ras, maar ook met hoe het paard opgevoed is en hoe alles geleerd is, en met het karakter. Niet echt rasbepalend dus.

MarijkeVanVl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 19:46

OKey, zou een quarter een goed paardje zijn? Ik heb gehoort dat deze zeer rustig zijn. En redelijk veel kunnnen verdragen.
Alvast bedankt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 19:49

RUI --> RPA

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 19:57

Tjah, van elk ras zijn er wel dat soort paardjes. Als ik jou was zou ik gewoon even zoeken op marktplaats, speurders of natuurlijk gewoon hier.

Kenzo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 08:55

Van ieder ras zijn er rustige en drukkere paarden. Er is niet een ras dat altijd braaf is en doet wat je wilt. Je moet gewoon op zoek gaan naar een paardje die voldoet naar jou eisen. Dat kan dus ieder ras zijn.

Kinee_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:32

Jaa inderdaad. Kijk, Arabieren zijn vaker iets heter, en Haffies vaker iets rustiger, maar dat verschilt écht per paard/pony.
Gewoon rustig kijken, dan vind je heus wel iets!

antiklit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 22:17

op zich vind ik een quarter een helegoede keuze. Koop er dan weleen die een beetje reining gefokt is die paarden regeren goed op stem en lichte zit hulpen, ik weet niet hoe je vriend rijd maar een beetje rijervaring is dan wel vereist.
Paarden hebben een mooie maat, zijn erg comfortabel, sterk op de benen en goed betrouwbaar.
Succes met je keuze

Kinee_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 16:27

Quarter is inderdaad een goeie!

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 18:03

Denk dat je gewoon bv een advertentie op marktplaats moet zetten met de eisen die je zoekt en eens kijkt wie er allemaal op reageert.
Het ligt totaal aan het paard zn karakter, al zou een pony zoals fjord/haflinger/tinker opzich wel geschikt zijn aangezien ook volwassenen erop kunnen rijden maar dan als nog is de één wat moeilijker van karakter dan de andere

panterbont

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 18:21

veel appaloosa paarden zijn ook erg lief en gehoorzaam ik heb er onlangs ook een samen met mijn vriend gekocht..mijn vriend is namelijk ook net begonnen met rijden!!

Lara_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 06:46

Misschien een paard dat western training heeft gehad.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:01

misshein een paard van een manege, die voor beginners is?

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 10:46

MarijkeVanVl schreef:
OKey, zou een quarter een goed paardje zijn? Ik heb gehoort dat deze zeer rustig zijn. En redelijk veel kunnnen verdragen.
Alvast bedankt.

Mijn advies is ook om in deze richting te kijken.
Mijn dochter rijdt western en heeft een paint horse, = quarter met vlekken, en ik kan bevestigen wat je hebt gehoord.

Enkele maanden nadat we waren overgestapte naar het western rijden heb ik een trainer, met tientalen jaren ervaring in de western wereld, gevraagd hoe het kwam dat al die quarters en paint zo een rustig, coole karakter hebben en zijn antwoord was : "al de moeilijke karakters zij opgegeten".

Dit is misschien een hard antwoord maar wel de waarheid. Quarters en paints stammen af van de paarden die vroeger, en nu nog, worden gebruikt voor het veedrijven in de VS.
Iemand die dit werk doet moet een paard hebben dat hij 100 % kan betrouwen en dit 7 dagen op 7, 24 uur per dag. Dus alle moeilijke karakters eindigde als biefstuk en stoofvlees.
Zo wordt er automatisch verder gekweekt met de goede karakters en krijg je overwegend rustige, coole paarden.

Een tweede factor is dat binnen de western wereld de meeste trainers en ruiters veel aandacht besteden aan de opvoeding van hun paarden : ze leren hun paarden dat de ruiter de leider van de kudde is.

Ik heb gezien dat je in Vlaanderen woont, wij wonen in de buurt van Lier als je eens wil kennis maken met onze paint mag je contact nemen en anders zou ik je adviseren om eens naar enkele western wedstrijden te gaan kijken of enkele western ranches te bezoeken.

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 11:05

Jolandeeeee en marcR, dit topic is al van 5 jaar geleden :+ :D

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 08:14

Vandaar dat dit topic op slot gaat. :)