MarijkeVanVl schreef:OKey, zou een quarter een goed paardje zijn? Ik heb gehoort dat deze zeer rustig zijn. En redelijk veel kunnnen verdragen.
Alvast bedankt.
Mijn advies is ook om in deze richting te kijken.
Mijn dochter rijdt western en heeft een paint horse, = quarter met vlekken, en ik kan bevestigen wat je hebt gehoord.
Enkele maanden nadat we waren overgestapte naar het western rijden heb ik een trainer, met tientalen jaren ervaring in de western wereld, gevraagd hoe het kwam dat al die quarters en paint zo een rustig, coole karakter hebben en zijn antwoord was : "al de moeilijke karakters zij opgegeten".
Dit is misschien een hard antwoord maar wel de waarheid. Quarters en paints stammen af van de paarden die vroeger, en nu nog, worden gebruikt voor het veedrijven in de VS.
Iemand die dit werk doet moet een paard hebben dat hij 100 % kan betrouwen en dit 7 dagen op 7, 24 uur per dag. Dus alle moeilijke karakters eindigde als biefstuk en stoofvlees.
Zo wordt er automatisch verder gekweekt met de goede karakters en krijg je overwegend rustige, coole paarden.
Een tweede factor is dat binnen de western wereld de meeste trainers en ruiters veel aandacht besteden aan de opvoeding van hun paarden : ze leren hun paarden dat de ruiter de leider van de kudde is.
Ik heb gezien dat je in Vlaanderen woont, wij wonen in de buurt van Lier als je eens wil kennis maken met onze paint mag je contact nemen en anders zou ik je adviseren om eens naar enkele western wedstrijden te gaan kijken of enkele western ranches te bezoeken.