Wie heeft er een nakomeling van Oscar of Uphill?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sterren

Wie heeft er een nakomeling van Oscar of Uphill?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 15:25

Hallo,

Zoals de titel al zegt:

Wie heeft er een nakomeling van Oscar (v. Wolfgang) of Uphill (v. Oscar) ?

Een van deze gaat het worden voor mijn merrie dat sowieso ,maar ben er nog niet helemaal uit.

Heb al zoveel mogelijk informatie bij elkaar gesprokkeld, maar ik zou het leuk vinden om ervaring en misschien wel foto's van mensen te horen/zien van nakomelingen van deze hengsten.

Ben benieuwd naar bouw, maat, kleur gangen etc...

Helemaal vergelijkbaar is dat nooit, maar toch gewoon leuk om te weten!

Ik hoor het graag van jullie!

Sterren

Re: Wie heeft er een nakomeling van Oscar of Uphill?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 15:27

Ik zie nu dat mijn topic verkeerd staat!

Help! Moet waarschijnlijk even verplaatst worden!

Stom!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 18:58

RPA --> F-AM.

_RobinA_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 22:02

Sterren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 07:45

Bedankt die foto's had ik niet, ben trouwens wel naar die hengstenshow geweest!

wilanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 07:50

Ik hoop volgend jaar een nakomeling van Uphill te krijgen. Mijn Flemmingh-merrie is eind april geinsemineerd. Maar daar heb je niets aan. Ik vind het trouwens wel 2 heel verschillende hengsten, Oscar zou niet bij mijn merrie passen. Wat voor merrie heb jij?

Sterren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 08:25

Nee daar heb ik inderdaad op dit moment niet zoveel aan!

Daar heb je gelijk in ja dat het twee hele verschillende hengsten zijn.
Mijn voorkeur gaat uit naar Oscar.

Ik heb een Rex Magna x Transvaal merrie.

Ik hou gewoon van dit type paarden mijn voorkeur ging ook meteen uit naar Wolfgang alleen dat is me afgeraden omdat de kwaliteit van het sperma iets achteruit gaat en ik al een wat oudere merrie heb (15 naja oud..)
Dus vandaar kwam ik al snel uit bij Oscar & Uphill. Dat zijn naar mijn mening paarden met net iets meer massa dan anderen, meer maat en ook onwijze gangen.

Ik hoop dat mijn merrie snel geinsemineerd kan worden !

wilanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 09:19

Voor massa, maat en beweging moet je zeker bij Oscar zijn. Ik vind hem een echt vaderdier. Uphill komt uit een Apollonius xx moeder, voert dus vrij veel bloed en is een stuk fijner gebouwd. De verwachting is niet dat Uphill groot fokt. Zijn moeder is niet zo groot, ca. 1.65, en de merries daar weer achter zitten ook rond deze stokmaat is mij verteld. Dit waren voor mij juist redenen om hem te gebruiken naast zijn geweldig sterke achterbeengebruik.
Met dit mooie weer wordt je merrie nu vast snel mooi hengstig. Veel succes.

Sterren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 09:53

Ik wil opzich wel veel massa, en beweging...maat hoeft van mij niet zo heel veel. Mijn paardje is zelf 1.65, en ik zit niet op zo'n hele grote te wachten want ik wil er zelf mee gaan rijden. Maar de meeste zeggen dat daar niks van te zeggen valt, het kan klein maar ook groot uitvallen.. Het is toch afwachten, alhoewel Uphill is ook 1.68 en dat zou ik een mooi maatje vinden! Weet jij meer over de nafok van Oscar wat betreft de maat?

Ja ze zal vast snel hengstig worden ze staat lekker buiten te genieten van het zonnetje!

wilanta schreef:
Voor massa, maat en beweging moet je zeker bij Oscar zijn. Ik vind hem een echt vaderdier. Uphill komt uit een Apollonius xx moeder, voert dus vrij veel bloed en is een stuk fijner gebouwd. De verwachting is niet dat Uphill groot fokt. Zijn moeder is niet zo groot, ca. 1.65, en de merries daar weer achter zitten ook rond deze stokmaat is mij verteld. Dit waren voor mij juist redenen om hem te gebruiken naast zijn geweldig sterke achterbeengebruik.
Met dit mooie weer wordt je merrie nu vast snel mooi hengstig. Veel succes.

wilanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:28

Van Oscar kun je meer massa en maat verwachten dan van Uphill. Van Oscar is bekend dat hij gemiddeld vergrotend fokt.
Maar als de voorouders van je merrie meest grote paarden (rond de 1.70) waren is de kans al weer groter dat Uphill bij je merrie iets vergroot en zou je van Oscar wel eens een hele grote kunnen krijgen.

Sterren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 10:34

Ja voor zover ik weet zijn de (voor)ouders van mijn merrie niet groter dan 1.68/1.70.

En Uphill is ook niet zo groot...toch?

Ik denk dat het over het algemeen altijd een klein beetje gokken blijft..

Renate12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:51

ja volgende maand komt ons Oscar veulen uit een Karlstad moeder! Ben benieuwd wat het gaat worden, ben sowieso al fan van Oscar. Geweldige hengst.

wilanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:58

JeSSer schreef:

Daar heb je gelijk in. Je kunt een heleboel uitpluizen en zo proberen en goed passende hengst te vinden maar het is altijd afwachten wat moeder natuur doet.
Ik heb eens een veulen gefokt uit een merrie van 1.68, de hengst was ook 1.68 en het veulen was als 4-jarige goed gezond en nog geen 1.60 .

Sterren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 11:03

wilanta schreef:
JeSSer schreef:

Ik heb eens een veulen gefokt uit een merrie van 1.68, de hengst was ook 1.68 en het veulen was als 4-jarige goed gezond en nog geen 1.60 .

Daar hoop ik een beetje op , want ik wil wel heel graag met Oscar fokken.. ;

Mijn merrie 1.65, Oscar 1.75 en dan een leuk paardje eruit van 1.65/1.68...

Vele zeggen dat dat moet kunnen, maarja je weet maar nooit!

_RobinA_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:05

@JeSSer: Waar stond je daar ergens te kijken? Misschien heb ik je nog wel gezien.
Enne, bij de foto's zit ook nog een Oscar-veulen bij. Iets verder naar onder staat ie.

Sterren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 11:11

Unika schreef:
@JeSSer: Waar stond je daar ergens te kijken? Misschien heb ik je nog wel gezien.
Enne, bij de foto's zit ook nog een Oscar-veulen bij. Iets verder naar onder staat ie.

@Unika: Ja ik heb de foto van het Oscar veulen gezien ja! De foto ook net. Wij stonden niet aan de zijkant maar aan de voorkant zeg maar, en ik kwam met mijn moeder iets te laat aan... Wij moesten er ruim anderhalf uur voor rijden...
Maarja je moet er iets voor over hebben hé! Het was de moeite iig waard!

_RobinA_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:15

Wij moesten er ook anderhalf uur voor rijden .
En ik heb niet eens een merrie. Ik heb een ruin

Sterren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 11:15

Ow haha! Nou wat geeft het! Het was de moeite waard erg leuk om naar te kijken!

YoJcE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 22:59

Ik ben ook erg benieuwd. Wil uphill gaan gebruiken voor mijn Houston X Jazz merrie waarschijnlijk.

Belangrijkste wat ik wil weten is: hoe is de gallopade van jullie nakomelingen of hebben jullie ze op de HK gezien misschien?

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 23:22

Ik wil hem ook graag gebruiken dit jaar op mijn keurmerrie van Krack C x Jetset D x Michelangelo. Ik wil vooral front verbeteren en moet niet meer karakter krijgen (merrie is een heethoofd). Ik ken veel nakomelingen uit de merriestam en die zijn allemaal groot. Scheelt een stuk als je ook dat te weten kunt komen. Veel uit de stam hebben als jonge paarden weinig front en moeten echt een jaar of 5 zijn om mooie complete paarden te zijn. Aangezien in Oscar Farn-bloed zit, hoop ik dat nu in de lijn te kunnen fokken; ik hoop dan ook op een merrie (maar ben volgend jaar met een gezonde hengst net zo blij).
@Wilanta: is jouw Flemmingh ook een laatbloeier?
@TS: op grond van papier (Rex Magna xx) zou ik eerder kiezen voor Oscar dan voor Uphill. Met de eerste fok je ongetwijfeld meer massa. Heb je al eerder een veulen met je merrie gefokt?

Ik hoor natuurlijk ook graag wat jullie van mijn keus vinden. Flemmingh, Jazz en Ferro-bloed is voor mij geen optie. Ik wil een goed sportpaard voor de gemiddelde gebruiker fokken (Anky en Imke hebben er al genoeg). Het lijkt erop dat me dat met m'n eerste veulen is gelukt (een Ronaldo, nu vier, heel mooi dier, goed lopen en heel werkwillig en braaf).

wilanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 08:33

@ Marion71: Mijn Flemmingh is inderdaad een laatbloeier. De combinatie met Uphill was heel geslaagd. Het hengstveulen is reservekampioen geworden op de fokdag in Harich en later op de Star Sale verkocht.
Wat karakter betreft was hij al wel vroeg veel hengst maar hij bleef heel handelbaar.
Of Uphill voor jou merrie de best keus is weet ik niet. Ik zou op grond van het papier eerder voor Oscar gaan. Oscar geeft front, body, kracht en beweging mee. Uphill geeft ook front, kracht en beweging maar voert veel meer bloed en fokt ieler en kleiner.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 13:59

Ergens loopt al een topic van de Oscar en Uphill nakomelingen, via de zoekfuntie te vinden! Daar kun je ook altijd je vraag kwijt! Zelf hebben we ook een Oscar hengstveulen waar we echt meer dan tevreden mee zijn!

Brandweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 22:04

Uphill fokt niet klein. Mijn Uphill van 1 jaar oud is de grootste van de groep samen met een andere uphill. Ook fokfanaat had een grote Uphill, dus volgens mij is dat echt niet waar. Zie inderdaad het topic over Uphill nakomelingen voor foto's van beide. http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=114&t=968369

Mijn Uphill x Krack is in ieder geval goed uitgevallen. Zo goed dat ik het nog een jaar probeer voor een merrie

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 22:07

Uphill zorgt inderdaad niet voor kleine veulens, maar ook hier ligt het eraan wat voor moeder je hebt en de lijn erachter. Uphill is wat korter en compacter dus heb jij een compacte merrie heb je kans op een kleiner veulen. Fok je met een merrie van boven de 1.70 bijvoorbeeld heb je daar weinig kans op (mits de lijn redelijk aan de maat is)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 08:27

Slotje. Dames dit topic is al 3 jaar oud.