Rijden op een belg, anders?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Viev1

Rijden op een belg, anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 12:01

Sinds zaterdag heb ik, samen met een vriendin, twee verzorgpaarden. De ene is een belg, de andere een gewoon recreatiepaardje. Met de belg heb ik gisteren voor het eerst gereden.
Dat was echt heel apart! Ze rijden heel anders dan de 'normale' paarden. Het zadel lag niet echt stevig had ik het idee en in draf had ik moeite met mijn evenwicht.
Ik heb horen vertellen dat belgen geen ruggengraat hebben en dat het daar mee te maken heeft. Maar ieder paard heeft toch een ruggengraat? Haha, nu weet ik het niet meer
Hebben jullie ervaring met het rijden op een belg? Lijkt me leuk om te lezen!

Groetjes!

malouuu

Re: Rijden op een belg, anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 12:04

whahahahahaha geen ruggengraat?

lijkt me sterk

ik heb nog nooit op een belg gereden, zou het wel ontzettend graag een keer willen doen, maarja geen belg hier in de buurt te bekennen

gamblerlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 12:08

Ieder paard heeft een ruggengraat alleen bij het ene paard merk je dit meer dan bij een ander paard. Dit heeft alles te maken met de bouw van het paard. Doordat een belg meestal een erg brede rug heeft voel je de ruggengraat minder..

Maar geen ruggengraat is onmogelijk!!!

Targaryen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 12:48

Maaikoetjee op bokt heeft een tijdje een Belg gereden.
Ik ben 2 of 3 keer meegeweest en heb er ook een keer op gereden. Het rijd idd wel anders, ik was geen grote, logge stappen gewend zeg maar. Maar ik vond het wel heerlijk zitten!

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 12:50

Ik heb nooit problemen gehad met het rijden van onze belg Wou haar zelfs evt. starten in de dressuur, maar ben nu volop bezig met mijn eigen kwpn-er

Viev1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 12:53

Asha, is het dan niet dat het zadel schuift enzo? Ik heb het gevoel dat ik niet helemaal stabiel op het paard zit. Heeft dit dan met het zadel te maken? Wat voor zadel heb jij erop liggen?
Wel leuk trouwens dat je haar zelfs wilde starten in de dressuur. Heb je misschien ook foto's? Ben benieuwd hoe het er uit ziet enzo

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 13:48

Het zit breeeeed Galop kost ze wat meer moeite evenals voorwaarts-neerwaarts. het kan allemaal wel, maar je moet er net iets meer energie insteken om het goed te krijgen.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 13:52

Horsy1 schreef:
Asha, is het dan niet dat het zadel schuift enzo? Ik heb het gevoel dat ik niet helemaal stabiel op het paard zit. Heeft dit dan met het zadel te maken? Wat voor zadel heb jij erop liggen?
Wel leuk trouwens dat je haar zelfs wilde starten in de dressuur. Heb je misschien ook foto's? Ben benieuwd hoe het er uit ziet enzo

wij hadden een zadel aan laten meten. Een wintec. Alleen toen ze drachtig was ging het zadel wel schuiven ik weet niet of ik nog foto's heb.

_rosita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 13:57

leuk... nog meer belgenrijders:P
dat het zadel schuift ligt echt aan het zadel en niet aan het paard.... ik heb een wintec dressuurzadel wat niet schuift en rij af en toe boomloos en ook dat schuift totaal niet..

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 15:50

yep, een goed zadel schuift ook niet op een belg. DIe van ons ging toen wel schuiven, omdat zij gewoon tonnetje rond was, en je de singel niet goed kreeg

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 16:01

Wat ze denk ik bedoelen is dat de ruggegraat niet uitsteekt, maar echt "in" de rug ligt, een belg is op zijn rug veel ronder als een "gewoon" paard, waardoor je je zadel goed moet laten afstellen op de rug van je paard. Bij mijn tinker ligt de ruggegraat ook heel diep in de rug, loopt echt een gootje over haar rug heen! Mijn zadels liggen erg goed en verschuiven ook totaal niet moet ik zeggen.. En ook een tinker loopt anders als een KWPN Ze gooit veel hoger op, maar haar galop is heel vlak..

Jaan81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 17:43

roossie22 schreef:
leuk... nog meer belgenrijders:P
dat het zadel schuift ligt echt aan het zadel en niet aan het paard.... ik heb een wintec dressuurzadel wat niet schuift en rij af en toe boomloos en ook dat schuift totaal niet..

Mee eens!
Mijn zadel schuift ook totaal niet! (alleen als ik opstijg en mevrouw heeft haar buik ingehouden bij het aansingelen....... )
Ik zag dat je het topic van de trekpaardenfans hiero al had gezien. Daar staan ook foto's op van trekpaardjes met zadel. (o.a. die van mij)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 19:29

Heb een poos terug op twee belgen gereden. Pas op het is echt verslavend.

Het zit heerlijk wij hadden trouwens westernzadels er op. Aan het ritme moeten sommige soms even wennen. In galop lijk je te vliegen en met een sprongtje ook....

Tsjah weer een belg-verslaafde...

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 21:11

ik heb ook een trekpaard.
ja het is anders maar dat is de kick toch?
ik vind haar zitten als een huis en als ze draaft zou je zo een bakkie koffie kunnen drinken
wat wel lastig is is dat als ze iets in haar kop heeft je nogal wat spierballen nodig hebt,1000kg paard hou je niet zomaar tegen
ik vind het geweldig!
p.s. nog meer belgen rijders uit zeeland?

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 22:31

De eerste keer dat ik op een belg zat (al was het eigenlijk een nederlands trekpaard) was gelijk zonder zadel.. Ik weet nog dat de draf geen succes was en ik dr bijna vanaf stuiterde

miss_annetjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 08:59

geen ruggengraat
ik denk niet dat dat het geval is

Nienke86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 09:01

haha elke paard moet een ruggegraat hebben neem ik aan .
Ik heb zelf nooit een belg gereden wel een kruising tussen fries belg reed ook heel erg lekker, en die was ook heeeel erg breed
Maar nog veel plezier met ze

kidding

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 09:06

Er is iemand die met een belg m dressuur start.geloof dat het in de paardenkrant stond.Nou vind het geweldig moeten meer mensen doen!!!

Jaan81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 09:10

Dat is dressuurbels hier op bokt. (zie ook trekpaardentopic, daar staat de link naar de krant e.d.)
Ik ben ook echt van plan met Tycho (is nu 1 jaar) te gaan lessen, in de bak te gaan rijden en te gaan dressuren.
Als je ziet, dat Fleur (is bijna 13) die ik sinds een jaar met gebroken bit rijd, ook al netjes aan het bit kan lopen, aande teugel zelfs soms en mooi met stelling loopt in de bochten, terwijl ze dat nóóit eerder heeft moeten doen, vind ik dat toch wel erg gaef!

Ben dus benieuwd wat ik later met Tycho zal kunnen bereiken

Viev1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 09:56

Jaan81 schreef:
roossie22 schreef:

Ik zag dat je het topic van de trekpaardenfans hiero al had gezien. Daar staan ook foto's op van trekpaardjes met zadel. (o.a. die van mij)

Ik heb idd het topic gevonden! Echt heel leuk dat nog meer mensen op een belg rijden. Dat had ik niet verwacht
Ik heb het er al met de eigenaar over gehad dat het zadel verschoof. Ze gaat er een kortere singel aanhangen en misschien iets van een bontje onder leggen. Dus ik hoop dat het dan verholpen is. Ik heb al een stukje gedraafd en dat vind ik toch wel hard gaan hoor, haha. Ben benieuwd naar de galop. Maar dat doe ik alleen als het zadel goed ligt, haha

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 14:47

Kan iemand de link van dat topic geven aan mij?

_rosita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 14:51

xxsweet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 14:52

Ik heb wel eens op een belg gereden. Ik vondt er niet veel anders aan.. Misschien dat je wat breder zit en dat het allemaal een beetje lomper is.. Maar ooh wat zijn ze leuk

kiekpjot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 16:59

Haha geen ruggengraat ..
Wat voor paard zou dat zijn ..
Maar belgse paarden rijden niet anders hoor ..
Want ik heb op ned. paarden gereden en rijd nu op belse en zit geen verschil in hoor

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 17:02

Pff geen ruggengraat (ok de zoveelste reactie). Als je er dan op gaat zitten dan zit je lekker diep, ik zie het al helemaal voor me hihi.

Ik heb nog nooit op een Belg gereden. Ik moest er wel een keer één vasthouden voor iemand, dat beest was echt huge!!! Lijkt me wel gaaf maar ook wel eng of zo, het zijn wel een heleboel paardenkilo's!