Veulen komt maar niet ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arvensis

Veulen komt maar niet ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 18:18

We hebben een paard op stal staan die 18 april is uitgerekend voor haar veulen, maar inmiddels 2 weken later is er nog geen veulen...
hoeveel weken mag een veulen later komen als dat de merrie is uitgerekend? en kan het kwaad dat het veulen er nog niet is?

groetjes stacey

lievenr

Re: Veulen komt maar niet ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 19:10

onze merrie is dit jaar 4weken en 1 dag overgegaan, en het veulen is perfect gezond. ik zou me geen zorgen maken, anders kun je raad vragen aan een DA ofzo.

maar er zijn veel merrie's die overgaan, de onze bv gaat altijd minimum 2weken over.

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 20:09

Hij komt als ie klaar is. Moet nog even de puntjes op de i zetten, dus hoop maar op een supermooi veulen!

Sammy78

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 21:52

kan iid langer dan een maand over tijd zijn. mocht ie langer dan een jaar dragen dan zou ik een keer informeren bij een dierenarts of zo.

Jikke1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 23:15

De dierenarts zal de geboorte niet op gang brengen, zoals bij andere dieren wel mogelijk is, maar het kan natuurlijk geen kwaad om een keer de dierenarts te bellen als je het niet vertrouwd!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 10:16

Ha, mijn merrie deed er vorig jaar 6,5 week langer over. Nu draagt ze al 2,5 week over (nog 4 weken te gaan?:D).
Ik maakte me er vorig jaar ook zorgen om. Mijn DA vertelde mij dat zij pas spreken van overdragen als een merrie het jaar uitdraagt. Eerder laten komen deden ze vroeger wel, maar nu niet meer omdat de ervaring heeft geleerd dat de 'gehaalde' veulens bijna allemaal korte tijd na de geboorte doodgingen. Oorzaak is vaak het niet volgroeid zijn van de longen. Het slechter worden van de placenta (zoals bij mensen het geval is) is bij paarden niet aan de orde. Snap je onrust heel goed. Als je je zorgen maakt, bel idd gewoon je DA voor advies. Je veulentje komt echt wel te voorschijn.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 12:04

De merrie van mijn vriendin is altijd twee weken te vroeg, behalve dit jaar. Nu is ze ruim twee weken over de uitgerekende datum heen .
Ze heeft mijn birthalarm in gebruik en mijn merrie is over twee weken uitgerekend..Gaat dus nog krap worden..De derde merrie zit daar ook weer twee weken na, pffft. Zou de temperatuur ook niet een rol meespelen? Het is niet echt heel warm geweest.

Basvdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 12:26

Bucephalus schreef:
De merrie van mijn vriendin is altijd twee weken te vroeg, behalve dit jaar. Nu is ze ruim twee weken over de uitgerekende datum heen .
Ze heeft mijn birthalarm in gebruik en mijn merrie is over twee weken uitgerekend..Gaat dus nog krap worden..De derde merrie zit daar ook weer twee weken na, pffft. Zou de temperatuur ook niet een rol meespelen? Het is niet echt heel warm geweest.

Er staan er ontzettend veel over de afgelopen tijd. Maar het is nu lekker warm, de veulentjes rollen allemaal de moeder uit!!

bokjes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:23

nou idd maar gewoon afwacht bij ons was het veulen ook veel te laat kwam pas na 372 dagen dus over het jaar! En super gezond!
Als het er niet uitkomt is het idd nog niet af!

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:06

teveel over tijd kan wel gevolgen hebben, zo kan het zijn dat de merrie een erg zware bevalling gaat krijgen (veulen groeit natuurlijk wel door), of ze kan last krijgen van zwangerschapsvergiftiging..dit hoeft niet altijd te gebeuren maar dit kan dus wel!!

bokjes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:18

Als de merrie gewoon normaal is en alleen een beetje loom doet er echt niets op! Je merkt het snel genoeg. Ons paard is bij de dierensrts bevallen ivm een eerdere bevalling 2 jaar terug!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:58

lievenr schreef:

maar er zijn veel merrie's die overgaan, de onze bv gaat altijd minimum 2weken over.

Dan draagt ze niet over, maar is haar draagtijd gewoon 2 weken langer dan jullie tellen, dan tellen jullie voor die merrie dus verkeerd. Draagtijd van een merrie is tussen de 320 en 360 dagen. Een merrie die altijd 360 dagen draagt is dus niet 20 dagen over, maar gewoon op tijd, haar draagtijd is dan 360 dagen. Bij zo'n merrie is een veulen op 340 dagen zelfs te vroeg geboren!

Dat een merrie overdraagt kan geen kwaad, redenen zijn hierboven al genoemd. Het veulen komt als het moet komen en "afgebakken" is. Dit zul je ook van de DA te horen krijgen. Overigens dragen dit jaar de meeste merrie over ivm het koude voorjaar.

En ik zal even temmen, dit topic hoort in KS thuis.

Sizzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 14:35

--> Kraamstal

silkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 16:20

Mijn haflinger was dit jaar ook bijna vier weken te laat. We hadden de hoop op een veulen al bijna opgegeven. Ze was namelijk ook niet ontzettend dik en totaal geen uierontwikkeling. Vorig jaar was ze "schijnzwanger" dus we dachten dat ze ons dit jaar weer had beetgenomen. Maar stond er 's ochtends toch opeens een veulentje bij haar in de wei. Alles is gelukkig wel goed gegaan en het veulen was eerder te klein dan te groot.

Dus gewoon geduld hebben, het komt vanzelf ook al zie je er niets van.

Arvensis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 19:37

bedankt voor jullie reacties
we wachten nog mooi eventjes af!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 20:59

Mijn merrie is vandaag na 364 dagen dracht bevallen van een kerngezond merrie veulentje.
Ik maakte me wel zorgen,maar de DA zei dat ik alleen maar kon wachten...tot het kwam..
En het kwam ook!
Echt,als het klaar is,dan komt het vanzelf.
Voor de baasjes is het wachten vaak erger dan voor de merrie's

bokjes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 07:47

hey gefeliciteerd!

Zie je wel met wachten wordt je wel beloond!

Heb ook foto's?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 09:38

Arvensis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 19:49

nee helaas, we zijn hier nog steeds aan het wachten
al heb ik niet het idee dat het nog erg lang zal duren, haar uiers beginnen nu echt wat op te zetten....

Vogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 19:51

Een paard is gemiddeld 10 - 12 maand zwanger. Hij kan dus een maand te laat zijn. Als je het niet vertouwd kan je altijd de DA bellen en info vragen.

Arvensis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 19:39

het veulen is inmiddels geboren
een gezond hengstveulen! zal binnekort eens even een fototje plaatsen.

branka16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 19:45

een paard mag dacht ik maximaal 13 maand dragen dan wordt de geboorte te zwaar (kunnen ze ovelijden aan de geboorte).
mijn dikkerd is ook 19 april al uitgerekend.

D_Travis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 20:28

mooi zo frysianhorsy!!
gefeliciteerd

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 20:32

Ha, gefeliciteerd.
Ben benieuwd naar de foto's..
Mijn paard is standaart 6 dagen over tijd.
De eerste x kwam hij 6 dagen over tijd om 12 uur.
2de x 6 dagen over tijd om 11 uur.
3de x 6 dagen over tijd om 1 uur.
dus het verschild altijd maar een paar uur.
En elke x ook een hengst.