Fokkersmening gevraagd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maessie

Fokkersmening gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 17:14

Ik heb een jonge Kwpn merrie lopen die helaas te klein is gebleven. Ze meet nu 1.52cm, al denk ik wel dat ze rond de 1.55cm uitkomt. Ze is nog geen drie, en nog volop in de groei. Het is een Columbus x Pion x Pericles. Graag zou ik van jullie horen wat jullie van haar exterieur vinden(goede én slechte punten!), en wat voor hengst jullie voor deze merrie zouden kiezen. (mijn eigen ideeën volgen later nog wel )
Ze heeft btw, een paar witte stippen en zwarte vlekken op dr lichaam... Geen idee waar dit wegkomt, misschien omdat er voornamelijk bruin en bruinschimmel achterzit?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Als toetje:
Afbeelding

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 17:18

Tja.. d'r zit niet veel hals op hé? Ze lijkt me nogal fors van achteren en overbouwd. Groot hoofd.

Een hengst? Geen een, eerst maar eens kijken hoe ze uitgroeit. Dit is géén fokmerrie. Sorry.

De afstamming sprak me wel aan.

maessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 17:21

Kleine aanvulling: ze heeft een supergoeie stap, een normale draf, een goede galop, en is erg los in haar lichaam. Of ze kan springen weet ik niet. Wat voor punten zouden jullie zo vanuit dit verhaal en foto's willen verbeteren? En met wat voor hengst?

Nils

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 22:02

Sammie schreef:
Tja.. d'r zit niet veel hals op hé? Ze lijkt me nogal fors van achteren en overbouwd. Groot hoofd.

Een hengst? Geen een, eerst maar eens kijken hoe ze uitgroeit. Dit is géén fokmerrie. Sorry.

De afstamming sprak me wel aan.

knap dat je aan de hand van de foto's kan zien dat dit geen fokmerrie is!!??...

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 23:03

Ik denk dat jij dondersgoed weet wat ik bedoel en anders hoor je hier (nog) niet thuis.

Anne_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 23:12

Ik zou met deze merrie ook niet één-twee-drie gaan fokken
Er valt wel veel te verbeteren, en dat is dan toch weer het doel van de fokkerij..

SophievdV

Re: Fokkersmening gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 05:29

Hoe oud is deze merrie?

Ze lijkt namelijk wel erg jong, mede door de onderbespiering. Wacht het anders even af totdat ze helemaal uitgegroeid is.

Staat ze ook in training?

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 07:48

Pletje123 schreef:
Hoe oud is deze merrie?

Ze lijkt namelijk wel erg jong, mede door de onderbespiering. Wacht het anders even af totdat ze helemaal uitgegroeid is.

Staat ze ook in training?

Als je goed hebt gelezen, dan kun je lezen dat ze nog niet 3 is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 07:53

Marijkeeee schreef:

Ik kan goed lezen maar dat zie ik ook nergens staan.

Je hebt je fokkersmening al van Sammie gekregen, ben ik het mee eens.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 08:15

Marijkeeee: waar zie jij dat staan dan? Heb alles nogmaals doorgelezen en kan het echt niet ontdekken Ben je soms paranormaal begaafd?

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 08:15

[***] schreef:
Marijkeeee schreef:

Ik kan goed lezen maar dat zie ik ook nergens staan.

Hmmm, gewoon in de 2e regel.....

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 08:16

Ow jeetje ja idd! Sorry!

martichr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 08:17

Pletje123 schreef:
Marijkeeee: waar zie jij dat staan dan? Heb alles nogmaals doorgelezen en kan het echt niet ontdekken Ben je soms paranormaal begaafd?

Er staat drie.. en geen 3.. maar dat is toch hetzelfde lijkt mij zo..

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 08:18

Ik had me excuses al aangeboden..

En over drie lees je sneller heen dan over 3

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 08:33

Ik vindt dat je dit zo moeilijk kunt beoordelen. Mijn 3 jarige kreeg een paar maanden geleden ook dit soort commentaar en nu ze eenmaal niet meer overbouwd is en in training komt is het opeens wat een leuk paard enz. Om zo bot te zeggen ik geen fokmerrie dat is onzin en heeft niks te maken met hier niet thuis horen. Ik denk dat het paard eerst eens even moet uitgroeien en ik denk dat dat nog wel eens wat centimeters zouden kunnen zijn. En dat je volgend jaar weer moet kijken

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 09:04

3 jarigen groeien nog een heel eind, maar.... op deze fotos lijkt je merrie groot in het hoofd, kort in de hals en zwaar in de bilpartij. bovendien is het beenwerk niet echt stevig...

Ik vind dit niet zo'n charmant paard op de foto. De merrie is niet alleen vrij klein voor paardenfokkerij, maar als ik die fotos zo zie, is haar bouw nou ook niet bepaald mooi kloppend.

Waarom wil jij fokken?
Ik hoop voor jouw merrie dat ze wel aardig kan springen, maar dat zou ik eerst willen weten alvorens ik haar zou overwegen als fokmerrie. Ik vind het sowieso niet een voor de moderne dressuurfokkerij.. ze doet me wat horizontaal aan, vandaar.

Je merrie zal niet de eerste kleingebleven merrie zijn dus superfantastische veulens kan brengen, dus je weet het niet eerder dan wanneer je het probeert. Maar ik kan niet overlopen van enthousiasme op basis van wat in dit topic te zien is.

listiglistje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 09:30

Sammie schreef:
Dit is géén fokmerrie. Sorry.

Dit zei de keuringscommissie ook van de moeder van Houston (ook een Pion en klein )
Vervolgens heeft dezelfde commissie Houston Keur verklaard

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 09:41

je moet echt eens over een jaar weer kijken. Die van mij zag er ongveer ook zo uit. Nu ze even flink gegroeid is en aan het werk komt zie je een heel ander paard.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 10:14

listiglistje schreef:
Sammie schreef:
Dit is géén fokmerrie. Sorry.

Dit zei de keuringscommissie ook van de moeder van Houston (ook een Pion en klein )
Vervolgens heeft dezelfde commissie Houston Keur verklaard

De moeder is er een van een tweeling, die is dus zo klein dankzij een reden. Bovendien zie ik het verband niet echt. Dit is geen directe Pion en dat wat jij opnoemt zijn totaal niet mijn redenen om te zeggen dat ik dit geen fokmerrie vind.

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 10:57

tjah... Ik denk dat ze eerst nog moet uitgroeien.. Haar hals is te kort en te verticaal en draagt het te hoog. Ik vind haar niet echt overbouwd. En als het wel zo zou zijn .. trekt dat nog wel bij in de laatste centimeters die ze groeit. Verder let ik bij fokken.. heel erg op de gangen.. en dat kan ik zo niet zien.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:34

Grappig, ik vind de hals juist helemaal niet verticaal aangezet. De merrie houdt haar hals hoog op deze fotos, maar dat ziet er niet natuurlijk uit. Denk dat zij kwa bouw horizontaler is aangezet. ik vind de houding op deze fotos trouwens nog steeds horizontaal.

Over de moeder van Houston enzo. Ik ken diverse kleinere merries die zelf prima in orde waren die een hele partij ongelooflijke goede paarden hebben gebracht, waarbij ook nafok van dik 1.67m. bij liep.
Schiet een merrie als fokdier niet af omdat zij zelf klein is. Dat doet het KWPN tegenwoordig wel en dat is gewoon kortzichtig. Ook uit kleinere merries is het soms zeer goed fokken. Liever een kleine merrie die zeer goed fokt, dan een beest van 1.70m. dat matig fokt.

Nou grenst deze merrie vooralsnog aan de ponymaat, dat is wel vrij klein voor de paardenfokkerij... als je hoopt een dier van 1.70m. te fokken, kan je beter een andere merrie gebruiken.

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:40

@Dees.. Kan wel zijn dat jij vindt dat ze haar hals hoog draagt.. Maar er zit gewoon weinig hals op... Naar mij idee te kort om er super veulens mee te fokken.. Maar nakomelingen voor je zelf kan natuurlijk altijd.

peninna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:48

Voor wat betreft de hals kan ik een heel eind met Dees meegaan. Als je de hoofd foto bekijkt zie je dat de hals daar al veel natuurlijker wordt gedragen en dat de hals dan ook veel mooier is.

Ook zou ik het fokken met een kleine merrie niet uitsluiten, al vind ik deze merrie wel erg klein. Bovendien lijkt het me verstandig eerst af te wachten hoe de merrie uitgroeit en te zien hoe ze springt.

Ook zou ik zelf eerst zeker willen weten of ze op de foto goed is voordat ik uberhaupt een beslissing zou nemen om te fokken.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 12:30

Dees schreef:
Schiet een merrie als fokdier niet af omdat zij zelf klein is. Dat doet het KWPN tegenwoordig wel en dat is gewoon kortzichtig. Ook uit kleinere merries is het soms zeer goed fokken. Liever een kleine merrie die zeer goed fokt, dan een beest van 1.70m. dat matig fokt.

Het KWPN schiet geen goede kleine merries af, en keurt geen slechte grote goed. Overigens is dat bij deze helemaal niet aan de orde die wordt nooit groot genoeg voor opname.
Dus als je al wilt fokken met zon merrie, hetgeen ik met de huidige markt geen aanrader vind, ga dan bij het NRPS zoeken.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 13:02