veulen halstermak maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

silkie

veulen halstermak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 16:01

Beste bokt'ers

Mijn kleine haflingermerrieveulen Silke, nu twee weken oud, heeft sinds zondag haar veulenhalster om.
Het was me een waar spektakel, maar na veel kunst en vliegwerk had ik eindelijk de drie riempjes vast (waarom is zo'n veulenhalster zo ingewikkeld en klikt het niet net zo gemakkelijk als een gewoon halster?) en m'n merrie ging bijna door het lint.
Nu begint het echte halstermak maken, maar hoe doe je dat nu handig. Vannochtend bijna m'n schouder uit de kom getrokken door het lieve beestje toen ik haar bij het halster vastpakte. Na een tijdje gaf ze het verzet wel op en kon ik haar lekker in de manen kroelen.
Maar ik voel er niet veel voor om deze actie erg vaak te herhalen.

Jullie weten vast en manier waarop je dit handiger aanpakt. Ik lees dat de meeste veulens bij jullie al kort na de geboorte een halster om krijgen. Maar hoe doe je dat ???!!???

Silke is verder echt ontzettend lief en eet al veulenbrokjes uit je hand, sabbelt aan m'n haar etc.

Graag jullie tips....

Lilliputter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 19:10

als het veulen een dag oud is zijn ze nog niet zo sterk dus hou je ze met de kont in een hoek en doe je het halster om,dan kun je ze nog wel goed houden,en als hij het eenmaal kent is dat geen probleem meer,en hij hoeft het geen uur op te hebben,bouw dat op van 10 min tot wanneer hij buiten is,dus een paar uur

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 20:52

en maak niet alle riempjes los, maar maar 1, die om het halsje moet. Trek het halstertje om het neusje en maak het vast. Klaar! En wel zo handig om het even in de stal te doen en gewoon meelopen met het veulen terwijl je hem omdoet, na een paar keer blijft ie vanzelf staan als ie doorheeft dat je hem geen pijn doet.

Mariska_28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 21:03

Gewoon even doorbijten idd. Mijn veulen was eerst ook een mietje, en hebben we klem in de hoek van de stal moeten zetten om haar aan te kunnen raken of een halster om te kunnen doen. Op die momenten dacht ik wel iets in de trant van "ojee wat een afstandelijk veulen, en zo wordt ze alleen maar banger'. maar het heeft super gewerkt, ik kan haar nu zelfs los in de wei gewoon kroelen etc. Gewoon even doorzetten dus .

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 23:41

-->KS

Parce

Re: veulen halstermak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 00:05

Wij hebben ons veulentje meteen de eerste dag een halstertje omgedaan omdat ze dan er gelijk aan wennen.
Werk met 2 personen, uiteraard in de stal en veilig bij mams. 1 houdt het veulen vast, 1 arm om de kont en 1 om de voorboeg en de ander doet het halster om. Alleen het riempje losmaken wat achter de oren langsgaat (dus kopriempje) zodat je maar 1 gesp hoeft vast te maken.
Werk rustig en zorg voor zo weinig mogelijk stress. Je verteld dat mams in de stress raakte en dat wil je voorkomen.
Doe het een paar keer samen met iemand en op een gegeven moment moet je het zelf kunnen doen. Ga niet rommelen met snoepjes of iets dergelijks, daar worden ze alleen maar vervelend van.
Laat het halster om in de wei (wel in de gaten houden) en haal het af op stal. Ga af en toe wandelen met het veulen in de wei (1 met mams en 1 met het veulen ernaast aan een touwtje) zodat ze dat ook leert en kennis maakt met tegendruk en netjes meelopen.
Succes!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 00:11

Niet aan het halster trekken, daar kun je nekletstel mee veroorzaken! Als je een veulen halstermak wilt maken, kun je het beste eerst een halstertouw achter de achterhand doen, zodat ze van achteren de stimulus krijgen om mee te lopen. Gaandeweg kun je het touwtje weglaten. Voor foto's kijk even hier:

http://www.horsekeeping.com/horse_care/ ... foal-2.htm

Halster sowieso nooit zonder toezicht omlaten. Beste tijdstip om met het halster te beginnen is sowieso een paar uur na de geboorte.

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 09:23

Poeh, lastig. Die van mij heb ik het halstertje gewoon de eerste dag omgedaan voro een half uurtje. Geen enkel probleem. Hij stond wel een beetje met zijn hoofd te schudden, maar dat was het dan wel.
Waarschijnlijk is die van mij gewoon heel makkelijk.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 17:38

een veulenhalster moet net zo makkelijk te sluiten en te openen zijn als een gewone halster. Er zijn soorten in de handel die je beter weg kunt gooien, klooidingen zijn dat. Zorg dus dat het halster makkelijk in de omgang is.

Als het veulen snel van je wegloopt kun je het beste in een hoekje beginnen met mams heel dicht in de buurt. Zet mams vast, of desnoods houdt iemand mams vast.
Als je rechts bent: maak eerst contact met het veulen kriebel en kroel wat langs de nek. Zet je linkerbeen voor het veulen dat het geen kant meer op kan.Het halster houd je in jouw rechterhand aan de rechterkant van de hals van het veulen (overheen of onderlangs) Daar waar de neus in moet schuif je aan. Je blijft contact met het veulen en de hals houden. Ook je knie moet aangesloten blijven.Dan de sluiting dichtmaken.

Ik hoop dat ik het begrijpelijk heb uitgelegd.

silkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 11:56

Bedankt voor jullie tips
maar..... mijn paard loopt eigenlijk altijd in de wei met een schuilhok/stal, maar die is niet zo gemakkelijk af te sluiten. Dus in een hoek van de stal is niet zo gemakkelijk bij ons.

Cassidy schreef:
Niet aan het halster trekken, daar kun je nekletstel mee veroorzaken! Als je een veulen halstermak wilt maken, kun je het beste eerst een halstertouw achter de achterhand doen, zodat ze van achteren de stimulus krijgen om mee te lopen. Gaandeweg kun je het touwtje weglaten. Voor foto's kijk even hier:

http://www.horsekeeping.com/horse_care/ ... foal-2.htm

Halster sowieso nooit zonder toezicht omlaten. Beste tijdstip om met het halster te beginnen is sowieso een paar uur na de geboorte.

Dat met dat touw achter de achterhand lijkt me zeker een goed idee.
Ik was ook niet van plan om aan het halster te trekken. Maar wat doe je wanneer het veulen zelf naar achteren trekt wanneer je het halster vast pakt? Ik dacht dat het geen goed idee zou zijn om los te laten, want dan heeft het veulen succes gehad met haar actie en zal ze dat waarschijnlijk altijd proberen. Of moet je dan toch gewoon loslaten?

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 23:21

Als het veulen naar achter trekt blijf je wel het halster vasthouden maar loop je rustig mee naar achteren, net zolang totdat het veulen stilstaat.
Niet gaan trekken en liever ook niet loslaten. Rustig praten en lekker met het veulen gaan kroelen als het stilstaat. Ze moet het fijn bij je vinden, ook met het halster om.

Als je gaat oefenen met het omdoen en afhalen van het halster probeer dan toch wel om de stal af te sluiten op de één of andere manier (neem aan dat er wel een deur in zit?).
Dit oefenen in de wei zou ik niet eens proberen, omdat het veulen dan sneller in paniek raakt en sneller wegkomt door de vrijheid om hem heen en dan bereik je juist het averechtse.