Keuringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

co2

Keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 23:19

Allereerst; ik heb geen flauw idee waar ik dit moet plaatsen. Als het verkeerd staat, Sorry!

Ik wil misschien in juli met mijn NRPS merrie naar de Provinciale keuring om haar te laten opnemen in het stamboek. Ze valt nu onder het HBRA. Mocht ze een predikaat krijgen is dat mooi meegenomen, maar daar ga ik eigenlijk niet vanuit.

Ik vroeg mij af hoe zo'n keuring nou precies in zijn werk gaat. Wat moet je precies doen, waar letten ze zoal op, wat telt het zwaarst, hoe moet je je voorbereiden, etc etc etc. Alle informatie is eigenlijk wel welkom.

Ik heb ooit eens gehoord dat de voorkeur uit gaat naar knotjes en een geschoren staart. Nou heeft mijn merrie prachtige lange manen en een redelijke bos staart en ik moet eerlijk toegeven dat ik niet van plan ben dit 'kort te wieken' Zou het een probleem/bezwaar zijn als er een mooie strakke hengstenvlecht in de manen gemaakt wordt en de staart gevlochten?

Ik kon helaas via de site van het NRPS geen directe informatie vinden, dus ik probeer het eerst via Bokt ipv mailen. Er zullen vast wel mensen zijn met verschillende meningen en tips, en dat heb ik liever dan een algemeen antwoord.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Saartje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 07:38

Die staart kan je wel invlechten maar die manen weet ik niet hoor ik heb het nog nooit gezien in ieder geval.ze letten op uitstraling en rassigheid,exterieur en het gaan van je paard.

batje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 07:44

Een hengstenvlecht is ook prima hoor.. De staart heb ik zelf los gelaten, maar die mag je ook vlechten.
Als je niet voor predicaten gaat zou ik gewoon zorgen dat ze schoon is en netjes ingevlochten. Je moet dan opstellen en in stap en draf langsdraven. Voor opname moet ze vooral rastypisch zijn en regelmatig lopen, dus dat lukt vast wel Succes! (ik ga btw volgens mij naar dezelfde keuring als jij)

co2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 15:02

En waar letten ze precies op kwa exterieur?
Hoe zwaar kijken ze naar de beenstand, het kruis, de hals, de boeg, enz?
Wordt wordt het meeste opgelet en wat telt het zwaarst?

co2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 10:37

Ik zag dat er ook nog een zadelrubriek was.
Wat houdt dit precies in?

Inno1985

Re: Keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 19:20

Dit topic ga ik ook even volgen.

Ik wil met mijn NRPS merrie ook naar de keuring, maar weet totaal niet hoe het in zijn werk gaat. Mijn merrie heeft geen predikaten ofzo, alleen een normaal papier.