Fokadvies, Numero-uno of Odermus R op deze merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rox04

Fokadvies, Numero-uno of Odermus R op deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 09:43

Hallo allemaal,

Wij hebben een 10 jarige merrie van Glendale x Le mexico x H. Alme Z x Rusching waters xx. Deze merrie komt uit de holsteiner "Ulana stam 242", misschien kent iemand deze stam. Het is de stam waar ook Joost, Ahorn en Rash R uit komen. Er komen in taotaal ruim 30 goedgekeurde hengsten uit de stam. Ook Wittelbach de Rohdium x Jetset D die nou de verrichtingstest loopt komt uit deze stam.
Maar goed het is weer tijd om deze merrie La hulana te laten dekken en ik ben erg aan het twijfelen tussen Odermus R en Numero uno. Ik wil graag een allround hengst omdat de merrie goede bewegingen heeft en ik deze er graag in wil blijven houden bij het veulen. De merrie heeft nou een hengst veulen aan de voet lopen van Unaniem. We zijn hier erg tevreden over en hij is 95 % zeker aan Lauw van Vliet verkocht.
Vorig jaar was de merrie gust gebleven en het jaar daarvoor heeft ze een veulen van Quasimodo Z gegeven, deze is op de Zangersheide veulenveiling verkocht. En haar eerste nakomeling wordt dit jaar 4 en heb ik nog in mijn bezit. Dit is een Negro en hier zijn we echt super tevreden mee.
We zouden graag wat meer oprichting bij de nakomelingen (op de Negro na) willen zien en vandaar dat wij ook aan Odermus dachten. En ja Numero-uno is naar mijn idee een super allround hengst die op veel merrie's past. En de merrie heeft een hengst nodig die veel maat doorfokt.
Ik zal er wat foto's bijdoen van de merrie en haar veulen van Unaniem en van de Quasimodo als veulen en van de Negro als 3 jarige.

Ik hoop dat jullie me nog wat verder kunnen helpen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
December 2005

Afbeelding
December 2005

http://www.mijnalbum.nl/Foto=WDNSV8NP
December 2005

Afbeelding
Longeerfoto's van toen hij 1,5 maand onder het zadel was, spierloos haha

Afbeelding

Afbeelding

Sorry zijn een beetje veel foto's geworden, vind het altijd moeilijk om te kiezen.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 10:50

Citaat:
spierloos haha
Dat hoop ik niet voor je.

Heb je ook een goede, duidelijke stand foto van de merrie zelf??

Rox04

Re: Fokadvies, Numero-uno of Odermus R op deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 10:58

haha nee idd gelukkig niet helemaal spierloos.

Heb jammer genoeg geen betere foto van haar. En aangezien mijn camera kappot is kan ik er nou ook geen maken.

Maar wat vind je er het beste op passen als je naar de foto's en informatie kijkt?

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 11:07

Mijn eerste ingeving was eigenlijk Odermus, maar daar zit ik nu sterk aan te twijfelen voornamelijk vanwege die hals.

Rox04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 13:33

Sammie schreef:
Mijn eerste ingeving was eigenlijk Odermus, maar daar zit ik nu sterk aan te twijfelen voornamelijk vanwege die hals.

Wat is er dan met de hals? Heb je het over de merrie of over Odermus?
Omdat we wat meer oprichting in het veulen zouden willen zien dacht ik in eerste instantie ook aan Odermus omdat deze zowiezo al een verticale halsaanzet heeft. Maar waarom vind je Numero-uno dan misschien beter passen qua hals?

TICKELS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 14:03

Als je maat wilt hebben voor je merrie denk ik dat je beter voor Odermus kunt gaan. Numero Uno geeft nog wel regelmatig een kleintje.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 14:44

Ik heb toevallig met beide hengsten een keer een veulen gefokt. Numero Uno zou mss strooien maar hij vergroot wel. Op mijn vorige merrie van 1.63 heeft hij in ieder geval ook vergrotend doorgefokt.
Heb nu een twenter van Odermus en die is ook flink aan de maat uit een merrie van 1.68, die maat haalt ze zeker. Odermus wil wel eens een onderhals geven dus je merrie moet een correcte hals hebben. Op de foto lijkt je merrie ietwat hetzelfde te hebben als Odermus, dus dan zou ik voor Numero Uno gaan, maar het is niet echt een duidelijke foto van je merrie.

fieke1009

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 14:51

hey sophie,

Ik dacht al dat ik je paardje kende toen ik hem op de foto's zag. Hij is toch wel al veel veranderd vind ik! ma goed je kent mijn voorkeur voor numero uno, je snapt waarom kijk maar naar mijn ventje. MAar daarbij moet je wel opletten met het karakter dat jouw merrie doorgeeft, mijn numero uno is heel braaf maar naar wat ik hoor is dat een beetje een uitzondering. Niet dat ze niet braaf zijn maar ze blijken toch wel wat libero neigingen te hebben. Ik zelf ken odermus niet zo heel goed dus daar durf ik niet zo veel over te zeggen. Ik heb nog een andere suggestie voor je, Cartier van de Heffinck, daarvan staat er nu een veulentje bij noud, uit een riverman merrie redelijk klein, en daar is een groot veulen uitgekomen. Erg mooi ook vind ik, met een mooie opgerichte hals.

Rox04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 16:07

fieke1009 schreef:
hey sophie,

Ik dacht al dat ik je paardje kende toen ik hem op de foto's zag. Hij is toch wel al veel veranderd vind ik! ma goed je kent mijn voorkeur voor numero uno, je snapt waarom kijk maar naar mijn ventje. MAar daarbij moet je wel opletten met het karakter dat jouw merrie doorgeeft, mijn numero uno is heel braaf maar naar wat ik hoor is dat een beetje een uitzondering. Niet dat ze niet braaf zijn maar ze blijken toch wel wat libero neigingen te hebben. Ik zelf ken odermus niet zo heel goed dus daar durf ik niet zo veel over te zeggen. Ik heb nog een andere suggestie voor je, Cartier van de Heffinck, daarvan staat er nu een veulentje bij noud, uit een riverman merrie redelijk klein, en daar is een groot veulen uitgekomen. Erg mooi ook vind ik, met een mooie opgerichte hals.

Hey Fieke,

Jij ook bokker!!! haha
Ik heb ook al van vele gehoord dat Numnero-uno's niet de makkelijkste zijn. Maar gelukkig is de merrie super braaf hoewel het af en toe wel een drammer kan zijn. Odermus had ik gekozen omdat hij veel maat en oprichting heeft. Vandaag was ik ff bij Hans Janssen en toen liepen daar ook 4 veulens van Cartier, ik vond het leuke diertjes met inderdaad ook veel oprichting en maat. Ik zal er nog eens even goed over denken.
Is die Riverman merrie die merrie die Noud van de winter in de B starte?

[***] schreef:
Ik heb toevallig met beide hengsten een keer een veulen gefokt. Numero Uno zou mss strooien maar hij vergroot wel. Op mijn vorige merrie van 1.63 heeft hij in ieder geval ook vergrotend doorgefokt.
Heb nu een twenter van Odermus en die is ook flink aan de maat uit een merrie van 1.68, die maat haalt ze zeker. Odermus wil wel eens een onderhals geven dus je merrie moet een correcte hals hebben. Op de foto lijkt je merrie ietwat hetzelfde te hebben als Odermus, dus dan zou ik voor Numero Uno gaan, maar het is niet echt een duidelijke foto van je merrie.

Klopt wel een beetje van die onderhals. Dat is wel jammer dat Odermus dat heeft, maar fokt hij het ook echt door of weet je dat niet?

fieke1009

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 16:18

ook bokker idd!
dat is idd die zwarte merrie die noud toen mee had. Toen had ze een beetje moeite met achter onderkomen door haar hele dikke buik. Maar ik vind van de merrie zelf dat ze goede gangen heeft vooral veel ruimte, cartier heeft die zelf ook en hij had ook een goed veulenrapport met veulens met veel maat. En dit veulen is ook echt een leuk ding
http://www.vdheffinck.be/n/h_cartier.htm

En mijn numero uno is natuurlijk wel geweldig:P ma hij is niet zo heel groot ik weet niet of dit een uitzondering is want volgens mij zijn de meeste veel meer aan de maat. Ik ken nog twee andere driejarige allebei dik 1.68 en de meeste zijn ook wat langer dan die van mij. Ma die andere zijn ook niet zo makkelijk:P ma goed ligt natuurlijk ook een stuk aan de opvoeding.
succes drmee. Nog een andere suggestie, Orame, vink ook een hele veelzijdige hengst maar qau maat weet ik daar verder niet veel van.

_lautje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 16:59

Als je maat wil hebben moet je opletten met Uno. Die wil nog al eens een kleintje geven.

supersambo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 17:07

En het karakter vind ik bij beide paarden wel een aandachtspunt. Wat die hals van je merrie betreft, de foto kan vertekenen maar lijkt een lichte onderhals, maar ik zie dat zo niet terug in haar nafok. Als maat en oprichting de doorslag moeten geven zou ik zeggen odermus.

Petto

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 17:17

En Lupicor dan? Fokt maat,front en beweging.Wij hebben een heel mooi merrieveulen van Lupicor uit een e-pony van 156m en ze kan lopen..!!
Succes met je keuze.

Rox04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 18:48

Allemaal heel erg bedankt. Ik heb gekozen voor Odermus. We laten een andere merrie van ons dekken met Numero-uno, deze merrie is groot maar zou wat luxer mogen zijn, ik denk dat Numero-uno dat wel kan toevoegen. Dus ik denk dat hij beter op die merrie past. Ja en Lupicor was ook wel een opsie geweest maar aangezien er zoveel hengsten zijn die eventueel wel zouden kunnen passen moet je toch wat kritischer gaan kijken en een selectie maken. Uiteindelijk bleven Numero-uno en Odermus over en de laatste wordt het dus. Ook omdat Numero-uno wel eens kleintjes wil geven en ik dat risico dan toch wat te groot vind om hem op onze niet al te grote merrie te zetten, daar vind ik het dekgeld ook te duur voor. Zeker als de nakomeling niet boven de 1.60 m zou uitkomen.

Andjena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 19:21

Leuk dat je voor Odermus gaat ik heb zelf een hengst jaarling van hem uit een Purioso merrie voor foto's zie mijn profile (Ashmaan)