castreren of fokken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

roompie

castreren of fokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 19:57

wij hebben sinds twee maanden een shetlander op stal
een hengstje die 23 mei, 1 jaar word
hij krijgt nu ondertussen een beetje hengstenkuuren,
o.a. tegen mijn merrie aan stijgeren en proberen te dekken, gelukkig komt hij er niet bij,
maar wat vinden jullie zouden jullie hem castreren of met hem fokken
het is NU een zwarte shetlandhengst
die ong. 1.10 word
met papieren
zijn officeele naam is Wijnand v. liemeer
en is ster.

nu is mijn vraag; fokken of castreren?!
Afbeelding
2 maanden geleden

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:13

Als ie goed papier heeft, kun je altijd wachten toch die 3 is en voor de keuring doen en als hij het dan toch niet word, kun je hem altijd nog casteren

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 21:04

Castreren.
Er zijn zat zwarte shetlandhengsten.

roompie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 21:14

Lieke schreef:
Castreren.
Er zijn zat zwarte shetlandhengsten.

ook met zulke goede papieren ?

vader;orion vuurbaak
moeder;rose v.d. amstelhof

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 22:44

Voor zover ik weet kan een jaarling geen ster zijn En als hij 1.10 zou worden dan groeit hij uit de maat, de max. stokmaat is namelijk 1.07.

Ik zou inderdaad zeggen castreren, veel fijner voor het dier zelf, en wat Lieke zegt is hard maar waar. Er zijn genoeg zwarte shetlandhengsten, ook met goede papieren, anders waren ze nooit goedgekeurd.

Want je hengstje zal ook nog eerst goedgekeurd moeten worden, je kunt niet zomaar (stamboek)pony's gaan fokken, en als je papierloze veulens gaat fokken, daar zijn er echt genoeg van......

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 23:30

Ja, ook met goede papieren.
Maar wat wil je met hem doen als hij goedgekeurd wordt?
Het kost een hoop geld en tijd om een hengst goed te laten keuren. Je hebt iid kans dat hij uit de maat groeit. Als hij met 3 jaar groter is dan 1.05 dan kan hij geen dekhengst meer worden.

En zoals ik al zei, er zijn zoveel zwarte shetlandhengsten, ook goedgekeurde dekhengsten. Als je niet van plan ben om serieus te gaan fokken zou ik er voor kiezen om hem te ruinen.
Dan kan hij gewoon bij je merrie in de wei blijven en zal hij ook minder hengstekuren.
Ik zou hem trouwens niet meer bij je merrie zetten. Misschien komt hij er nu niet bij, maar er zijn genoeg verhalen van shethengstjes die grote merries dekken. Als je merrie goed hengstig is dan zorgt ze wel dat hij erbij komt.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 07:52

Zolang hij niet goedgekeurd is niet mee fokken.
Ik neem aan dat je hem voor de lol(rijden, mennen, wandelen en dergelijke) heb en niet om volledig in te zetten als dekhengst.
Ik zou hem dus lekker laten castreren, dan heb je er zelf hoogst waarschijnlijk meer lol aan.

En ster? Heeft hij een 1e premie bij het NMPRS(die geven ster bij een 1e premie die ze als veulen al kunnen krijgen)? Dan zeker castreren, met zo'n papier kom je niet ver bij het NMPRS(volledig goed shet papier is leuk, maar niet bij het NMPRS waar ze luxe vragen).

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 13:22

Castreren...
Er zijn zo ontzettend veel shetlanders.. en daarom moet je zeker niet meer gaan fokken zonder gebruik te maken van een goedgekeurde dekhengst.
Zolang die van jou dat dus niet is, is het beter er niet mee te fokken.

Shetlanders vermeerderen zou strafbaar moeten zijn.. zo veel dierenleed.... zeker als de 'fokker' ook nog wil 'verkleinen'. Echt zielig.

Letsdunit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 16:01

Dennis schreef:

En ster? Heeft hij een 1e premie bij het NMPRS(die geven ster bij een 1e premie die ze als veulen al kunnen krijgen)? .

Dat klopt niet hoor, merries en hengsten van 3 jaar en ouder krijgen bij iedere 1e premie een ster.

Het goed laten keuren van een hengst kost veel geld bij het nsps, je moet wel iets heel bijzonders hebben wil dat gaan lukken. Bij het nmprs zal dit makkelijker en goedkoper zijn maar is er geen vraag naar dit soort hengstjes.

roompie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 16:10

bedankt voor al jullie reacties,