Een merrie van 3 jaar laten dekken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Manda

Een merrie van 3 jaar laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 22:55

Wij hebben een friese merrie (Abe346 x Tamme) van 08-08-2003.
We zijn er nog niet over uit wat we dit jaar met haar willen doen.
Wat is jullie mening over het laten dekken van een 3 jarige merrie. Ze is al regelmatig hengstig vanaf dat we haar hebben (toen was ze 2 jaar) en is vrij stevig gebouwd maar nog in de groei. Ze zal nog geen 4 jaar zijn als ze bevalt aangezien ze zelf laat geboren is.

FriesBN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 23:00

Ik heb het laatst aan mijn vee-arts gevraagd en die vertelde dat het een mooie leeftijd is, hij adviseerde wel dat het beter is om nog een jaartje te wachten, maar het kan wel. Ik twijfel zelf ook heel erg. Denk dat ik in het belang van het paard toch wacht tot ze 4 is, dan krijgt ze rond haar 5e het veulen. Denk dat het ook verschilt per paard misschien, sommige hebben zelf nog zo'n jonge uitstraling. Ik weet het zelf ook nog niet echt, ik heb zelf ook een fries. Ik twijfel ook nog heel erg......zeker omdat je ook vaak lees dat het bij friezen al moeilijk kan gaan tijdens de bevalling...succes

Manda

Re: Een merrie van 3 jaar laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 23:21

Dank je wel.
Ja deze heeft ook nog een jonge uitstraling. Ze is wel breed gebouwd enzo, maar qua gedrag best ´kinderlijk´. Ik heb ook absoluut geen haast, het is maar voor de hobby.
Dus volgend jaar is ook prima.

Maxielover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 23:38

Ikzelf zou het niet doen. Je paard is nl. nog jong en in de groei, als straks dat veulen er is gaat ie natuurlijk als een gek drinken en is je merrie zo mager. Als ik jou was zou ik er tot 4, liefst 5 jaar mee wachten. Beter voor de merrie, beter voor het veulen.

tessyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 01:53

mijn paard is net bevallen en wordt in de zomer pas 4

het kan dus wel maar ik zou voor de zekerheid ook nog een jaartje wachten

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 06:57

Mijn merrie is nu twee en wordt volgend jaar, als ze dus drie is, gedekt.

Bewust!

Wil graag met het dier de sport in en later (over een jaartje of tien) meer met haar gaan fokken. Ik vind vier jaar een mooie leeftijd om aan de slag te gaan met haar (goed doorrijden en dan wedstrijden etc). En ook om een veulen te krijgen.

Tenzij je paard echt ontzettend in de groei is. Ja.. dan zou ik er denk ik nog een jaartje mee wachten....

Hoewel het gemiddelde paard op 36 maanden (3 jaar dus) 97% van zijn uiteindelijke gewicht heeft bereikt en is dus bijna uitgegroeid

Liselot11

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 12:42

Als je paard goed genoeg is uitgegroeid en al een regelmatige cyclus heeft, kan ze best gedekt worden. In de natuur zou ze waarschijnlijk ook zo gedekt zijn omdat ze al een paar keer hengstig is geweest.

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 18:29

Maar in de natuur zijn de paarden uitgegroeid met 3 jaar en 'onze' paarden van tegenwoordig groeien nog een paar jaartjes door en zijn in hun hoofdjes nog veel langer 'kind'. Als je het toch voor de hobby doet, heb nog even geduld, een jaar is zo om.

getrouwd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 18:37

Ik heb ook een driejarige friese merrie, en die wordt nu geinsemineerd, heb ook even getwijfeld, of rijden of toch dekken, heb voor het laatste gekozen, ze is mooi aan de maat, en "kinderlijk"dat is mijn ruin van bijna 15 nog steeds( haha). Qua lichaam kan het prima, en voor de steun om volwassen te worden heeft ze mij, komt helemaal goed!