Met Ed en Peter verzekerd van hoge dekaantallen. Terecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bucephalus

Met Ed en Peter verzekerd van hoge dekaantallen. Terecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 09:55

In een aantal topics, dat de afgelopen tijd de revue is gepasseerd, zijn de namen van Hans Peter Minderhoud en Edward Gal veelvuldig genoemd als vaste dressuurruiters van (jonge) hengsten die worden gepromoot. Er is veel kritiek: de paarden zouden onder teveel spanning moeten presteren, woorden als 'getrixt' vallen en er wordt gesuggereerd dat wat je ziet niet goed is voor de ontwikkeling van de jonge paarden. Wat is je mening?

Excuseme

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 10:08

Er bestaan geen feiten alleen interpretaties- Nietsche

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 10:14

Ik vind ook dat ze onder teveel druk gereden worden,ik vind dat ze rustig de tijd moeten nemen voor de basisafrichting.En niet om die voorbenen eruit te zwaaien.

Bucephalus

Re: Met Ed en Peter verzekerd van hoge dekaantallen. Terecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 10:18

@ Excuseme, mag ik aannemen dat je van mening bent dat het zuiver speculaties zijn? Ik zal mijn onderschrift wijzigen Zo boor je op voorhand al elke discussie de grond in .

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 10:20

Ik denk dat de paarden die bij Ed en HP opgeleid worden een betere africhting krijgen dan bij de amateurs en het is dus ook geen wonder dat ze beter lopen dan de gemiddelde 3-4-5 jarige.
Dat van paarden te jong teveel gevraagd is een algemene tendens en dat gebeurd niet alleen bij hun. En het verschil is dat bij de paarden van HP en Ed de basisafrichting wel voor elkaar is en de amateurs die hun na willen doen de boel vertrixen.
Ik zou mijn paard er zo heenbrengen, alleen niet voor haar vijfde levensjaar.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 10:28

Bucephalus schreef:
@ Excuseme, mag ik aannemen dat je van mening bent dat het zuiver speculaties zijn? Ik zal mijn onderschrift wijzigen Zo boor je op voorhand al elke discussie de grond in .

Jouw onderschrift klopt! Mensen kiezen dit soort hengsten dus erg subjectief en op basis vaak van een modekleur en voorbeengezwaai.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 10:33

Nouja, dat is toch niks nieuws?

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 10:40

Sorry ik vind hun basisafrichting verschrikkelijk..geef mij maar een correct gaand jong paard,die zonder druk voorgesteld word.Hun hengsten zijn meestal standaar kort in de hals,de rug willen ze wegdrukken.Als ze een goed achterbeen hebben zetten ze doe er redelijk onder,maar altijd te weinig.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 10:43

Ga jij maar eens met een correct gaande jonge hengst in de brabanthallen of dergelijke accomodatie rijden!

En om Ed En HP nou de schuld te geven van de bekrompenheid van veel merriehouders vind ik niet terecht. Veulens van die hengsten verkopen en hengsten die in de belangstelling staan dekken sowiezo meer.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 10:48

Bucephalus schreef:
In een aantal topics, dat de afgelopen tijd de revue is gepasseerd, zijn de namen van Hans Peter Minderhoud en Edward Gal veelvuldig genoemd als vaste dressuurruiters van (jonge) hengsten die worden gepromoot. Er is veel kritiek: de paarden zouden onder teveel spanning moeten presteren, woorden als 'getrixt' vallen en er wordt gesuggereerd dat wat je ziet niet goed is voor de ontwikkeling van de jonge paarden. Wat is je mening?

Ik denk dat personen die menen dat het te zwaar is voor deze paarden hun verwachting in het algemeen te veel naar voren schuiven.

Maar daar is een fokkerij niet mee gebaat .

Een paard kan het of kan het niet. Maar genoeg is ook genoeg.

De eerder genoemde heren laten duidelijk zien wat een paard kan wanneer het ondergeschikt wordt gemaakt aan de mens.

Maar zij zijn ook nergens wanneer het paard niet de capaciteiten heeft om de show op te voeren. Want het is alleen maar show en daarbij blijft het.

Wanneer je de paarden op een lager tempo laat lopen zie je hun beperkingen en de HH zijn een kei in het verdoezelen van die beperkingen. Maar het is de wet van de grote getallen die deze beperkingen niet zien, vandaar de aandacht naar de hengsten toe die zij rijden
Laatst bijgewerkt door ceasario op 29-04-06 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorian_Gray

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 10:48

[***] schreef:
Ga jij maar eens met een correct gaande jonge hengst in de brabanthallen of dergelijke accomodatie rijden!

ehm? wat wil je nu zeggen, dat dat met een correct afgericht jong paard niet mogelijk is en dat er daarom wel getrikt moet worden?

(Waar mee ik dus niet zeg dat HP en Ed trixen)

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 10:53

Ze zouden in ieder geval naar de ontspanning toe kunnen rijden,maar ze maken genoeg taktfouten met die druk. Ik ben het er wel mee eens dat die paarden de capaciteiten moeten hebben omdat hun dat er anders ook niet zo uit kunnen rijden.Maarja aan de andere kant,wat heb je dan aan een nakomeling van die hengst,als je zelf niet zo kunt rijden en het wel vereist word om je paard zo te rijden omdat je anders hun capaciteiten niet voldoende kan benuttigen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 10:57

Ik zou zeggen ga er zelf eens opzitten.
Ik vind het ruiters die een jong paard zo weinig mogelijk storen en als er op een HK of iets dergelijks een hengst geshowt moet worden dan laten ze ze knallen ja. Er zitten fokkers op de tribune, geen mensen die bij een rondje instructie komen kijken.

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 10:57

Elisa2 schreef:
Ze zouden in ieder geval naar de ontspanning toe kunnen rijden,maar ze maken genoeg taktfouten met die druk. Ik ben het er wel mee eens dat die paarden de capaciteiten moeten hebben omdat hun dat er anders ook niet zo uit kunnen rijden.Maarja aan de andere kant,wat heb je dan aan een nakomeling van die hengst,als je zelf niet zo kunt rijden en het wel vereist word om je paard zo te rijden omdat je anders hun capaciteiten niet voldoende kan benuttigen?

Ik lees hier alleen maar weer uit wat zij verkeerd doen.
Zij doen niks verkeerd, zij mishandelen niet ,zij doen gewoon wat het grote onbenul van deze maatschappij wil zien.

Cool, Gaaf, Leuk,

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 10:59

Toch zijn zij een voorbeeld...

Ceas: dat is waar,maar eigenlijk is het te triest...

peninna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 11:07

ceasario schreef:
Wanneer je de paarden op een lager tempo laat lopen zie je hun beperkingen en de HH zijn een kei in het verdoezelen van die beperkingen. Maar het is de wet van de grote getallen die deze beperkingen niet zien, vandaar de aandacht naar de hengsten toe die zij rijden

Ik denk dat je hier gelijk in hebt. Het is altijd de kudde die achter mode hengsten aanloopt. Veel van deze fokkers fokken alleen om de handel en die mode hengsten zijn gewild. Of het zijn mensen die helemaal niet bewust fokken en denken: ''Dat is een mooie hengst, iedereen praat erover dus hij zal wel goed zijn. Leuk, ik wou toch al een veulentje fokken dus neem ik die hengst maar. Zeker als die hengst dan ook nog eens gereden wordt de ruiter waar dochterlief fan van is.''. Persoonlijk vind ik dat geen fokken, maar het verhoogd de dekaantallen wel flink.

Geef mij maar een bewezen hengst , waar al goede sport paarden uit zijn gekomen en die aansluit bij mijn merries. Dat hoeven geen voorbeenzwaaiers te zijn, dat is alleen maar niet economisch omgaan met de beschikbare energie.

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 11:07

Elisa2 schreef:

Dan moet je er Balkenellende op zetten.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 11:11

ceasario schreef:
Elisa2 schreef:

? En dan ?

Saartje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 11:14

[***] schreef:
Ik denk dat de paarden die bij Ed en HP opgeleid worden een betere africhting krijgen dan bij de amateurs en het is dus ook geen wonder dat ze beter lopen dan de gemiddelde 3-4-5 jarige.
Dat van paarden te jong teveel gevraagd is een algemene tendens en dat gebeurd niet alleen bij hun. En het verschil is dat bij de paarden van HP en Ed de basisafrichting wel voor elkaar is en de amateurs die hun na willen doen de boel vertrixen.
Ik zou mijn paard er zo heenbrengen, alleen niet voor haar vijfde levensjaar.

Hier ben ik het helemaal mee eens.
En ik mag aan nemen dat als je toch voor een jonge hengts kiest dat je je daar al door aangesproken voelt wanneer je ze in de 2de en 3de bezichtiging hebt bekeken en dus toch een aardig beeld krijgt van zoon hengst zelf in huis heeft voor dat er een zadel op gelegd word laatstaan dat er al een prof.ruiter een 2de draf in gedrukt heeft.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 11:16

Ik denk ook dat wij er met z'n allen debet aan zijn dat de jonge hengsten zo voordelig mogelijk in de etalage worden gezet. Op de hengstenkeuringen geven topruiters na een presentatie nog een rondje weg "voor de fokkers" en dan gaat het altijd om spectaculaire drafbewegingen, om ons op onze wenken te bedienen. De jonge hengsten moeten wel mee en als eigenaar doe je er verstandig aan je hengst onder een topruiter voor te laten stellen. Op mindere ruiters is veel kritiek. Hoeveel hengsten van 6 jaar en ouder hebben jaarlijks meer dan 100 dekkingen?
Laatst bijgewerkt door Bucephalus op 29-04-06 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 11:16

Elisa2 schreef:

ceasario schreef:

? En dan ?

Weet je zeker dat je geen merrie meer dekt.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 11:17

Dat is waar,maar het is zonde van de hengsten...

Anne_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 11:18

Maar dat doen veel merriehouders dus niet!
Ze zien alleen het plaatje van Ed en HP op die hengst,
de 2e en 3e bezichtiging worden niet eens bekeken door veel 'fokkers'.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 11:19

Feit is natuurlijk wel dat er met verschillende jonge paarden iets misgaat, weet iemand waar Terlia gebleven is? Sandreo die gewoon echt niet meer wil, Rubels die weer uit de roulatie is. Lingh die op de meest ongelukkige momenten een "blessure "heeft. Zijn toch allemaal paarden die met de rollkür gereden worden...Zo heeft Anky ook al aardig wat paarden gehad waar je weinig tot niets meer over hoort, bijv. Osmium die een chronische nekblessure heeft, Redford die niet meer bij haar staat en ga zo maar door.

Natuurlijk moeten wij als fokker wel onze hand in eigen boezem steken want wij willen die spectaculaire bewegingen zien. Neem nu als voorbeeld Velazquez die echt net zo kan bewegen als iedere andere ggk Krack C zoon. Theo Hanzon stelt hem heel vriendelijk voor op de hengstenkeuring ( dus zonder wapperend voorbeen terwijl hij dat wel kan ) en direct lees ik hier een lading kritiek dat het geen goede hengst zou zijn.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 11:21

Overigens is dat van die dekaantallen niet helemaal waar want Rubels heeft het laatste jaar bijna niet gedekt.