Hengstigheid ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sanneh14

Hengstigheid ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 11:46

Mijn merrie is gisterochtend opgevoeld, maar het ei was niet groot genoeg, terwijl ze eigenlijk willig had moeten zijn (om de 21 dagen toch?) Ze laat ook niet zien van willigheid tegen over haal stal vriendinnetje en normaal doet ze dit wil.

Ze staan wel weer bijna de hele dag buiten heeft dat er mee te maken?? 5 april was ze voor het laatst hengstig

maandag komt de veearts weer voelen, en als het dan nog neit groot genoeg is, dan moeten we wachten

xx

Barb

Re: Hengstigheid ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 19:20

Doordat het zo koud is duurt op dit moment de cyclus van veel merries 35 dagen. is dus een kwestie van geduld hebben, die van mij word ook binnenkort gescant.

Jan_VT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 19:32

Bij dit weer moet je jezelf inbeelden dat die merrie's denken dat het nog herfst is... De natuur is uit haar evenwicht, dus ook de cyclus van een paard. Onze DA vertelde laatst dat er heel veel merrie's 4 tot 5 weken overdragen... Je kan je wel inbeelden

Unesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 07:30

Idd verlopen de hengstigheden niet zo als andere jaren. Invloed van het weer, late nazomer en erg laat voorjaar. Ik had mijn merrie de vorige hengstigheid willen dekken, maar eitje is niet verder gaan groeien dan 2,5. Toch geisemineerd, maar zonder resultaat. Gisteren is ze opnieuw geinsemineerd. Zat nu ei van 4,5 en ze is vele malen beter hengstig dan vorige keer. We moeten gewoon voorjaar krijgen dan gaat het allemaal weer beter.. Groetjes Marco

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 07:32

Ik merk of zie eigenlijk nooit dat mijn merrie hengstig is, best wel vreemd of niet?

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 09:26

een paard heeft een cyclus van 21 dagen en in die cyclus heeft een merrie gemiddelt 5dagen hengstigheid...dus niet om de 21dgn

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 10:01

Mijn merrie had vanochtend een eitje van 2 cm, we gaan nu nog 3 weken wachten om te kijken wat ze doet als ze dan nog niet hengstig is dan laat ik haar hengstig spuiten.

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 10:30

Jan_VT schreef:
Onze DA vertelde laatst dat er heel veel merrie's 4 tot 5 weken overdragen... Je kan je wel inbeelden

Overdrijven kost niks.

Een merrie is er klaar voor om te veulenen of niet.

Er zijn er ook een heleboel die vroegtijdig het veulen verloren.

Sanneh14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 19:55

RUBYWHITE schreef:
een paard heeft een cyclus van 21 dagen en in die cyclus heeft een merrie gemiddelt 5dagen hengstigheid...dus niet om de 21dgn

Ik bedoelde eigenlijk ook neit om
ik ben 3 weken er bij op gaan rekenen, vanaf de eerste dag van de vorige hengstigheid.

Maar het is al klaar, DA heeft vandaag nog eens gevoeld, en woensdag gaan we insimineren