Welke kleur zou deze combinatie geven???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tweety_be

Welke kleur zou deze combinatie geven???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 20:20

Ik weet totaal niks van kleurvererving, maar ik heb gezien dat hier heel wat mensen zijn die er serieus wat van afweten. Percentages voor de kleuren zijn ook welkom!

Ik heb een zwart-bonte merrie en graag wil ik haar laten dekken door een zwarte hengst... Welke kleur zou het veulen kunnen krijgen? Ik wil graag een zwart-bont veulen, wat is de kans hiervan met deze combintatie?

Wat meer info over de kleur van merrie en hengst en diens ouders, geen idee of dit van belanging is... Mss wel ivm homozygoot zijn voor een bepaald kleur... Ik zal proberen het overzichtelijk te houden.

* Merrie: zwart bont
- Moeder v. merrie: bruin bont (bruine en witte plekken, zwart in manen en staart, witte benen)
Vader v. moeder: zwart-bont
Moeder v. moeder: effen bruine merrie
- Vader v. merrie: vos bont (dus enkel bruine plekken geen zwart)
Vader v. vader: vos bont
Moeder v. vader: geen idee, sorry

* Hengst: effen zwart
- Moeder v. hengst: zwart
Vader v. moeder: zwart
Moeder v. moeder: zwart
- Vader v. hengst: zwart
Vader v. vader: vos
Moeder v. vader: bruin

Ik hoop dat dit genoeg info is

Als jullie me kunnen helpen hier, dan hoor ik het graag!

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 22:26

Je merrie komt van een vos (bonte) vader, dus is in ieder geval heterozygoot voor zwart, d.w.z. dat de merrie zelf 50% kans heeft om zwart door te geven.
Ze komt uit 2 bonte ouders, maar aan de hand daarvan kun je niet zeggen dat ze homo- of heterozygoot bont is. De kans dat ze homozygoot is is 1 op 3.
Over de hengst is niet te zeggen of hij homozygoot dan wel heterozygoot zwart is, zijn ouders zijn wel beide zwart, maar zwart is dominant en vos recessief, vos zal zich dus alleen uitten als er 2 vosgenen bijelkaar komen (1 van de vader en 1 van de moeder). Krijgt een paard zowel een zwart als een vosgen, dan is het zwart, maar kan wel vos doorgeven. Op die manier kan vos heel lang 'verborgen' blijven, ook generaties lang.

Zowel je merrie als de hengst zijn beide zwart, dus een bruin veulen kun je in ieder geval niet krijgen. Bruin wordt namelijk veroorzaakt door het zogenaamde agouti-gen, wat zwart terug dring naar de benen, manen en staart. En dat agoutigen is dominant over zwart, het zal dus altijd te zien zijn als de basis zwart is, het kan dan niet verborgen blijven. Alleen vos kan agouti verbergen, aangezien daar geen zwart is om op in te werken. Maar dat is hier niet van toepassing, omdat geen van de ouders vos is.

In een berekening ga je bij onbekend homo- of heterozygoot altijd uit van wat een paard door kan geven, dus ga je uit van heterozygoot.
Qua percentages (kansberekening) kom je dan op het volgende uit:\

37,5% kans op zwartbont
12,5% kans op vosbont
37,5% kans op zwart
12,5% kans op vos

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 10:08

Jouw merrie heeft de uiterlijke kenmerken van een homozygoot paard, ik zou er een testje aan wagen, kost € 56,-

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 12:39

janderegelaa schreef:
Jouw merrie heeft de uiterlijke kenmerken van een homozygoot paard, ik zou er een testje aan wagen, kost € 56,-

Ik had nog niet in het profiel gekeken, maar de merrie heeft inderdaad z.g.n. inkspots (kleine zwarte vlekjes naast de gewone vlekken), en dat is inderdaad een goede indicator voor homozygoot.
De meeste bonten met inkspots zijn homozygoot, maar niet allemaal.

Meavey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 09:35

Mocht ze homozygoot bont zijn dan word het:

75% kans op zwart-bont
25% op vosbont.

Mocht pa nou homozygoot zijn voor zwart dan kan het geen vos worden dus heb je altijd een zwart of zwart bonte:

Als de merrie heterozygoot is voor bont:
50% zwart-bont, 50% zwart

Als ze homozygoot is voor bont:
100% zwart-bont.

tweety_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 18:17

Sorry voor het late antwoord, mijn pc had het weeral eens begeven. Hopelijk zijn alle problemen nu van de baan

Iedereen bedankt voor alle info, ik heb er zeker wat aan