Geslacht veulen van invloed op drachtig worden van merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Piaffe

Geslacht veulen van invloed op drachtig worden van merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 19:13

Beetje een rare titel, maar kon het even niet anders bedenken

Het verhaal is ook wat apart en misschien is het allemaal wel toeval, maar ben benieuwd wat jullie ervan vinden

Een merrie, uit de N jaargang, kreeg als eerste een Tjaargang merrieveulen. Toen dat veulen er was werd ze gedekt; in 1x drachtig.

Uit die dekking kwam een U jaargang hengstveulen.
Toen dat veulen er was, werd ze vele malen gedekt, maar het pakte geen 1x. Ze werd niet drachtig.

In het jaar dat ze gust was, werd ze gedekt; in 1 x drachtig.
Dat werd een Wjaargang merrieveulen. Toen dat veulen er was; in 1x drachtig.

Er werd een Z hengstveulen geboren. In dat jaar werd ze niet drachtig.

Ze was een jaar gust en je raadt het al; in 1x drachtig.
Er werd een hengstveulen geboren die ze nu aan de voet heeft en ze wil weer niet drachtig worden.

Zie ik spoken en is het toeval? Of zou er een verband kunnen zijn tussen het hebben van een Hveulen en het niet drachtig worden?

fjordnina

Re: Geslacht veulen van invloed op drachtig worden van merri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 19:16

bij ons wordt al 45 jaar gefokt maar de merries werden drachtig, of ze nou ene h of m veulen aan de voet hadden. Soms wel bij de eerste dekking andere keren pas bij de 2e of 3e, maar dat heeft nooit aan het geslacht van het veulen gelegen. Misschien is jouw merrie een uitzondering?

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 19:17

misschien kan je merrie zoveel drachten achter elkaar niet goed aan, en schakelt de natuur een soort "extra pauze in".
je merrie is goed vruchtbaar, dat blijkt uit haal veulens en het feit dat ze wel in 1x drachtig wordt.... áls ze maar een tijdje extra rust heeft gehad...

JoyCiej007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 19:19

Onze otje (shetlandermerrie) heeft het nu al gepresteerd om maarliefst 3 keer achter elkaar alleen maar hengstjes voort te brengen; vandaag of morgen verwachten wij veulen nummer 4; kan ieder moment komen maar we hopen van harte dat het nu eens een MERRIE wordt overigens is onze merrie goed vruchtbaar; ieder jaar een nieuw veulentje

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 20:13

Piaffe schreef:
Beetje een rare titel, maar kon het even niet anders bedenken

Het verhaal is ook wat apart en misschien is het allemaal wel toeval, maar ben benieuwd wat jullie ervan vinden

Een merrie, uit de N jaargang, kreeg als eerste een Tjaargang merrieveulen. Toen dat veulen er was werd ze gedekt; in 1x drachtig.

Uit die dekking kwam een U jaargang hengstveulen.
Toen dat veulen er was, werd ze vele malen gedekt, maar het pakte geen 1x. Ze werd niet drachtig.

In het jaar dat ze gust was, werd ze gedekt; in 1 x drachtig.
Dat werd een Wjaargang merrieveulen. Toen dat veulen er was; in 1x drachtig.

Er werd een Z hengstveulen geboren. In dat jaar werd ze niet drachtig.

Ze was een jaar gust en je raadt het al; in 1x drachtig.
Er werd een hengstveulen geboren die ze nu aan de voet heeft en ze wil weer niet drachtig worden.

Zie ik spoken en is het toeval? Of zou er een verband kunnen zijn tussen het hebben van een Hveulen en het niet drachtig worden?

Er zijn merries die niet drachtig worden als ze zogen. Ik heb zon merrie gehad maar er bij uitzondering een keer 2 achter elkaar gefokt toen liep er wel een merrieveulen naast.
Interessant gegeven, misschien dat iemand anders daar ervaring mee heeft.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 21:58

Wij hebben een merrie gehad die ons 9 veulens heeft gegeven, alle 9 hengsten, altijd zonder problemen drachtig geworden. Na hoeveel keer dekken durf ik niet meer te zeggen, is al weer lang geleden. De vorige fokmerrie heeft 6 veulens gehad, 2 merries, 4 hengsten, is 1 jaar tussendoor leeg gebleven voor de sport. En altijd van de 1ste dekking drachtig geworden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 22:00

Neonlight schreef:
Wij hebben een merrie gehad die ons 9 veulens heeft gegeven, alle 9 hengsten, altijd zonder problemen drachtig geworden. Na hoeveel keer dekken durf ik niet meer te zeggen, is al weer lang geleden. De vorige fokmerrie heeft 6 veulens gehad, 2 merries, 4 hengsten, is 1 jaar tussendoor leeg gebleven voor de sport. En altijd van de 1ste dekking drachtig geworden.

Dat is toch niet on topic , dat verhaal kan iedereen vertellen. TS wil graag ervaringen van mensen waar de merrie NIET drachtig werd als ze een hengstveulen zoogde

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 22:18

Mijn verhaal vertelt dat wij geen enkel probleem hadden met hengstveulens en niet of moeilijk drachtig worden, en dat bij ons het geslacht van het veulen geen enkele invloed had. Dus dat wij dat verband nooit hebben gezien en dat dit waarschijnlijk meer een verhaal is dat de merrie niet klaar is voor direct weer een veulen. Ook bij de huidige fokmerries zien wij het verband niet, maar die hebben nog te weinig veulens gehad om daar concrete uitspraken kunnen doen. Eerstgenoemde merrie heeft overigens die 9 hengstveulens zonder een jaar gust te blijven gebracht. Ik zie niet in waarom dit on-topic zou zijn.

ellepelle27

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 05:39

Mijn merrie heeft vorig jaar een h veulen gehad,is met 10 dagen weer gedekt,en was gelijk drachtig.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 22:20

ik heb wel gehoord van een merrie die niet drachtig te krijgen was als ze een veulen zoogde
het jaar daarop werd ze weer snel drachtig
ze kreeg dus om het jaar een veulen ...toch apart