knikker in baarmoeder tegen heftige hengstigheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pantarhei

knikker in baarmoeder tegen heftige hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 09:59

Wie kent dit principe? Zou werken tegen heftige hengstigheid en heeft geen gevolgen voor de mogelijkheid om te fokken later?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 11:16

Sjezus, ik ken het principe niet maar het klinkt verschrikkelijk barbaars.

listiglistje

Re: knikker in baarmoeder tegen heftige hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 11:22

pantarhei schreef:
Wie kent dit principe? Zou werken tegen heftige hengstigheid en heeft geen gevolgen voor de mogelijkheid om te fokken later?

Eigen ervaring: helpt voor geen meter....... maar goed ieder paard is anders dus uitzonderingen daargelaten
Wil je fokken later, gewoon de knikker er weer uit laten halen.

Plaatsen van de knikker kost iets van € 60,- volgens mij, maar Pin mij er niet op vast!

ceasario

Re: knikker in baarmoeder tegen heftige hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 11:24

pantarhei schreef:

Alvorens verdere stappen te ondernemen zou ik je merrie dr. baarmoeder eerst eens laten onderzoeken op te veel neg.bacteriën.

Wat vaak een grote aanleiding kan zijn tot het tonen van een zg. overmatige "hengstigheid" cq. het tonen van overmatige afscheiding..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 11:24

Ik dacht een gewone knikker, schrik me rot.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 11:56

Het werkt wel, waar je echter rekening mee moet houden is dat een knikker die er voor een langere periode inzit inkapselt dus dan haal je m er niet zo maar weer uit.

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 13:49

janderegelaa schreef:
Het werkt wel, waar je echter rekening mee moet houden is dat een knikker die er voor een langere periode inzit inkapselt dus dan haal je m er niet zo maar weer uit.

Heb je dat uit eigen ervaring? Is het dan bijvoorbeeld idee om het alleen in de voorjaar/zomer periode te laten doen en in de winter eruit?

Mijn merrie is extreem hengstig naar andere paarden toe, ze rand ruinen aan zeg maar, in haar achteruit en kont onder de neus. Heel vunzig. Echter met rijden en in de omgang met poetsen en zo merk ik er niets van . Maar je merkt wel aan haar dat ze niet zo goed weet wat ze met zichzelf aanmoet. Ze is ook al een keer op een hengstige merrie gesprongen toen ze zelf hengstig was }>

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 14:20

Mijn merrie was hoogdrachtig toen ze een andere merrie besprong dus dat zie ik niet als extreem hengstig gedrag. Als je er met rijden e.d. er geen last van hebt waarom er dan wat aan laten doen? Er zijn ook wel mildere vormen zoals supplementen, en de veearts weet mss iets over andere behandelingen.

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 14:34

Nou met name in de vroege voorjaar is het lastig met buitenzetten, omdat vrijwel alle ruinen erop springen en ik haar niet alleen wil buitenzetten. De enige ruin op stal die er niet opspringt, wordt door haar aangerand. Bovendien lijkt ze er zelf ook wel last van te hebben en niet zo goed te weten wat ze er mee moest.

Grappig om te lezen dat ook andere merries dat springgedrag tonen, ik dacht dat dat iets van koeien was

Siddieqje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 14:38

Die van mij was ook enorm hengstig, zelf in de winter. Nu heb ik een homeopatisch middeltje gekregen, speciaal afgestemd voor haar ( ze hebben een analyse gedaan van een stukje haar).

Normaal zou ze nu ook paardig moeten zijn en je ziet het nog een klein beetje, maar veel minder dan ervoor.

Ze voelt haar beter in haar vel denk ik nu, want ze wist niet waar gelopen met haarzelf op die momenten.

petraaken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 14:57

Siddieqje schreef:
Die van mij was ook enorm hengstig, zelf in de winter. Nu heb ik een homeopatisch middeltje gekregen, speciaal afgestemd voor haar ( ze hebben een analyse gedaan van een stukje haar).

Normaal zou ze nu ook paardig moeten zijn en je ziet het nog een klein beetje, maar veel minder dan ervoor.

Ze voelt haar beter in haar vel denk ik nu, want ze wist niet waar gelopen met haarzelf op die momenten.

siddiegje, even rekening houden met de nederlanders hier. ons dialect van paardig kennen ze hier op bokt niet op een verdwaalde west-vlaming na dan.

Dus voor de nederlanders en niet westvlamingen even vertalen. Paardig = hengstig.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 15:00

Ik vind het wel grappig dat dialect.

Monday hier op bokt heeft haar merrie laten opereren waardoor ze niet meer hengstig wordt (en geen veulens meer zal krijgen), mss kan je haar eens pben

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 15:03

Tja, dat gaat me dus net iets te ver, ze is pas vier en wie weet wil ik er ooit een veulen van, met hormonen rommelen ben ik ook niet zo'n voorstander van, dus vandaar dat ik meer wilde weten van het knikker verhaal.

Sylhouet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 15:10

Een bekende van mij heeft net gisteren een knikker laten plaatsen bij haar merrie.
Het enige dat ik er van weet, is dat de DA haar heeft verteld dat het plus minus 3 weken zou duren voordat het effect merkbaar was.

Haar merrie is ook verschrikkelijk hengstig altijd.
Als ik die verhalen hoor, ben ik dolblij met m'n eigen merrie, die wordt totaal niet anders als ze hengstig is.

Als je veel last hebt van de hengstigheid van je merrie, kan ik me voorstellen dat je er iets aan wilt doen !
Over een paar weken kan ik je wel een update gaven of het bij de merrie uit mijn verhaal goed geholpen heeft !

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 15:15

Graag. Gelukkig is die van mij in de omgang en met rijden gewoon en merk ik er niets van.

ponymens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 15:30

Wij hebben ook zo'n merrie en je hebt 4 opties.

- knikker
- veulen
- operen
- hormomen

Wij hebben gekozen voor hormonen (Regumate) omdat een operatie wel een hele grote ingreep is, met een knikker de kans bestaat dat die er niet meer uitkan en ze toen nog niet aan een veulen toe was.

Regumate is gillend duur maar werkt perfect, ze worden helemaal niet meer hengstig!

Menk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 17:06

Mijn merrie is ook altijd heel erg hengstig..
Nu krijgt ze sinds 2 jaar een spuit van de dieren arts ik weet niet precies wat het is.. Maar bij sommige merries werkt het heel goed en worden ze een tijd (bij mijn merrie een jaar niet meer hengstig) het kan ook omgekeerd en de hengstigheid kan nog erger worden..
Ze heeft nu 2 keer zo'n spuit gehad en werd elke keer in het voorjaar weer hengstig(normaal was ze bijna het hele jaar hengstig haha) nu krijgt ze geen spuit omdat ik er volgend jaar een veulentje bij wil..
Het is gewoon een spuit met hormonen wat als een soort pil werkt..

Junior2019

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 17:13

Mijn paard is nu ook al 2 weken hengstig .Ik heb nog niet gezien dat ze besprongen is door de ruin maar vorig jaar liet ze zich gewoon dekken .IK vond dat niet zo fris .IK denk dat ik het nog even aankijk .Vorig jaar hebben ze haar nog inwendig onderzocht omdat ze nog steeds een soort melk gaf terwijl ze al 5 jaar geen veulen heeft gehad.Maar dit was allemaal goed maar het werd toen niet vergoed door de verzekering omdat het niets was.Nu kan ik ze wel weer laten onderzoeken maar straks komt er ook niets uit .Ik wacht daarom nog maar even af.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 17:36

pantarhei schreef:
janderegelaa schreef:

Heb je dat uit eigen ervaring? Is het dan bijvoorbeeld idee om het alleen in de voorjaar/zomer periode te laten doen en in de winter eruit?

Mijn merrie is extreem hengstig naar andere paarden toe, ze rand ruinen aan zeg maar, in haar achteruit en kont onder de neus. Heel vunzig. Echter met rijden en in de omgang met poetsen en zo merk ik er niets van . Maar je merkt wel aan haar dat ze niet zo goed weet wat ze met zichzelf aanmoet. Ze is ook al een keer op een hengstige merrie gesprongen toen ze zelf hengstig was }>

Hou het er maar op dat ik een keer een merrie heb gekocht bij één van de betere Nederlandse amazones en die merrie werd niet drachtig. Wat bleek: ingekapselde knikker...was mevrouw even vergeten te vertellen! Ik zou er niet aan beginnen.

jollyjoker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 17:38

Ik ken iemand die haar paard zo hengstig was dat ze de hele stal bij elkaar sloeg, daarnaast was ze niet te rijden met de hengstigheid. Deze merrie reageerde heel erg goed op Brons-cure van VSM. Ze werd gewoon hengstig maar de overdreven reacties waren weg.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 17:40

janderegelaa schreef:
Hou het er maar op dat ik een keer een merrie heb gekocht bij één van de betere Nederlandse amazones en die merrie werd niet drachtig. Wat bleek: ingekapselde knikker...was mevrouw even vergeten te vertellen! Ik zou er niet aan beginnen.

Dat mag je wel een verborgen gebrek noemen denk ik.

hanneliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 21:27

Waar zit die knikker dan precies?

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 21:31

Schriel uit Ruinerwold deed dit veel bij paarden.
Een kennis van ons deed liet er ook altijd eentje plaatsen bij haar merrie door hem. Zij had er goede resultaten mee.

Meestal komt de knikker vanzelf weer naar buiten. Ik heb haar nog nooit gehoord over het inkapselen, maar dat zou natuurlijk heel goed kunnen.
De knikker simuleert immers een dracht in de baarmoeder.

snoeske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 21:33

[***] schreef:
Ik dacht een gewone knikker, schrik me rot.

haha dacht ik ook!!

Sonja_vR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 22:05

het fenomeen merries die andere paarden bespringen is een heel natuurlijk iets
dat heeft niets te maken met niet weten wat ze aanmoet met zichzelf
maar heel normaal hengstigheids gedrag
je ziet het helaas bij de niet dicht bij de natuur staande rassen maar weinig