Merrie lijd van de dracht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vonnie

Merrie lijd van de dracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 12:04

Mijn arme meisje begint steeds meer te mankeren, vanmorgen zeiden ze bij mij op stal dat ik wel echt veel pech heb we hebben samen in de 1,5 jaar dat ik ze heb al zoveel afgezien. Op het moment heeft ze echt ontzettend veel last van haar veulen. Ze staat maar de hele dag een beetje suf te zijn (in de middag gaat ze de wei op en dat gaat nog maar het beste) maar nu is haar einschuz redelijk hesteld en nu zakt ze echt elke keer mega door haar achterbenen, straks sprong tot overmaat van ramp haar linker achterbeen compleet op slot. Ze stond werkelijk verstijfd ze kon helemaal niets meer. Tina achter Uni en zo hebben we haar de stal uitgekregen daar sleepte ze haar been eerst hellemaal mee en toen stak ze hem helemaal naar achter zo van au au daarna knak en zakte ze bijna naar de grond. Ik ben gauw maar wat gaan wandelen want ik wist er ook geen raad mee! Ik vraag me nu elke dag 100 keer af of ik er wel goed aan heb gedaan, het is al een grote merrie 1.74m en ik heb ze met haar 4 laten dekken misschien was het beter geweest als ik een paar jaar had gewacht tot ze wat ouder was en helemaal uitgegroeid. Ik ben bang dat alles nu een deuk heeft opgelopen want ze is nu van achter werkelijk heel zwak. Ik wilde haar tot het eind toe longeren maar omdat een maand geleden daar einschuz tussenkwam wat ook nog eens niet goed herstelde is dat niet gelukt. Op de kogel zit nu nog een heel ei zo dik maar de DA durft er niet veel meer aan te doen nu i.v.m. het veulen en ze heeft een maand geleden al antibiotica en ontstekingsremmers gehad 3 dagen lang. Ze heeft ook regelmatig krampen of voorweeën we hebben er donderdag 1,5 uur bijgestaan dat we dachten komt ie nu of komt ie niet en dan ligt ze te kreunen. Als je er dan bij gaat zitten legt ze haar grote hoofd op mijn schoot zo van help me en dan ineens gaat ze weer plat met een dikke kreun. Afgelopen week een DVD zitten kijken hoe ze liep toen ze niet drachtig was, en als ik dan kijk hoe ze nu waggeld pfft ik heb er ernstig mijn twijfels over. Heeft iemand hier ervaring mee, kan iemand me opbeuren a.s maandag is ze uitgeteld maar ik zit het er nu echt uit te kijken voor hetzelfde geld laat ze het nog 3 of 4 weken zitten hi hi als ik de verhalen hier allemaal lees

Shyla25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 12:09

Pff vervelend voor je.
Ik heb jammergenoeg nog nooit een merrie met problemen meegemaakt maar het lijkt me niet fijn.
Succes en ik hoop dat ze weer snel de oude wordt.

mbkaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 12:19

Jeetje, die laat je niet nog een keer dekken denk ik. Tenminste ik zou het voorlopig niet doen. Maar dit had je van te voren toch niet kunnen bedenken. Gelukkig is het einde in zicht.
Heeft ze dat wel vaker gehad dat haar knie op slot stond. Mijn paard heeft dat ook paar keer gehad in haar jonge jaren. Later is ze daar overheen gegroeid. We hebben een keer aan een dierenarts gevraagd of er een risico in zit dat ze daar tijdens de dracht last van zou hebben en hij zag dat risico wel. Gelukkig is het niet gebeurd, waarschijnlijk ook omdat ze wat ouder en sterker was dat ze haar eerste veulen kreeg.
Veel spieren kweken is mij toen geadviseerd en dat heeft geholpen.

In ieder geval veel succes ermee!

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 14:36

De haflinger bij mij op stal heeft het ook moeilijk met de dracht, heeft al twee weken voorweeen en staat je soms echt zo aan te kijken van: haal dat veulen er aub nu uit! Ik kan niet meer! Dit was een ongelukje en dus helemaal niet leuk nu ze het er ook nog zo moeilijk mee heeft. Ze is 4 jaar, maar zij heeft geen last van stijfheid of iets dergelijks, misschien na het veulenen maar even goed laten onderzoeken. Succes ermee!

tonie

Re: Merrie lijd van de dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 14:54

tipje misschien als ze daar weer last van heeft van die knieen.

het is dus dat haar knie op slot gaan omdat de banden misschien overrekt zijn, paarden en olifanten zijn de enige dieren die staand kunnen slapen en uitrusten omdat ze hun knieen op slot kunnen zetten.

om te voorkomen dat ze heel moeilijk moet lopen, kun je haar eerst even achteruit laten lopen waardoor de knie weer los schiet, of even haar been optillen richting haar buik en met je hand even bij haar lies naar buiten te duwen en dan schiet de knie ook los en dan kan ze weer lopen..... dan hoeft ze niet met zon slepend been naar de staf o.d.

Nicole288

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 16:01

Op het laatst lopen heel wat merries compleet te balen en komen amper meer van hun plaats. Ook voorweeën (proefdraaien van het veulen) horen erbij. Dat had je met iedere merrie kunnen hbben, ongeacht hoe groot en of ze verder nog ergens last van had. Wat einschuz is weet ik dus echt niet..? knie op slot kan volgens mij idd goed springen als ze achteruit stapt. Zelf haar eigen beweging laten nemen is prima. Het zit er nu toch echt aan te komen, dus houd goede moed! Straks loopt ze lekker met haar veulen in de wei en is alle onzekerheid voorbij!

charissiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 17:01

Als ze dat opslotschieten ook met rijden heb of vaker heb dan kan je in overleg met je veearts en hoefsmid misschien overleggen om hem binnendoor te beslaan of bekappen ( veearts en hoefsmid weten wel wat t betekend!!) Veel succes met je merrie! en hopen dta t een mooi gezond veulen word xx!

cathy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 19:02

Mijn merrie word ook steeds stijfer in de laatste maand. Haar achterbeen blijft ook soms gewoon op de plaats terwijl ze naar voren wil. Eenmaal op gang kan ze gewoon normaal lopen. Ze staat nu sinds een week in het gras en het word nu erger. Ik denk dat het van het zwaarder worden komt maar ook misschien van het gras wat nu rijk aan eiwit is - dit houd ik dus nu beperkt om dikke benen te voorkomen. De laatste twee keer kon ze op het laatst bijna niet vooruit maar zodra het veulen er was, was ze weer de merrie die ik kende!!

vonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 08:16

Dank je wel voor jullie reacties, ben blij dat ik niet de enigste ben waar het paard iets mankeert. Einschuz is een ontsteking aan bijv. het been wat in de lymfbanen komt en lijdt tot vergiftiging in het bloed (ben niet zo goed in het citeren van de veearts maar het kwam hier geloof ik op neer) Als je er niet op tijd bij bent kan dat hele nare gevolgen hebben en blijvend letsel. Haar achter been is wel vaker op slot gesprongen maar nu zakt ze ook helemaal met haar achterhand weg maar dat zal ook inderdaad wel zijn dat ze ook top zwaar is. Ik laat haar nu ook wat minder op de wei omdat ze mega aan de dunne is ook nog (dit is vast van het volle gras) We wachten af tot de kleine spruit er is

mbkaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 09:05

Op zich zou het wel goed zijn om veel in beweging te zijn (in verband met de knieën en de einschuz), maar het lijkt dus kiezen tussen twee kwaden. Hopelijk duurt het niet te lang meer.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 11:08

Jeetje sterkte met je merrie!

vonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 20:18

Nou ik zal jullie zeggen ik sta er nog net niet met een plopper achter om het eruit te trekken , Ik ben reuze benieuwd hoe het veulen eruit zal gaan zien maarja dat zijn we allemaal. We denken allemaal dat we een goede keuze hebben gemaakt met hengst en moeder samen, maar het blijft afwachten. Ook al breng je het beste bij elkaar wil dat nog niet zeggen dat je ook iets goeds krijgt! Met de merrie ging het vandaag weer beter haar kogel is uiteraard nog steeds dik maar ik laat het er even bij zoals het is en laat de natuur zijn gang gaan. Voorlopig hoop ik dat er geen gekke dingen meer gaan gebeuren of dat ze er een menkement bij krijgt, nu wil ik even goed nieuws een keer.