Even een vraagje. Ik ben van plan om Lisanne te laten dekken binnen twee weken. Nu was mn vraag, is het verantwoord om een drachtige merrie een dikke 6 maand op de wei te laten staan? Ze zou daar samen staan met een ruin, een pony en een jaarling. Na 6 maand zou ik ze terughalen naar stal.
Men heeft me altijd gezegd dat de bevalling vlotter verloopt als het paard in conditie is. Als ik ze op de wei zou zetten die 6 maand, zou ze niet getraind worden. Vanaf de 7e maand zou ik weer beginnen met licht longeren (15-20min per dag) tot ongeveer het einde van de 10e maand.
Ik ken nu mensen die een drachtig paard hebben en die moet over 1 week bevallen en staat nu nog steeds op de wei..... Volges mij kan het geen kwaad, die merrie heeft al 2 veulens gehad en is de tweede keer in de wei bevallen
Waarom zou je haar niet in het land laten? Dat is veel beter voor haar. Idd een goede conditie is beter tijdens de bevalling. Ik zou zeggen zo lang mogelijk in het land laten.
Bedankt voor het advies. Ik ga het doen. 18 dagen na de dekking (als we zeker zijn dat ze drachtig is), dan gaat ze op de wei tot september/oktober. In de wintermaanden hou ik haar liever op stal snachts.
Mijn "vroegere" fokmerrie liep het hele jaar door buiten op de wei, die heb ik hier nooit getraind. En ze smeet de veulens zonder problemen ter wereld. Momenteel heb ik mijn 3jarige laten dekken en die gaat ook van het zomer de wei op en wordt pas beleerd na het veulenen volgend jaar. Ik denk dat vrije beweging beter is dan op stal staan, en als je paard lichamelijk werk nog aan kan, gewoon lekker doen.
Idd, van in de wei staan krijgt een paard een betere conditie dan van op stal staan. Mijn paarden staan ook s'nachts op stal in de winter. Kun je dan niet rijden als ze gewoon in de wei staat?