Vraagje over kruising Arabier/ Haflinger

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carooke

Vraagje over kruising Arabier/ Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 10:36

Hoi,

Eerst even kort voorstellen, ik ben nieuw hier. De reden dat ik me geregistreerd heb is omdat ik een ruin van drie jaar zou willen kopen die een kruising is tussen Arabier en Haflinger. Toen ik hem zag op internet was ik op slag verliefd. Ben direkt de motor opgesprongen en gaan kijken. Hij is het paard waar ik altijd al van gedroomd heb. Super elegant maar heeft toch lekker veel body, een prachtige hals en een mooie kont.
MAAR...liefde is blind en ik moet realistisch blijven.
Mensen vertelden me dat zo'n kruisingen heel temperamentvol en moeilijke karakters kunnen zijn. Hij kent nog niets, dus het is echt een gok. Zal dus zeker hulp zoeken om hem af te richten.
Mijn vraag is nu: heeft iemand ervaring met zo'n kruising? Hij is echt wel temperamentvol, maar zou hij mits een goeie consequente opleiding toch geen leuk wandelpaardje worden? Is 1500 euro een goeie prijs? Zijn moeder is een elite merrie en hij heeft stampapieren (waar ik feitelijk niets mee ben ) Nog iets die me wat afschrikt, heb al drie paarden opgeleerd en ben nogal wat tegen gekomen (schouder gebroken, hengst die me paar keren geslegen heeft...) en ben nu dus veel voorzichtiger geworden. Weet dat ik beter een geleerd, rustig paard zou open, maar ben zo gek van die zwarte ruin.
Groetjes, Caro
Laatst bijgewerkt door Carooke op 26-04-06 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Carooke

Re: Vraagje over kruising Arabier/ Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 10:41

Dit is een foto van hem: Afbeelding

Barcelano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 12:57

Tja in feitte heb je in elke ras fanatieke paarden.
Maar er ligt een kern van waarheid in.kruisingen zijn 9 van de 10 keer behoorlijk temprament vol.
Daar in tegen is en volle Arabier minder heet.

Maar waarom zou je het niet doen als het dier ook nog jong is en het klikt....
Vaak heb je er hele leuke paarden aan.
Nrpsers zijn ook kruisingen van Arabieren.

Wat je ook zou kunnen doen bij twijfel een volle arabier en voornamelijk naar deze types gaan kijken:
Spaans
Russchisch
Crabbet
Deze zijn over algemeen toch voller en hebben meer body.

Lyonesse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 13:24

Dat zal eerder aan het paard zelf liggen als aan het feit dat hij een kruising is. Is hij zelf goed in de omgang, lief en braaf? Dan zou ik hem gewoon kopen. Wat voor papieren heeft hij?

NatasjavE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 13:54

Ik heb ervaring met een dergelijke kruising.
Je noemt een het een Haflo Arabier. Ik heb er zelf een gehad en het was een superpony.
Maar je zal zelf naar deze pony moeten kijken om te zien of het klikt.
Mijn Haflo was inderdaad super heet van karakter maar kon echt super springen. Was zelf 140 stm maar sprong rustig een oxer van 150 hoog. Ik was er Z springen mee in de tijd dat de E maat nog niet bestond en het Z springen voor D ponys nog 120 was.

(ik ben nu dressuurprikker geworden, durf niet meer te springen )

_DuN_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 14:37

Haai, Ik heb zelf een Haflo arabiertje,rij er bijna alleen maar buiten mee. zijn moeder (haf) heb ik ook nog. En het is een enorm lief dier! Houd van rennen maar is erg rustig in de omgang. Ik heb hem tot zijn 3de hengst gehad en nooit moeite met hem gehad. Hij heeft de kalme en rustige gedrag van mams maar van zn vader heeft ie toch wat pit mee gekregen. Ik ben dik tevreden met Excalibur! Ik heb ook vaak gehoord dat er mensen zijn die denken dat deze kruisingen niet "al te geliefd zijn" om het zo even te noemen, maar zulke paarden/pony's heb je wel in elk ras... ik vind haflo arabjes top paardjes voor recreatie en sport.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 14:41

Al eens aan gedacht dat de huige warmbloeden ook tot stand zijn gekomen door kruisingen met engels volbloed of arabisch volbloed.

Kijk gewoon naar het paard zelf.

Samo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 14:44

Ik heb ook een haflo arabier gehad, zie de pony in mn profiel. Een super pony! Kon ontzettend heet worden, maar was super eerlijk, werkwillig, gewoon geweldig!

Wat betreft dat laatste, ik ben vrij snel bang en toen ik op zoek ging naar een paard wilde ik ook een ouder paard, wat al (wedstrijd) ervaring had. En waar kom ik mee thuis? Een 3 jarige wat nog niets kent, ik vond hem gewoon leuk, ik dacht echt toen ik hem zag, dát is m! Ik heb vooral in het begin dagelijkse begeleiding gehad, en nu nog vaak en het gaat super (natuurlijk zijn er altijd weleens probleempjes). Het is een onwijs braaf, koel paard. En ik ben er dus heel blij mee.

Als jij denkt dat dit het paard voor je is. Moet je het gewoon doen, twijfel je teveel, er zijn genoeg paarden te koop en die van jou zit daar ook tussen. Misschien kun je ook met je instructie overleggen, hoe hij/zij daar over denkt? Succes met het nemen van je beslissing!

Shaar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 15:14

Het veulen van mijn verzorghaflinger is ook een haflo. Hij is nu bijna 3, en echt het liefste dier wat ik ooit gezien heb. Er is nog niets mee gedaan qua inrijden ofzo, hij is alleen heel consequent opgevoed, en ik ben er van overtuigd dat het een goudeerlijk dier gaat worden.

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 17:32

In elk ras (en ook elke kruising) zijn er hetere en minder hete.. Ik zou gewoon naar het paard zelf kijken..

Carooke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 19:44

Owkay, thx voor de antwoorden. Ik vind hem ongelofelijk mooi en had zo iets van: jij bent het.
Inderdaad, mijn vorige merrie was ook een kruising met een Engelse volbloed. Ze was super heet maar ongelofelijk eerlijk. Ik ga het erop wagen.
Het enige dat me beetje afschrok was dat hij zo uit de bol ging toen hij in dat kleine pistje gelaten werd. Maar denk dat hij het gewoon vreemd vond dat hij zonder z'n maatjes buiten gelaten werd.
Ik denk dat als ik goeie begeleiding heb het zeker zal lukken.
Welke papieren hij heeft? Het is hetzelfde boekje als van mijn Haflingertje, zo'n groen, dus ik denk dat hij in het Haflingerstamboek ingeschreven is. Hij is ongeveer 1m55 groot, maar zal nog een eindje doorgroeien, vind dit een perfecte grootte.

Lyonesse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 07:52

Dat kan niet, alleen haflingers met max 1,65% (dacht ik)worden daar ingeschreven. Haflo's niet. Zo je eens willen kijken? Ik wil namelijk mijn haf nog eens laten dekken door een Fries en ben benieuwd waar ik dan papieren kan krijgen.

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:38

persoonlijk een van mijn favoriete kruizingen

miekelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 15:30

Ik heb ook op een halfo gereden. zie foto's in mijn profiel.

Het was een pittig pony. Ze kan super lopen. Ze wist wel wie er op haar rug zat.

Sonja_vR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 21:54

zou niet te veel kijken naar , ojee tis een kruising die kunnen fel zijn
of iets dergelijks
ligt helemaal aan het paard en de opvoeding of het gebrek daaraan

Carooke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 10:16

Mystica schreef:
Dat kan niet, alleen haflingers met max 1,65% (dacht ik)worden daar ingeschreven. Haflo's niet. Zo je eens willen kijken? Ik wil namelijk mijn haf nog eens laten dekken door een Fries en ben benieuwd waar ik dan papieren kan krijgen.

Sorry voor het late antwoord. Normaal gezien zou de eigenaar hem vandaag brengen, maar het wordt nog even uitgesteld. Van zodra ik de papieren krijg zal ik je erop kunnen antwoorden.

Carooke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 10:31

miekelover schreef:
Ik heb ook op een halfo gereden. zie foto's in mijn profiel.

Het was een pittig pony. Ze kan super lopen. Ze wist wel wie er op haar rug zat.

Super leuke fotookes , maar jammer genoeg krijg ik de laatste niet open.

daphneM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 16:47

miekelover: je oude verzorg paardje is wel een mooie haflo

Carooke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 08:34

@Mieke, heb ze gezien. Super mooi paardje . zijn echt mooie kruisingen. Het paardje dat ik wil kopen heeft ook zoveel body. Dat is wat ik zo graag zie aan Haflo's.