Vraagje over B register

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LOCA

Vraagje over B register

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 10:03

Als een paard in het B reg. is opgenomen betekent dat dan dan de vader op het moment van dekking geen GGK hengst was?

En kan het paard ooit goed gekeurd worden of zullen nakomelingen van het paard ook altijd B register worden?

mocht dit topic hier niet horen hoor ik het wel!

LOCA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 10:08

Ik heb namelijk een leuk hengstje op het oog die in hte B-register staat vandaar

Suzanne F.

Re: Vraagje over B register

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:35

Als een paard in het B-register staat kan je er niet mee naar keuringen of Pavo cup enzo.
Uiteraard wel gewoon wedstrijden mee rijden.

Je paard komt in het B register als de vader een niet goedgekeurde hengst is of een wachthengst (dacht ik).

Van moederskant weet ik het niet zeker. Als de moeder geen papieren heeft of veulenboek is, komt het veulen nog in reg.A dacht ik.

Zodra de vader wel ggk wordt, dan wordt t overgeschreven naar reg.A of veulenboek.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:42

Kleine nuance:
Een veulen komt in het B-register van het KWPN als de vader niet is goedgekeurd bij het KWPN.

Mijn [naam verwijderd] is zoon van Royal Dance. Royal Dance is een hengst die voor het Oldenburger stamboek volledig is goedgekeurd, en niet bij het KWPN. Denk niet eens dat de hengst is aangeboden bij het KWPN. De moeder van [naam verwijderd] is wel KWPN, en haar fokker heeft het geboortebewijs 'gewoon' naar KWPN gestuurd.

B-register KWPN zegt dus TOTAAL niets over de kwaliteit, maar meer over het administratie-systeem van KWPN.
Er is geen onderscheid in het B-register van het KWPN tussen 'wilde hengsten' en hengsten die bij andere stamboeken wel zijn goedgekeurd. Het is jammer dat dat verschil niet tot uiting komt in de registratie, maar verder...

Je kan dus een B-register paard hebben met weldegelijk een goedgekeurde vader en een stamboek-erkende moeder.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:51

Dees, dat kan toch niet?
Als de vader niet kwpn gekeurd is maar wel bij een ander Europees erkend stamboek en de moeder wel kwpn is, dan is het altijd een Reg. A paard!

Een Royal Dance uit een kwpn moeder is altijd Reg. A.

Tenzij je een wilde niet ggk zoon hebt uit een kwpn merrie, das Reg. B.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:59

O jeetje... ben ik dan in de war?
B-register is toch dat blauwe papier?

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 12:21

Als moeder "alleen maar" vb is (en vader ggk) wordt het veulen in het vb geregistreerd. Hoeft de moeder niet voor in het stamboek opgenomen te zijn. Voor wb de vader dacht ik dat Suzanne gelijk heeft, maar weet het niet 100%, zou het moeten opzoeken.

karinna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 14:58

Het is zoals Suzanne F schreef.

Citaat:
Als de vader niet kwpn gekeurd is maar wel bij een ander Europees erkend stamboek en de moeder wel kwpn is, dan is het altijd een Reg. A paard!

Yootha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 15:08

Maar KWPN europees erkend of erkend door de EU?

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 17:14

B register is inderdaad een blauw papier, maar zegt beide keren niet alles. Mijn buurmeisje heeft destijds op een merrie zonder papieren een kwpn goedgekeurde hengst gezet. Haar 1e veulen kreeg een KWPN reg. A papier. Het jaar erop bracht de merrie van dezelfde hengst weer een veulen en kreeg men reg. B papier.

Mijn 3 jarige merrie heeft een niet ggk hengst als vader (ES is geen EU erkend stamboek) en haar moeder is ook volledig kwpn gefokt...bij het KWPN zou ik gewoon een reg. B papier krijgen.

Reg. B papier houd bij mijn weten gewoon in dat de vader of geen ggk hengst is of geen ggk hengst bij een eu erkend stamboek is. Een reg. B nakomeling kan niet mee doen aan bijv. de pavocup of voorgebracht worden op een stamboekkeuring.

Echter, als je een kwpn goedgekeurde hengst x kwpn reg B papier doet, krijg je gewoon een kwpn vb nakomeling...

Wat betreft de reden van dees, ik ben t wel met je eens...ik kan inkomen dat het kwpn zoiets heeft van oke, we hebben een reg B systeem...maar dat reg A systeem vind ik, om eerlijk te zijn, onzin...maar ja wie ben ik. Op een goed papier kan niemand rijden

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 20:00

Suzanne F. schreef:
Van moederskant weet ik het niet zeker. Als de moeder geen papieren heeft of veulenboek is, komt het veulen nog in reg.A dacht ik.
Ik had een Creool uit een dravermerrie en daar zat ook een B-register papier bij. Maar dat schijnt nog weleens te wisselen tussen het ene en het andere jaar

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 15:51

bij het kwpn wisselt wel eens wat meer tussen het "ene" en het "andere" jaar

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 17:32

Vagebontje heeft dus een blauw papier, dus B-register....
Is prachtig, hijzelf is immers oranje genoeg

Dank voor jullie toelichting, was al even in de war geraakt...